Orlando->Key West->Miami

6 aug. 2014 11:03
Visningar: 1562
Hej,

Vi ska åka till Florida den 10e oktober och reser hem den 25e oktober.

Skulle vilja ha lite tips från er!

Vi är två par som ska spendera tiden där och vi är 25-30år.

Övergripande plan:
Vi tänkte spendera en 6-7 dagar i Orlando som ska spenderas på diverse parker och även en dag av shopping. Vi skulle helst vilja bo ganska centralt i Orlando, t.ex. I-drive.

Köra ner längst västkusten med ett besök på Crystal river och sen köra 41:an så att vi kan köra genom Everglades med ett stopp innan (kanske Naples eller St. Petersburg?) .

Sedan till Key Largo för en dag och sen ner till Key west för 2dagar.

För att sedan avsluta resan med två dagar i Miami, troligtvis på SoBe.
Av Daytona
6 aug. 2014 11:07
Vi har bott några nätter på Avanti Resort Orlando. Nära till restauranger, shopping och har busshållplats alldeles utanför receptionen. ( går buss till parkerna) Inget lyx, men helt ok och nyrenoverat poolområde med bar, gym mm . Vi betalade ca 50 usd natten.
6 aug. 2014 11:27
Hej,

Vilken trevlig resa ni har framför er!

Helt rätt att bo nära eller längs med Int Drive - men detta är inte samma som "centralt i Orlando" det ligger tro det eller ej - utanför Orlando. Runt Bellavista finns många hotell och ni har nära till WDW. Men eftersom ni har hyrbll spelar det egentligen ingen roll var ni bor för ni måste i princip bo på respektive parkområde för att kunna GÅ. Undantaget är mitt på Int Drive där ni kan bo på gångavstånd från SeaWorld och Aquatica t ex. Många resorter erbjuder shuttle till parker men det kan vara bara en avfärd och en hemfärd i värsta fall. Taxi är inte svindyrt så det är ju också ett alternativ om ni inte tar bilen till parken. (minns ej P-priset men det ligger väl på 15-20$)

St Petersburg kan ni skippa - ingenting att se. Om ni vill besöka nån av städerna där omkring välj i såfall området Ybor city i Tampa. Det är lite annorlunda men ganska dött dagtid. I Naples har jag inte varit, men generellt sett blir man besviken om man tror att städerna i Florida är kul att besöka. Enda undantaget tror jag är Miami (Beach) där det väl är MB och inte centrala Miami som är russinet.

Shoppa kan ni göra ända fram till kl 23 på Premium Outlets i varsin ände av Int Drive. Så ni behöver inte, om ni inte vill lägga en hel het dag på det - ta det innan ni går och lägger er. Och sen finns det väl 5 andra bra malls utöver de hysteriska outletsen.
6 aug. 2014 11:48
Citerat från Vasilisk:
Hej,

Vi ska åka till Florida den 10e oktober och reser hem den 25e oktober.

Skulle vilja ha lite tips från er!

Vi är två par som ska spendera tiden där och vi är 25-30år.

Övergripande plan:
Vi tänkte spendera en 6-7 dagar i Orlando som ska spenderas på diverse parker och även en dag av shopping. Vi skulle helst vilja bo ganska centralt i Orlando, t.ex. I-drive.

Köra ner längst västkusten med ett besök på Crystal river och sen köra 41:an så att vi kan köra genom Everglades med ett stopp innan (kanske Naples eller St. Petersburg?) .

Sedan till Key Largo för en dag och sen ner till Key west för 2dagar.

För att sedan avsluta resan med två dagar i Miami, troligtvis på SoBe.
Som sagts. I-drive är inte centralt i Orlando men det är där massor av hotell samlats, liksom på 192an (Irlo Bronson Mem. Hwy.) i Kissimmee. Har man bil spelar det mindre roll för parkernas skull men man kan ju välja ett hotell som iallafall har någon affär och restaurang på nära håll. Vi bodde senast på Extended Stay America-Orlando-Universal Studios-Vineland Rd. 20 minuters promenad från Universalparkerna och på Disney blev vi sen överraskade med att de inte tog något betalt för parkering vilket de alltid gjort förr.

