Orlando och parker - 4 & 8 åring

Av Elof16
16 juni 2014 10:20
Visningar: 992
Till att börja med: jag har läst, i princip, varje tråd gällande parkerna i Orlando som finns här på reseguiden. Hur som helst så blir det ju lite annorlunda när man specifikt kollar på sin egna lilla (?) resa, framför allt då det handlar om typ 500-900 USD.

Vi ska vara i Orlando 4 nätter i juli och planerar att gå på två parker (samt kanske wet´n´wild). Vi har tidigare besökt Magic Kingdom och Sea World (och Busch Gardens Samt Legoland men de räknas väl inte till Orlando?).

Magic Kingdom var sådär (kändes omodernt), Sea World var bra men kan inte gå dit igen efter Black Fish. Så det står mellan:

Disney MGM
Disney Animal Kingdom
Universal Studios
Universal Island of Adventures

Vi ska alltså välja 2 av ovanstående parker och just nu lutar det åt Universal*2. Någon som har synpunkter på mitt tänkta val? Bra eller dåligt?

Åker alltså med 4 + 8 åring, 8-åringen älskar berg och dalbanor mm, 4-åringen hakar mest på...

Sista frågan, wet´n´wild hur är det med små barn?

Tack på förhand!

/Elof
20 juni 2014 11:06
Jodå, jag har synpunkter! Busch Gardens ligger i Tampa, en av de bättre parkerna.
Undrar lite vad Black Fish är? Jag tycker för övrigt att Sea World har blivit sämre genom åren.
Animal Kingdom är bra men känns mer som en djurpark, själv gillar jag Universal bäst, båda parkerna, både för stora och för små.

Wet´n Wild är också bra men jag tycker att Disneys Blizzard Beach är mycket bättre, och Sea Worlds Aquatica är också bra.

Som ni säkert redan vet så är helgerna inte så bra att gå på någon park på, otroligt mycket folk där då. Vädret i Juli kan vara lurigt, sol och regn (åska) blandat, Åk så mycket som möjlig utomhus när solen skiner och skulle ni ha otur och det regnar en stund så kan ni ta inomhusåken då för om det åskar så stängs alla åk av om åskan är nära.

Kul att ni varit i FL tidigare och åker tillbaka, ha en härlig semester.
20 juni 2014 16:50
Hej,
Universal Studio - absolut. 4 D en upplevelse man sent glömmer. När vi var där så hade dom Shrek i 4 D men har hört att Harry Potter också finns nu.
Kolla av hemma innan vad ni kan tänkas vilja uppleva i dom olika parkerna så får ni bäst utbyte å sen finns de Express pack å köpa så man slipper stå i dom vanliga köerna. Väl värt lite xtra.
Å sen håller jag med Disneys badland var bättre än Wet N vild.
Ha en jättebra resa

/Mia
Av Elof16
20 juni 2014 20:27
Citerat från Dalton17:
Jodå, jag har synpunkter! Busch Gardens ligger i Tampa, en av de bättre parkerna.
Undrar lite vad Black Fish är? Jag tycker för övrigt att Sea World har blivit sämre genom åren.
Animal Kingdom är bra men känns mer som en djurpark, själv gillar jag Universal bäst, båda parkerna, både för stora och för små.

Wet´n Wild är också bra men jag tycker att Disneys Blizzard Beach är mycket bättre, och Sea Worlds Aquatica är också bra.

Som ni säkert redan vet så är helgerna inte så bra att gå på någon park på, otroligt mycket folk där då. Vädret i Juli kan vara lurigt, sol och regn (åska) blandat, Åk så mycket som möjlig utomhus när solen skiner och skulle ni ha otur och det regnar en stund så kan ni ta inomhusåken då för om det åskar så stängs alla åk av om åskan är nära.

Kul att ni varit i FL tidigare och åker tillbaka, ha en härlig semester.
Härligt! Tack! Vi har varit inne på universal tidigare med, blir en dag per park!

