Oro för att flyga med Ukraine Airlines och mellanlanda i Kiev?

6 mars 2015 12:05
Visningar: 9205
Hejsan på er,

Undrar om någon nyligen flugit med UIA, hur är standarden och känns det tryggt? Ska åka till Bangkok om ett par veckor med dem.
Vet någon om man behöver vara orolig, pga det politiska läget, för att mellanlanda i Kiev eller för att flyga med UIA?

Misstänker att jag oroar mig i onödan, men skulle vara mycket tacksam om någon kan lugna mig ;)

Tusen tack,
Mvh
Hanna
6 mars 2015 12:11
Flög med UIA delar av sträckan när jag flög till Ukraina hösten 2013. Det var iofs innan det brakade lös i Ukraina.
Det kändes lite som att flyga lågprisflyg och lite gammaldags men annars inget konstigt.
Konflikten i Ukraina är ju först och främst i östra Ukraina och gränsen mot Ryssland där. Se om du kan hitta deras flygrutter så kan du själv se över vilka områden de flyger.
6 mars 2015 12:23
Tack! Ska se om jag hittar flygrutten.
Av Sus70
30 mars 2015 14:33
Hej! Jag vill gärna veta hur du upplevde UIA. Dom är ju alltid mkt billigare men är man lite flygrädd som jag är så kanske det är ett dumt alternativ.. =)
30 mars 2015 19:32
Flög med UIA i höstas till Bangkok. Inga problem alls. Maten var väl inte toppen och inte mkt till underhållning i form av film på flyget, men totalt sett var vi mkt nöjda. Betalade endast 11 400:- för hela familjen, 2+2.

Frågan är väl bara om de kommer överleva den ekonomiska krisen. Finns i övrigt två trådar på Tripadvisor om UIA.

http://www.tripadvisor.com/ShowTopic-g294473-i3662-k6271011-o40-Ukraine_International_Airlines-Ukraine.html

http://www.tripadvisor.com/ShowTopic-g294473-i3662-k7346236-o30-Ukraine_International_Air_Lines-Ukraine.html
31 mars 2015 00:25
Hej på er,
Och tack för svar. Vi bokade till slut inte med UIA, då resan blev framflyttad ett par dagar. Men frågan är fortfarande intressant då de ofta har bra priser till Asien. Du Sus70 får gärna dela med dig sen hur du upplevde det om du reser med dem.
Trevlig resa!
Av Hawaii
31 mars 2015 02:34
Bortsett från att Kiev kanske inte är den trevligaste flygplatsen är problemen, eller de eventuella problemen, mera av en sekundär natur:
1 - jämfört med många av de större flygbolagen kan man nog lugnt konstatera att UIA är mindre stabilt rent ekonomiskt sett. Den stora frågan - finns flygbolaget kvar när man ska resa med dem?
2 - p.g.a. deras ekonomiska situation kan man fråga sig hur nitiska de är med underhåll av flygplanen. Även om säkerheten inte är ifrågasatt kan jag mycket väl tänka mig att de kan se mellan fingrarna med mindre tekniska problem som det kan vara helt legalt att flyga med. Men det kan innebära långa förseningar om flera sådana "grejer" skulle lägga av på samma gång.
3 - med endast tre Boeing 767-300ER i flottan (samtliga 22-23 år gamla) har UIA minimal flexibilitet om ett av planen går sönder. D.v.s. det kan innebära stora förseningar.
Personligen skulle jag aldrig valt UIA - oavsett hur mycket pengar jag kunde spara med att flyga med dem. Det funkar nog de mesta gångerna, men de gångerna det INTE funkar - inte speciellt kul att vara resenär.