Det är helt onödigt att ta ett stopp på västkusten med er korta tid, tycker egentligen att ni redan delat upp tiden för mycket med övernattningar på fyra ställen.
Av Birgere
6 aug. 2014 11:52
Det spelar inte så stor roll var runt Orlando man bor. Man måste ändå åka bil mellan 5 o 30min när man ska till parker, shoppa eller andra attraktioner.
Ska man bara bo ett par nätter så tycker jag att I-drive är helt OK men vill man stanna längre, så har vi kommit fram till efter åtskilliga besök att man får så mycket mer boende, både pris och kvalitetsmässigt, om man hyr privat utanför smeten.
Västkusten har bästa badet (World Class) och inte alls så trångt o skitigt som på Mallis....men sedan tar det slut och städerna där har inte mycket att erbjuda.
6 aug. 2014 17:03
Daytona: Avanti låter som ett helt okej ställe som har allt man behöver egentligen. Troligtvis så kommer vi väl vara så trötta och bara använda oss av sängarna och inga andra faciliteter.
Ska man boka direkt på deras hemsida eller kanske genom hotels.com?(jag får nämligen 10 % rabatt där genom jobbet). Värt att uppgradera rummet eller köra på det billigaste?

Nisse2ears: Tackar! Tack för tipset på tiderna, ja då kan man shoppa flera gånger utan att känna stress över det iaf.

Floridasidan: Tror du att det går bra och uppleva något på vägen om vi reser en hel dag från Crystal river längs väg 41 genom Everglades och ner till Key Largo? Var mest därför vi la in ett stopp där, för att man ska hinna se något längs den långa resan ner.

Birgere: Tyvärr ville inte de andra bo i ett hus och ta bil överallt utan ville bo mer centralt så vi kunna gå till restauranger och njuta av vin till maten. Vilken strand rekommenderas på västkusten?

Om vi skulle bo på Avanti… behöver vi hyra bil från dag ett eller går det bra att ta sig till parkerna från det boendet? Vi tänkte besöka Magic kingdom, universal, island of adventures och kanske discovery cove samt sea world (oklart p.g.a. blackfish dokumentären).

Vi kommer alltså åka tidigt en morgon från Orlando till Crystal river för att simma med sjökor och sen röra oss längs väg 41 ner mot Key Largo / Key west genom Everglades och Shark Valley. Det känns som att det är lite väl mycket att göra allt detta på en dag? (vi är två som kör) så vart skulle ni rekommendera att man skulle vila? Eller hinner man komma fram?

Bör man boka bil genom avis/hertz (10 % rabatt här också genom jobbet) från sveriges sida? Det andra paret bor i usa, kanske någon fördel om de bokar istället?

Vårt temporära schema:
Fre : Hyra bil? Checka in på Avanti, sova.
Lör : Universal Studios + Horror night.
Sön: Island of Adventure.
Mån: Discovery Cove, shopping.
Tis: Shopping, Wonderworks.
Ons: Magic Kingdom.
Tors: Sea World.
Fre: Shopping, Imax.

Lör: Köra till Crystal River tidigt, simma med sjökor. Köra söderut…
Sön: Köra tidigt , väg 41 genom Everglades, Shark Valley till Key Largo.

Mån: Key Largo - snorkla/dyka
Tis: Köra till Key West och uppleva t.ex. mallory square, old town trolley, southern most point, hemmingway house.
Ons: Dyka alt. besöka Dry Tortuga.

Tors: Köra till Miami.
Fre: SoBe.
Lör: Frukost och resa hem.
Av Daytona
6 aug. 2014 17:17
Boka genom hotels.com om du får rabatt. Vi hade ett vanligt standard rum med 2 dubbelsängar. Absolut ingen lyx, men helt ok för priset och läget. Frukostbuffe åt vi på Ponderosa ( tror jag det var) låg bara 2 minuters promenad från hotellet. En 5 minuters promenad på andra sidan gatan (international drive) finns Fridays och Bahama breeze . Utmärkta matställen!
6 aug. 2014 17:26
Citerat från Vasilisk:
Daytona: Avanti låter som ett helt okej ställe som har allt man behöver egentligen. Troligtvis så kommer vi väl vara så trötta och bara använda oss av sängarna och inga andra faciliteter.
Ska man boka direkt på deras hemsida eller kanske genom hotels.com?(jag får nämligen 10 % rabatt där genom jobbet). Värt att uppgradera rummet eller köra på det billigaste?