Blackfish är en dokumentärfilm om späckhuggare i fångenskap, där bl a Seaworld är med

https://m.youtube.com/watch?v=8OEjYquyjcg

Tack för input!

/Elof
Av Elof16
20 juni 2014 20:29
Citerat från Miasteffie:
Hej,
Universal Studio - absolut. 4 D en upplevelse man sent glömmer. När vi var där så hade dom Shrek i 4 D men har hört att Harry Potter också finns nu.
Kolla av hemma innan vad ni kan tänkas vilja uppleva i dom olika parkerna så får ni bäst utbyte å sen finns de Express pack å köpa så man slipper stå i dom vanliga köerna. Väl värt lite xtra.
Å sen håller jag med Disneys badland var bättre än Wet N vild.
Ha en jättebra resa

/Mia
Tack Mia! Nu blir det universal!
21 juni 2014 10:22
Va kul! Men som sagt det lönar sej att kolla deras hemsida innan och ha lite koll på vad man vill göra. Sen klart kan det ju ändras lite när man är där. Men man spar tid på att lägga upp lite planer innan. Och express pack är absolut ett bra tillval. Vi köpte detta hemifrån så slapp man lägga tid å köa för biljetter när man är där.
Ha en riktigt härlig tid i underbara Florida.

/Mia
Av Elof16
22 juni 2014 16:58
Citerat från Miasteffie:
Va kul! Men som sagt det lönar sej att kolla deras hemsida innan och ha lite koll på vad man vill göra. Sen klart kan det ju ändras lite när man är där. Men man spar tid på att lägga upp lite planer innan. Och express pack är absolut ett bra tillval. Vi köpte detta hemifrån så slapp man lägga tid å köa för biljetter när man är där.
Ha en riktigt härlig tid i underbara Florida.

/Mia
Vi kommer att köpa biljetter hemma, det blir universal *2. Express Pass vet jag inte riktigt hur vi gör med, rätt mycket stålar. På de datum vi tänkt oss (mån-tis) så kostar de 90 USD/styck alltså mer än entrén!

Eftersom vi är 2 vuxna och 2 barn varav ett barn är 4 och inte kommer åka så mycket så kanske det "räcker" om man köper express pass till 1 vuxen + 1 barn? Är Express Passen armband eller hur funkar det? Är dom personliga eller kan man turas om?

/Elof
22 juni 2014 19:57
Det är ok att boka hemifrån men jag vet inte riktigt varför man ska göra det? Om det skulle vara riktigt dåligt väder (det kan vara ösregn en hel dag )så har man kanske slängt pengarna i sjön för det är inte så kul att gå omkring där då. Jag talar av egen erfarenhet, vi hade ösregn hela dagen, och fick köpa nya t-shirts och regnponchos för att vi var dygnsura. De stängde av en del av attraktionerna för att det åskade, restaurangerna var överfulla hela tiden för det gick inte att vara ute. Usch vad negativ jag låter men se det bara som information. Vi har varit på parkerna 12-15 gånger och bara haft regn en gång. Vi missar aldrig att gå dit, det är så kul varje gång. Ni får säkert två toppendagar!
Antingen så kan man boka på nätet när man är på plats i FL och kan kolla väderprognosen eller så köper man biljetterna på något hotell eller via ett biljettkontor.

Express pass är bra men observera att de bara gäller ETT åk per attraktion/dag. Så om en vuxen åker med ett barn och den andra vuxna vill åka också så får den åka själv (eller köa om barnet ska med en gång till) Då blir det dyrt, det håller jag med om.

Om man bor på ett av Universals on site hotell så ingår Unlimited Express Pass, det vill säga åk så mycket ni vill hela dagen. Gäller ej Cabana Bay! Hotellpriset är dyrt men man kan räkna av vad expresspassen kostar, då blir det inte så himla kostsamt och ni får ut mycket mer av allt man kan göra på parkerna.

