Orlando eller Key West

Av Henlin
4 sep. 2016 19:28
Visningar: 431
Hej!
Jag hoppas så på Era otroligt bra tips och råd. Jag har sökt på flera trådar och fått hjälp med vår planering av vinterns resa men skulle behöva ytterligare råd och tips.

Vi är två familjer som åker till Florida den 29/12 och är borta till den 15/1. Totalt fyra barn i åldrarna 5år (2st), 2år samt 6månader.
Med tanke på åldern på barnen, speciellt den minsta vill vi inte resa runt för mycket utan minimum är 3nätter på varje plats.
Vi vill ha sol, bad, god mat, fina stränder men även lite upplevelser samt kunna göra utflykter vid sämre väder.

Min fråga är egentligen;
Är det lönt att åka till Orlando och nöjesparkerna med tanke på den låga åldern på barnen? Det är främst 5-åringarna jag tänker på.

Vi har tänkt:
Miami Beach
Key West
Västkusten
Eventuellt Orlando

Ska vi välja bort Orlando eller Key West för att spara tid?

Samt är Fort Meyers bästa orten på västkusten att bo en länge stund på eller har ni tips på annan ort?

Stort, stort tack på förhand!
Mvh Elin
5 sep. 2016 14:11
Hej.
Jag hade nog valt bort Key West även om det är fint där. Det ont om barnvänliga stränder och ni ska resa när det är som dyrast. Orlando passar bättre för yngre barn. Magic Kingdom borde passa 5-åringar. Men även om man inte besöker parkerna kan man gå runt i Downtown. Universal city walk har temabutiker och caféer Dessutom har Orlando många barnvänliga hotell och inte lika dyra som i KW.
En park som jag vill rek är Bushgardens nära Tampa på västkusten. Den har både åkturer och djur.
Jag har skrivit några inlägg om Florida, bl a om Kew West om ni bestämmer för det.
http://city-lover-reser.blogspot.se/search/label/Florida
Av Birgere
5 sep. 2016 18:07
Absolut Orlando före KW med små barn. Finns ju massor att göra för barn o vuxna och tänker ni någon av dom stora parkerna så är det Disney's Magic Kingdom och Animal Kingdom samt Legoland som passar bäst. Lägg gärna Orlandobesöket sista veckan ni är där då det är väldigt mycket folk över jul/nyår.
Ang västkusten så tänk på att ni troligtvis inte vill bada i havet vid den tiden på året, pool går bra om den är uppvärmd annars så får ni ta strandbadet på östkusten. Annars är Ft Myers, Siesta Key, Clearwater B exempel på underbara stränder även om det nog är kallt i vattnet.
Hyr hus eller lägenhet så får ni mest ut av boendet och får gott om plats för hela familjen men då kanske ni bör stanna längre än 3 nätter. Finns några tips på forumet om bra hus o lägenheter.
7 sep. 2016 17:19
Det tar imot att säga att välja bort KW.
Men de är nog så att med barn i den åldern så slår Orlando ut Key West.
Av Lena47
8 sep. 2016 22:18
Säger dom de andra, måste ni välja så ta bort key West. Orlando är toppen med barn.
Men personligen skulle jag hellre ta bort Miami och åka till key West!
9 sep. 2016 08:52
Kan bara hålla med ovanstående: Barnen lär inte tycka K W är ngt speciellt, Orlando däremot...... (kanske inte 6-månaders babyn :) )
När det gäller västkusten mitt i vintern behöver man söka sig långt söderut. Vi var en vecka i Cape Coral vid nyår. Tar ca 30 min till FMB (Fort Myers beach) , vi hade kanske tur med vädret men vi hade i alla fall ca 27-28 grader ett antal dagar och kanske 21-23 i vattnet skulle jag tro. OK för en nordbo tycker jag. Cape Coral var ganska "trist" men boendet blev klart billigare jmf med att bo i F M. Finns stort (nåja) utbud av villor även om man kanske får sätta fart med bokandet i och med att det är högsäsong.
Av Henlin
9 sep. 2016 12:54
Tusen tack för alla råd!
Vi kommer köra följande upplägg;
Miami
South Beach 29/12-2/1
Orlando 2-5/1
Cap Coral (hus) 5-12/1

Men sen har vi 12-15/1 oplanerat då vårt resesällskap åker hem till Sverige.
Ska man då åka tillbaka till Miami, åka till Key Largo eller har ni något annat bra tips?
Antar att man måste förboka dessa dagar från Sverige eller vågar man chansa och boka på plats?

Stort tack på förhand!
Av Birgere
9 sep. 2016 14:11
Ska ni bo på hotell dom sista nätterna så kan ni definitivt boka under tiden ni är i Cape Coral, ska ni boka hus/lägenhet måste ni boka tidigare.
Vad ni ska göra sista dagarna beror på vad ni vill få ut. Då ni bara lägger 2 dagar i Orlando så kommer ni vilja återvända dit men kanske även detta blir för kort tid och att ni istället åker tillbaka dit o stannar 1-2veckor nästa gång. Återvända till Miami är nog främst om ni inte kunnat bada i havet på västkusten och vill nu passa på att göra detta.
13 sep. 2016 09:18
Citerat från Henlin:
Tusen tack för alla råd!
Vi kommer köra följande upplägg;
Miami South Beach 29/12-2/1
Orlando 2-5/1
Cap Coral (hus) 5-12/1

Men sen har vi 12-15/1 oplanerat då vårt resesällskap åker hem till Sverige.
Ska man då åka tillbaka till Miami, åka till Key Largo eller har ni något annat bra tips?
Antar att man måste förboka dessa dagar från Sverige eller vågar man chansa och boka på plats?

Stort tack på förhand!
Med tanke på fördelning av tid, lägg inte för mkt av denna vara på shopping i Miami eller Orlando utan det finns tid för detta i Cape Coral.
Denna når ni på ca 30-40 min bilfärd beroende på var i Cape ni bor.
http://www.miromaroutlets.com/

På vägen från Orlando kör ni förbi Ellenton, ca 1,5 timmar från Orlando

http://www.premiumoutlets.com/outlet/ellenton