Nisse2ears: Tackar! Tack för tipset på tiderna, ja då kan man shoppa flera gånger utan att känna stress över det iaf.

Floridasidan: Tror du att det går bra och uppleva något på vägen om vi reser en hel dag från Crystal river längs väg 41 genom Everglades och ner till Key Largo? Var mest därför vi la in ett stopp där, för att man ska hinna se något längs den långa resan ner.

Birgere: Tyvärr ville inte de andra bo i ett hus och ta bil överallt utan ville bo mer centralt så vi kunna gå till restauranger och njuta av vin till maten. Vilken strand rekommenderas på västkusten?

Om vi skulle bo på Avanti… behöver vi hyra bil från dag ett eller går det bra att ta sig till parkerna från det boendet? Vi tänkte besöka Magic kingdom, universal, island of adventures och kanske discovery cove samt sea world (oklart p.g.a. blackfish dokumentären).

Vi kommer alltså åka tidigt en morgon från Orlando till Crystal river för att simma med sjökor och sen röra oss längs väg 41 ner mot Key Largo / Key west genom Everglades och Shark Valley. Det känns som att det är lite väl mycket att göra allt detta på en dag? (vi är två som kör) så vart skulle ni rekommendera att man skulle vila? Eller hinner man komma fram?

Bör man boka bil genom avis/hertz (10 % rabatt här också genom jobbet) från sveriges sida? Det andra paret bor i usa, kanske någon fördel om de bokar istället?

Vårt temporära schema:
Fre : Hyra bil? Checka in på Avanti, sova.
Lör : Universal Studios + Horror night.
Sön: Island of Adventure.
Mån: Discovery Cove, shopping.
Tis: Shopping, Wonderworks.
Ons: Magic Kingdom.
Tors: Sea World.
Fre: Shopping, Imax.

Lör: Köra till Crystal River tidigt, simma med sjökor. Köra söderut…
Sön: Köra tidigt , väg 41 genom Everglades, Shark Valley till Key Largo.

Mån: Key Largo - snorkla/dyka
Tis: Köra till Key West och uppleva t.ex. mallory square, old town trolley, southern most point, hemmingway house.
Ons: Dyka alt. besöka Dry Tortuga.

Tors: Köra till Miami.
Fre: SoBe.
Lör: Frukost och resa hem.
Först min del av detta :-) Tycker att det är bättre att ta Everglades som en utfärd från Miami Beach än att ta ytterligare ett stopp för att kunna ta det "på vägen" ner till the Keys. Södra Florida är inte större än att man når det mesta med bara ett par utgångspunkter, undantaget Key West. T.ex. Orlando, Miami Beach, Key West är därför lämpliga ställen att bo för att täcka in hela södra Florida.

Annars:
Boka där det är förmånligast, ta hänsyn till saker som bonuspoäng, bonusnätter som Du själv vill. (Vi bokar numera nästan alla hotell genom Hotels.com).

Tänk på att parkerna har öppet sent, så shopping är det inte säkert att man hinner på kvällarna, inte några större köpcentra iallafall ;-)

Bil är inte ett måste men jag skulle inte vilja vara utan, allt bygger nästan på att man har bil, allt går snabbar, man hinner mer, bara att åka till köpcentran befogar bilen, smidigt när man ska från och till flygplatsen, o.s.v. o.s.v. Kanske ni inte ens sparar en krona på att ha bilen kortare tid, fundera noga över detta.

Ska ni ändå ta en natt på västkusten kan ni bara stanna längs vägen eller så vid havet om ni vill ta en stund vid detta stopp, t.ex. Ft. myers Beach är ganska fint och ligger mer halvvägs om ni ska ta Everglades på vägen.

Var ni bokar bil är ju också en smaksak, jag bokar helst direkt av uthyrarna, får ni bättre pris hos någon seriös firma så varför inte men jämför många, det kan vara dyrare med 10% hos en än utan rabatt hos en annan, alla kan dessutom få minst 10% hos många uthyrare t.ex. genom Motormännen och SAS Eurobonus. Vet inte om det kan vara en fördel om de hyr, ska väl vara om de har en försäkring som kan användas.