Ha en underbar resa med mycket sol och värme!
Av Elof16
23 juni 2014 11:54
Citerat från Dalton17:
Det är ok att boka hemifrån men jag vet inte riktigt varför man ska göra det? Om det skulle vara riktigt dåligt väder (det kan vara ösregn en hel dag )så har man kanske slängt pengarna i sjön för det är inte så kul att gå omkring där då. Jag talar av egen erfarenhet, vi hade ösregn hela dagen, och fick köpa nya t-shirts och regnponchos för att vi var dygnsura. De stängde av en del av attraktionerna för att det åskade, restaurangerna var överfulla hela tiden för det gick inte att vara ute. Usch vad negativ jag låter men se det bara som information. Vi har varit på parkerna 12-15 gånger och bara haft regn en gång. Vi missar aldrig att gå dit, det är så kul varje gång. Ni får säkert två toppendagar!
Antingen så kan man boka på nätet när man är på plats i FL och kan kolla väderprognosen eller så köper man biljetterna på något hotell eller via ett biljettkontor.

Express pass är bra men observera att de bara gäller ETT åk per attraktion/dag. Så om en vuxen åker med ett barn och den andra vuxna vill åka också så får den åka själv (eller köa om barnet ska med en gång till) Då blir det dyrt, det håller jag med om.

Om man bor på ett av Universals on site hotell så ingår Unlimited Express Pass, det vill säga åk så mycket ni vill hela dagen. Gäller ej Cabana Bay! Hotellpriset är dyrt men man kan räkna av vad expresspassen kostar, då blir det inte så himla kostsamt och ni får ut mycket mer av allt man kan göra på parkerna.

Ha en underbar resa med mycket sol och värme!
När det gäller att köpa hemifrån så var det vanliga "basic" biljetter jag tänkte på. Utan Express Pass etc (så att man inte måste gå en viss dag). Nu velar jag lite gällande Express Pass men tror att jag skiter i det.

Boende är redan ordnat, kör en favorit i repris - Hilton Grand Vacations Suites!

Tack för all input!
25 juni 2014 12:10
Vi var där i höstas och håller med om att Animal Kingdom inte var något att hänga i granen. Däremot tycker jag att Blizzard Beach var rätt dålig för små barn. Där är Wet'n'Wild bättre.

Men Universal*2 blir nog bra. Är det inte mycket folk (vilket det lär vara i juli) så klarar man båda parkerna på en dag, men det är nog bättre att dela upp det på två dagar. Kan tänka mig att barnen blir lite trötta också.
Av Elof16
25 juni 2014 14:22
Citerat från Bergling:
Vi var där i höstas och håller med om att Animal Kingdom inte var något att hänga i granen. Däremot tycker jag att Blizzard Beach var rätt dålig för små barn. Där är Wet'n'Wild bättre.

Men Universal*2 blir nog bra. Är det inte mycket folk (vilket det lär vara i juli) så klarar man båda parkerna på en dag, men det är nog bättre att dela upp det på två dagar. Kan tänka mig att barnen blir lite trötta också.
Tackar! Dom öppnar en ny Harry Potter del när vi är där så det lär bli galet med människor... Men vi tar det lugnt och fint...
Av Daytona
25 juni 2014 15:44
Glöm inte bort Gatorland. ;)
Av Elof16
25 juni 2014 16:26
Citerat från Daytona:
Glöm inte bort Gatorland. ;)
Det ser strålande ut! Hur lång tid behöver man där?

/Elof
Av Birgere
25 juni 2014 16:35
Citerat från Elof16:
Citerat från Birgere:
8 Juli och minst en vecka framåt kommer det att vara smockfullt hos Universal tack vare öppningen av Harry Potters DIAGON ALLEY.
Senaste läget
http://www.orlandoinformer.com/universal/harry-potter-expansion/
Jepp, har läst om det. Visst är det Universal Studios som detta gäller? Inte Island of Adventure?

/Elof
YES, men då folk oftast köper biljetter till båda parkerna så blir det fullt överallt. Kanske lägga att gå på Disney ;-)
25 juni 2014 17:18
Oj, det lär ju vara tokmycket folk där.