Har inga invändningar direkt mot den planen, skulle vara att ni har alldeles för lite tid i Miamiområdet.
Av Birgere
6 aug. 2014 19:16
Bil behöver ni i Orlando, inget snack med ett så pressat schema och spridda besök. Tro inte heller att I-drive är en mysig gata där man strosar runt bland restauranger o barer på kvällarna.
Även jag tycker att besöket i Miami Beach för kort, speciellt med tanke på gruppens sammansättning.
Spontant tycker jag ni satsar på allt för många parker på så kort tid.
Tänk på att hyra en bil som är tillräckligt stor för bagaget, en liten SUV typ Escape räcker inte.
6 aug. 2014 21:04
Simma med Manatees i Chrystal River- absolut! När vi var där så gick turerna redan kl 8.00 på morgonen, vet inte om det är så nu men var ute i god tid på morgonen. Man kan även paddla kanot där, rekommenderas!

Ni har valt att gå på parkerna under en helg, det brukar vara ännu mer besökare där då, och då menar jag tokmycket!

Som så många andra kloka Floridagillare så håller jag med, parkerna är stora, man blir trött och att förlägga shopping till kvällstid efter en dag på en park (det blir inte lång stund eftersom parkerna stänger sent) är inte optimalt. Lägg minst en dag på shopping, det behövs! Ellenton outlets är bra och betydligt lugnare än i Orlando. Vill ni ha ännu mer shopping så ta en dag på Sawgrass Mills i Fort Lauderdale. Annars är Florida Mall i Orlando bra!

Ska ni besöka så många parker? Jag skulle helt klart skippa Magic Kingdom om ni tycker att det blir för mycket.Vill ni ha lite Disney så ta en timme eller två på Disney Marketplace.

Kolla på Universals hemsida, ang Fast Pass om ni bor på deras On Site Hotel, dyrt, ja men ni slipper köa, ibland flera timmar till varje attraktion. Och hotellen är mycket bra! Eftersom ni är 4 vuxna som åker så skulle jag välja att stanna kvar utanför Universals parker en kväll på City Walk och äta gott, ta en drink eller två. Bor ni på ett av deras hotell så hoppar ni på deras lilla färja tillbaka till hotellet. Det tar ca 5 min.

Till sist! Åk med tomma resväskor (nästan i alla fall, ni kommer att shoppa mycket) Ha en bra resa, ni kommer att åka tillbaka snart igen!
7 aug. 2014 08:57
Tar och slänger ihop en alternativ resplan :-) Allt beror på era personliga önskemål så det är ju omöjligt att planera någon annans resa men vissa frågor har ju kommit upp i tråden. Ni är 25-30, fulla av energi förhoppningsvis men orkar ni detta tempo? Man är i regel extra trött de första kvällarna, parkerna tar hårt, man går från morgon till kväll... Som någon skrev, ni kommer antagligen vilja återkomma, varför inte spara några parker att längta till....

Mitt temporära schemaförslag:

Fre : Hyra bil? Checka in på Boende, äta (kanske besöka en outletbutik) sova.
Lör: Shopping, fyll på resegarderoben mm. mat, drink, stupa i säng.....
Sön : Universal Studios + Horror night.
Mån: Island of Adventure.
Tis: Discovery Cove, shopping.
Ons: Wonderworks., Imax.
Tors: Sea World.
Fre: Utfärd till Crystal River vet inte om ni "måste" övernatta där av någon anledning, annars går det utmärkt att ta som utfärd, ju färre ställen ni bor på dess bättre.

Lör: Köra tidigt , (väg 41 genom Everglades, Shark Valley till Key Largo. om ni tycker att ni hinner vilket ni bör göra)

Sön: Key Largo - snorkla/dyka. Köra till Key West för att uppleva t.ex. mallory square.
Mån: old town trolley, southern most point, hemmingway house o.s.v.....
Tis: Dyka alt. besöka Dry Tortuga.

Ons: På kvällen, köra till Miami.
Tors: Sobe Utf. Miami.
Fre: Utf. Ft. Lauderdale, (Shopping på Swap Shop och Sawgrass Mills inför hemresan, fundera på att boka extra bagage och köp någon bag eller annan väska) SoBe.
Lör: Frukost och resa hem.

Vill ni spara ytterligare någon park så flytta bara dagarna uppåt och lägg dessa på slutet i Sobe istället, fortfarande alldeles för lite tid där ;-)
7 aug. 2014 09:34
Citerat från Vasilisk:
Hej,

Vi ska åka till Florida den 10e oktober och reser hem den 25e oktober.