En bra sak med den nya Harry Potter-delen är ju att det KANSKE är mindre folk på de andra delarna, men inget jag skulle satsa hela månadspengen på.

När vi var där så var det hur som helst inte speciellt mycket folk borta i "barndelen" av Universal Studios (med Simpsons, MIB och Nicke Nyfiken). Det finns en del roliga åkturer där så ni kan ju ha tur.

Men om jag hade fått välja så hade jag faktiskt skippat Universal-parkerna i och med Harry Potter-grejen.
Alternativ kan ju vara Busch Gardens (men där hade ni ju redan varit) eller Downtown Disney (framför allt "spelhallen").
Av Daytona
25 juni 2014 21:46
Elof, Gatorland är kanon. En lugnare mindre och billigare park. Ge den kanske en 3-4 timmar . Finns ett mini vattenland där barnen kan svalka av sig och leka så ta med handduk och badkläder. Coolt för barnen att hålla i alligatorungar eller ormar och sedan sitta på alligatorn. Roliga shower med dom olika djuren. Ett annat tips är Wonderworks- upp och ner vända huset. Som ett stort TomTits , mycket att utforska och göra. Kanske är 4 åringen lite liten för det mesta, men en nyfken 8 åring har nog himla skoj där.

Sedan inte att förglömma Marine och Sience Center nere i Ponce Inlet ( Daytona Beach, visst skulle ni dit? ) Kul för 4 dollar huvet ;)
Av Elof16
26 juni 2014 09:22
J-a Harry Potter som ska göra det så svårt för oss ;-) Inser ju vilket delikat "problem" vi har....

Nu har vi svängt igen, skippar nog Universal helt (eller tar endast Island of Adventure).

Vi ska vara i Orlando 3 dagar (4 nätter), som det känns nu blir upplägget:

Dag 1: Gatorland (det är en söndag, vill ej gå på de stora parkerna då)
Dag 2: BLIR GALEN, VILKEN PARK SKA VI GÅ TILL?? :-)
Dag 3: Wet´n´wild

Så mitt bekymmer kvarstår, Disney MGM/Hollywood studios eller Universal Islands of Adventures? Någon som har en åsikt om MGM?

Marine och Sience Center i Ponce Inlet har vi redan kollat upp och bokat in i att göra kalendern i Daytona!

Återigen, tack för all hjälp!

/Elof
26 juni 2014 15:40
Ja, jag avundas dig inte.

Det finns ju även Discovery Cove om man gillar bad och djur. Är väl kanske lite dyrt bara om man skall simma med delfiner.

Sedan kanske det inte skall kännas som ett måste att gå på en nöjespark bara för att man är i Orlando. Nu verkar ni ju redan ha varit där (minst?) en gång tidigare, så då är det ju kanske en annan sak jämfört om man gör sitt livs enda resa till USA. Personligen hade jag nog valt bort en knökfull varm park med toklånga köer, för det förtar så mycket av upplevelsen.

Mitt tips är att kolla lite mer på Downtown Disney och då speciellt DisneyQuest. Var faktiskt förvånansvärt kul. Sedan går det ju alltid att bowla eller något. Eller varför inte testa att åka omkring uppe bland trädtopparna på Forever Florida? http://foreverflorida.com/ Kan vara nog så kul tror jag.
26 juni 2014 16:03
Vi har flera gånger besökt Disney Hollywood Studios o tycker parken har varit bra för oss o våra barn. Den är väl lite annorlunda mot dom övriga, mera teater o stunt shower om man nu gillar det.
Besökte både Universal studios o Island of Adventure i höstas o åker tillbaka i dec men kommer då enbart att välja Universal Studios då vi tyckte den var betydligt bättre o vi är 4 vuxna o 4 barn (3,7,9 år)
Av Elof16
27 juni 2014 12:03
Återigen, tack för alla tips och feedback!

Vi suger på karamellen i helgen!

/Elof