Skulle vilja ha lite tips från er!

Vi är två par som ska spendera tiden där och vi är 25-30år.

Övergripande plan:
Vi tänkte spendera en 6-7 dagar i Orlando som ska spenderas på diverse parker och även en dag av shopping. Vi skulle helst vilja bo ganska centralt i Orlando, t.ex. I-drive.

Köra ner längst västkusten med ett besök på Crystal river och sen köra 41:an så att vi kan köra genom Everglades med ett stopp innan (kanske Naples eller St. Petersburg?) .

Sedan till Key Largo för en dag och sen ner till Key west för 2dagar.

För att sedan avsluta resan med två dagar i Miami, troligtvis på SoBe.
Litet råd, skippa Magic Kingdom! Ni kommer bara gå och trängas bland barnfamiljer. Eftersom ni åker under en bra period (lågsäsong) behöver ni inte lägga pengar på Fastpass till Universals parker. Köerna är inte speciellt långa, se till att vara där vid öppningsdags och ta de populära åkattraktionerna först.
Angående bil: Jag hade inte tillbringat en vecka i Orlando utan hyrbil, avstånden är större än man tror. Hade kanske fungerat om man bara skulle tillbringa tiden på International drive eller förlitar sig på hotellens shuttle-service men så fort ni skall röra er utanför dessa områden behöver ni bilen.
Kolla även upp vilka biljettkombinationer som skulle passa er. Seaworld har kombination med Aquatica och Busch Gardens, Universals parker har en rätt prisvärd kombo.
Läs mer här
http://www.officialticketcenter.com/universal-studios.aspx
7 aug. 2014 21:46
Men vad alla klagar på mitt kvällsshoppingtips då. ;)

Jag sa ju inte att de skulle shoppa i flera timmar när de kommer hem efter 10- 12 timmar i en park.
Själv har jag aldrig orkat vara i en park i 8-10 timmar. Jag brukar ledsna efter 5 - 6 timmar. Tar man då ett break så går det alldeles utmärkt att shoppa ett par timmar PÅ KVÄLLEN. Men jag utgår ifrån att TS själv kan avgöra vad han/hon orkar och inte orkar.

På söndagar stänger de kl 22....så då får ni skynda er hem från parken för att orka...

PS Oavsett NÄR och hur länge ni shoppar - regga er som VIP på hemsidan för mer rabatter:
http://www.premiumoutlets.com/
7 aug. 2014 21:50
Som någon skrev, nej det ä rinte jättemysigt att strosa längs I-Drive mellan barer och restauranger. Men bor ni rätt kan ni har ett par på gångavstånd.

Kolla t e x Hilton Grand Vacation at Sea world.
8 aug. 2014 08:06
Citerat från Nisse2ears:
Men vad alla klagar på mitt kvällsshoppingtips då. ;)

Jag sa ju inte att de skulle shoppa i flera timmar när de kommer hem efter 10- 12 timmar i en park.
Själv har jag aldrig orkat vara i en park i 8-10 timmar. Jag brukar ledsna efter 5 - 6 timmar. Tar man då ett break så går det alldeles utmärkt att shoppa ett par timmar PÅ KVÄLLEN. Men jag utgår ifrån att TS själv kan avgöra vad han/hon orkar och inte orkar.

På söndagar stänger de kl 22....så då får ni skynda er hem från parken för att orka...

PS Oavsett NÄR och hur länge ni shoppar - regga er som VIP på hemsidan för mer rabatter:
http://www.premiumoutlets.com/
Håller fullständigt med dig, perfekt att avsluta med shopping på Premium Outlet som ligger på Vineland.
8 aug. 2014 08:37
Ja, alla är vi ju olika och inget är rätt eller fel.
Själv gillar vi parkerna och spenderar den dagen till det, i stort sett från öppning till stängning och vid 22-24 tiden på kvällen känns det inte så aktuellt med något köpcentra som dessutom redan stängt :-)
Av Birgere
8 aug. 2014 16:17
Citerat från Floridasidan:
Ja, alla är vi ju olika och inget är rätt eller fel.
Själv gillar vi parkerna och spenderar den dagen till det, i stort sett från öppning till stängning och vid 22-24 tiden på kvällen känns det inte så aktuellt med något köpcentra som dessutom redan stängt :-)
Imponerande uthållighet, själv brukar vi stanna 7-8h och jag tror nog det ganska vanligt. Man ser både på parkernas parkeringsplatser att dom närmaste börjar tömmas sen eftermiddag/tidig kväll och att restaurangerna börjar fyllas på runt om i Orlando och från kl 18 är det sällan man kommer in på en resturang utan att behöva vänta 20-30min.
8 aug. 2014 16:21
Citerat från Birgere:
Citerat från Floridasidan:
Ja, alla är vi ju olika och inget är rätt eller fel.
Själv gillar vi parkerna och spenderar den dagen till det, i stort sett från öppning till stängning och vid 22-24 tiden på kvällen känns det inte så aktuellt med något köpcentra som dessutom redan stängt :-)
Imponerande uthållighet, själv brukar vi stanna 7-8h och jag tror nog det ganska vanligt. Man ser både på parkernas parkeringsplatser att dom närmaste börjar tömmas sen eftermiddag/tidig kväll och att restaurangerna börjar fyllas på runt om i Orlando och från kl 18 är det sällan man kommer in på en resturang utan att behöva vänta 20-30min.
Det är ju sent på kvällen som det är skönast i parkerna, när solen slutat steka på, och sen vill man ju inte missa de sena showerna, fyrverkerier o.s.v. ;-)
Av Birgere
8 aug. 2014 16:32
Citerat från Floridasidan:
Citerat från Birgere:
Citerat från Floridasidan:
Ja, alla är vi ju olika och inget är rätt eller fel.
Själv gillar vi parkerna och spenderar den dagen till det, i stort sett från öppning till stängning och vid 22-24 tiden på kvällen känns det inte så aktuellt med något köpcentra som dessutom redan stängt :-)
Imponerande uthållighet, själv brukar vi stanna 7-8h och jag tror nog det ganska vanligt. Man ser både på parkernas parkeringsplatser att dom närmaste börjar tömmas sen eftermiddag/tidig kväll och att restaurangerna börjar fyllas på runt om i Orlando och från kl 18 är det sällan man kommer in på en resturang utan att behöva vänta 20-30min.
Det är ju sent på kvällen som det är skönast i parkerna, när solen slutat steka på, och sen vill man ju inte missa de sena showerna, fyrverkerier o.s.v. ;-)
Bästa upplägget vore nog att köra första passet fram till 12 då det är skapliga väntetider och sedan ta siesta mellan 12 o 17 när det är som varmast o mest folk och sedan ge sig på det igen.
8 aug. 2014 16:45
Citerat från Birgere:
Citerat från Floridasidan:
Citerat från Birgere:
Citerat från Floridasidan:
Ja, alla är vi ju olika och inget är rätt eller fel.
Själv gillar vi parkerna och spenderar den dagen till det, i stort sett från öppning till stängning och vid 22-24 tiden på kvällen känns det inte så aktuellt med något köpcentra som dessutom redan stängt :-)
Imponerande uthållighet, själv brukar vi stanna 7-8h och jag tror nog det ganska vanligt. Man ser både på parkernas parkeringsplatser att dom närmaste börjar tömmas sen eftermiddag/tidig kväll och att restaurangerna börjar fyllas på runt om i Orlando och från kl 18 är det sällan man kommer in på en resturang utan att behöva vänta 20-30min.
Det är ju sent på kvällen som det är skönast i parkerna, när solen slutat steka på, och sen vill man ju inte missa de sena showerna, fyrverkerier o.s.v. ;-)
Bästa upplägget vore nog att köra första passet fram till 12 då det är skapliga väntetider och sedan ta siesta mellan 12 o 17 när det är som varmast o mest folk och sedan ge sig på det igen.
Ja, för vissa kanske, beror ju på hur mycket man vill se och hur snabb man är, vi hade ju aldrig hunnit ta någon siesta, knappt att vi hinner ta matpaus i vissa parker :-) Hur någon kan gå igenom en park på 5-8 timmar är helt obegripligt för mig.......
8 aug. 2014 17:26
Jisses vad mycket diskussion det blev! Att vi ger olika råd och tips ser jag bara som något positivt, om man aldrig har varit i FL eller på parkerna så är det svårt att förstå hur stort det är och hur trött man blir. Detsamma gäller resplaner med vad man vill se och göra, det är lätt hänt att man bokar in för mycket. Kom tillbaka fler gånger istället, i FL finns alltid något nytt att se.

Mina råd blir ju efter mitt tycke och smak, i vår familj åker vi allt på parkerna och stannar alltid till stängningsdags. Så för oss finns det ingen chans till shopping efter en park. Man känner inte heller sig så fräsch efter att ha åkt "waterrides" och dessutom varit i värmen en hel dag.

Att jag brukar tipsa om att bo på On Site Hotellen beror på att , vi direkt på morgonen snabbt hinner till parken utan att behöva ta bilen. Dels vill vi inte köa, för vi vill hinna så mycket som möjligt, men också för att vi efter parkerna gärna hänger kvar på City Walk och äter god mat, tar en ( eller två) Frozen Margarita på Margaritaville mm, utan att behöva tänka på att någon ska köra!

Och vi gör faktiskt parkerna motsols, vi tar de attraktionerna som inte är så populära först, och på kvällen när det blir lite mindre med besökare, då tar vi de nyaste.

Shoppar gör vi mycket och gärna, vi vill inte stressa på kvällen utan avsätter en dag (flera!!) till shopping.
8 aug. 2014 17:57
Citerat från Dalton17:
Jisses vad mycket diskussion det blev! Att vi ger olika råd och tips ser jag bara som något positivt, om man aldrig har varit i FL eller på parkerna så är det svårt att förstå hur stort det är och hur trött man blir. Detsamma gäller resplaner med vad man vill se och göra, det är lätt hänt att man bokar in för mycket. Kom tillbaka fler gånger istället, i FL finns alltid något nytt att se.

Mina råd blir ju efter mitt tycke och smak, i vår familj åker vi allt på parkerna och stannar alltid till stängningsdags. Så för oss finns det ingen chans till shopping efter en park. Man känner inte heller sig så fräsch efter att ha åkt "waterrides" och dessutom varit i värmen en hel dag.

Att jag brukar tipsa om att bo på On Site Hotellen beror på att , vi direkt på morgonen snabbt hinner till parken utan att behöva ta bilen. Dels vill vi inte köa, för vi vill hinna så mycket som möjligt, men också för att vi efter parkerna gärna hänger kvar på City Walk och äter god mat, tar en ( eller två) Frozen Margarita på Margaritaville mm, utan att behöva tänka på att någon ska köra!

Och vi gör faktiskt parkerna motsols, vi tar de attraktionerna som inte är så populära först, och på kvällen när det blir lite mindre med besökare, då tar vi de nyaste.

Shoppar gör vi mycket och gärna, vi vill inte stressa på kvällen utan avsätter en dag (flera!!) till shopping.
Helt rätt!
Vi tipsar alla utefter våra egna erfarenheter och egna tycke, instämmer i det Du skriver fast vi bor gärna "off site", men det beror ju på var man hittar bra och prisvärt boende, skulle ju inte ha något emot att bo "on site" heller. Ssenast tyckte jag vi bodde perfekt, lägenhetshotell där vi kunde sköta oss helt själv, 20 minuters promenad till Universal. Värre med Disney men där får vi leva med att ta bilen, pallar inte byta hotell under Orlandovistelsen, drinken får vänta den kvällen :-)

Att ta de populäraste attraktionerna först eller sist är en bra strategi men berätta inte det för allt för många ;-) Att gå längst in i parken (mängst från ingången är också en strategi som bunkar då de flesta går antingen med eller motsols från ingången....
Av Birgere
8 aug. 2014 18:42
Många varianter på parkbesök och jag tror att alla är jättebra. Mycket hänger ju på hur sällskapet ser ut och var intressena ligger.

Boende inne på parkområdet är naturligtvis praktiskt men iaf för oss har det varit totalt ekonomiskt ohållbart.
Är man 2-3 pers som gärna delar rum behöver det inte bli snordyrt men om man som oss ofta reser 6 pers och många vill ha lite privatliv samt att vi inte bara springer igenom Orlando i Turbospeed. Då vill man gärna bo bra och stort med egna sovrum mm. Varför ska man bo sämre o trångt bara för att man är på semester?

När vi för några år sedan letade sådant boende inne på Disney för en 14-dagars semester så kostade rummen 20.000SEK ($3000)..... Per Natt(!) mao 280.000 för 2 veckor... det går ju bara inte.
Därför hyr vi numera alltid stora lägenheter privat så att man har nära till restauranger, bad, barer etc men utan att bli ruinerade. Kostnaden brukar bli lägre för alla 14 dagarna som för en natt på området.
För 19k/natt så kan vi ha väldigt roligt inkl privat limo service om vi ville :-)
9 aug. 2014 12:47
Citerat från Nisse2ears:
Som någon skrev, nej det ä rinte jättemysigt att strosa längs I-Drive mellan barer och restauranger. Men bor ni rätt kan ni har ett par på gångavstånd.

Kolla t e x Hilton Grand Vacation at Sea world.
Jag är ofin och citerar mig själv -

Hilton Grand Vacation har även ett lägenhetshotell nästgårds till Outletten vid Vineland.
Perfekt - man slapp ta bilen dit och kunde ta ett kort eller långt varv när man ville :)

Här finns ett Outback Steakhouse och Publix på andra sidan gatan samt ett par restauranger någon kilometer bort - så här kan ni dricka vin och promenera. Inga promenadstråk med strosande folk, men en gågata att transportera sig med apostlahästarna på :)
9 aug. 2014 15:31
Nu brukar vi ju bara bo 1 natt på Universals hotel mer har vi inte råd med. Vi bor aldrig dåligt och trångt, vi brukar hyra ett hus eller stor lägenhet under 1-2 veckor och resterande dagar bor vi på hotell. Vi kollar alltid priser på olika sajter på hotel och får ofta bra deal , så man kan bo både bra och billigt. Just därför kan vi bo lite dyrare en natt!!

Måste säga att det var en konstig jämförelse, tror inte någon har skrivit nåt om att göra Orlando i raketfart, faktiskt tvärtom på parkerna eftersom vi har Fast Pass, då kan vi ju ta det lugnt, när och om vi vill det. Vi åker också ca 6- 8 st, stor familj!
För övrigt så är Disney inget vi skulle välja att bo på.
Hilton ska vi absolut kolla, gillar Outback och Publix.
11 aug. 2014 10:37
Tusen tack för alla svar! Och vilken diskussion det blivit!

Vi har kommit lite närmare ett nytt schema iaf som blivit inspirerat av er ;)

Jag och tjejen skippar Magic Kingdom medan det andra paret går dit. Vi får på så vis mer tid till annat plus att tjejen inte förstör sin bild av stället från när hon var liten.

Blir att vi bokar ett rum på Avanti Resort och hyr bil för dessa två veckor så vi tar oss fram lättare trots shuttle från hotellet.

Blir även att vi tar en dagstur till Crystal River och sen tillbaka till Orlando för att fortsätta dagen med lite lugnt häng och shopping.

Sedan blir dett köra ner genom florida tills vi kommer till väg 41 vid Everglades där vi tänkte oss att vi sträcker på benen, käkar lunch och tar sedan en "båttur". Därefter kör vi vidare till Key Largo och West.

Det nya temporära schemat!


Friday the 10th Avanti Resort Arrive late. Check in. Sleep
Sat the 11th Universal Studios - Horror Night
Sunday the 12th Island of Adventure
Monday the 13th Discovery Cove, relaxing day
Tuesday the 14th Sea world, short day
Wednesday the 15th Florida Mall / Premium Outlets, maybe WonderWorks in the eve?
Thursday 16th Crystal river manatees Florida Mall / Premium Outlets, IMAX cinema in the eve?

Friday the 17th Check out. Everglades Boat/shark valley visitor centre, travel to key largo.
Saturday 18th Beaches, snorkel - see statues underwater in key largo. Key west after lunch.
Sunday the 19th scuba diving & sight seeing
Monday the 20th Dry tortuga
Tuesday the 21st Enjoy KW leave after lunch to Miami.
Wednesday the 22nd Shopping in miami/ fort lauderdale
Thursday the 23rd Check out miami.
Friday the 24th Miami beach and sightseeing (Scuba)
Saturday 25th fly home

Om ni har massa tips på ställen vi ska äta på, besöka, ställen att bo på i Miami, Key west... Dela med er!

Scuba diving, bra center i Key West? bra dykning i Miami kanske?

Tack igen för alla era tips!