Orkansäsong i oktober/november

Av Marief
19 feb. 2016 00:06
Visningar: 16439
Hej jag och min familj tänkte åka till Florida i slutet på oktober och början på november. Vi tänkte börja i Orlando och sedan åka vidare till västkusten. Till Anna Maria Island 1 vecka och sedan ner till Sanibel. Min fråga är om det är någon som reste hit vid den tidpunkten och hur vädret brukar vara. Tänker på den beryktade orkansäsongen.
Av Birgere
19 feb. 2016 09:09
Vädret är perfekt o Orkansäsongen sträcker sig mellan juni o november i den delen av världen.
Inget att by sig om, tex har Florida inte träffats av någon orkan på 11 år. Men visst kan det hända framförallt att någon snurrar förbi ute till havs och att det regnar rejält 1-2 dagar. Uppfattar det som att som att risken för sådana regn är större på öst än på västkusten.
Av Marief
19 feb. 2016 10:21
Okej ! :) Låter bra. Tydligen så drog det in en mindre orkan över Cape Coral den 14 Januari nu i år. Den orsakade en hel del skada trotts att den var liten. Januari var lite otippat som orkanmånad. Hm ja det är som det är. Det är ett område som orkaner kan rulla in över och det är väl bara att hoppas på att det är lugnt när man är där :) Men skönt att höra att det inte är vanligt i allafall.
Av Birgere
19 feb. 2016 13:47
Vad jag kommer ihåg var det det en liten tornado o inte orkan som dök upp.
Tromber har vi även i Sverige på sommaren men lyckligtvis brukar dom hålla till ute på havet eller bara fälla en massa skog.
Men som du själv kommit fram till....det är absolut inget man behöver grubbla på i förväg.
Av Hawaii
19 feb. 2016 16:44
Som Birgere redan har svarat så är risken minimal vid den tiden. Hurricane season i FL är som sagt officiellt från 1 juni till 30 nov med aug/sep som de största "riskmånaderna" eftersom havsvattnet är som varmast då. Ju längre in på hösten, desto svalare vatten i Atlanten och därmed också mindre risk för orkaner.
Av Marief
19 feb. 2016 17:04
:D Ja så var det ! En lokal tornado var det. Ja vad bra, tack snälla för er info. Känns bra !
19 feb. 2016 21:37
Hej Marief,

Det är helt riktigt som Birgtere och Hawaii säger att orkansäsongen går från början av Juni till slutet på November. Peak månaderna är Augusti och September.

Florida har inte haft någon orkan som gjort land fall på över 10 år. Den sista som vi hade var i October 2005. Wilma som gick in i södra Florida. År 2004 hade vi fyra orkaner som drabbades oss under en period på två månader.

Florida tar en orkanvarning mycket allvarligt. När en orkan bildas i Atlanten eller golfen så följs den mycket nogrant i median. Ofta får vi flera dagars förvarning och det utfärdas olika “spaghetti modeller” som visar var orkanen kan tänkas dra fram. Ju närmare orkanen kommer land, ju snävare blir modellen och idag kan metrologerna förutspå ganska bra var den kommer att träffa land.

Om det utfärdas en orkanvarning för en viss del av Florida så följs utvecklingen mycket intensivt dygnet runt. En evakueringsorder kan utfärdas upp mot 72 timmar innan den förväntas göra “land fall”. Turisterna är i regel de första som ombedes att evakuera.

Orkanerna indelas i olika kategorier (1 – 5) beroende på vindstyrkan. En kategori 1 är den lägsta och skadorna blir inte så allvarliga. En kategori 2 är ganska allvarlig och då kan det bli ganska stora skador. Vi har själva upplevet ett par 1:or och en 2:a och jag garanterar att nästa gång de förutspår en 2:a så kommer vi absolut att lämna området. Kan inte tänka mig vad en kategori 5 skulle kännas.

Vad som hände i Naples var förmodligen en mindre tornado som iofs är ganska ovanliga här i Florida. Det kan också ha varit en lokal men mycket kraftig storm som snabbt bildades och gav inte befolkningen någon direkt förvarning. Dessa lokala väder är inte alls ovanliga speciellt under sommartid. Vindstyrkorna kan då uppnå orkanstyrka under en mycket kort tid och man kan se lokal förstörelse men det är ofta inom ett mycket begränsat område. Detta kan hända på några minute och går över lika fort.

Skillnade mot en orkan är att orkanen kan förflytta sig mycket långsamt och det har hänt att den har stannat över land nästan ett dygn. Då blir förstörelsen enorm, ju längra den stannar, ju mer hinner den förstöra.

Håll i hatten.

Gunnar
St. Augustine, FL
19 feb. 2016 23:03
Jag skulle också vilja tillägga att vi får många email till Florida.nu från folks som just frågar om orkaner. Alla tycks vara bekymrade att de skall hamna i en orkan men med dagens avancerade tecknologi är risken ganska liten att så blir fallet. Alla får vi god tid på oss att förbereda oss och eventuellt evakuera.

Risken är ju givetvis att semester kan delvis bli förstörd men, igen den senaste orkanen som drabbade oss var år 2005.

Gunnar
Av Marief
20 feb. 2016 00:11
Ja det är ju jätte bra att det finns bra varningssystem som gör att man hinner undan. Tack för mycket bra information ! Ja jag förstår att det kommer frågor om det. Förmodligen mest från folk som inte varit där förut. Det är något man hör mycket om så man vill ju skaffa sig så mycket information om det som möjligt. Jag har stor respekt för hårt väder. Vi hamnade i ett oväder när vi åkte till södra Italien en gång och man är lite småskraj när man är någonstans långt bort där man inte är van. Men det gick bra för oss och man vill ju inte att bara rädslan ska stoppa en från att åka till ställen. Man vill ju minimera risken för att få sin semester förstörd också :)
Av Birgere
20 feb. 2016 01:11
Det mesta har ju upprepats nu 2-3 gånger men vad man kan säga är ju att OM man skulle hamna i en orkan så vet man ju det flera dagar innan och exakt som i Sverige när orkanerna drar in får man förbereda sig lite.
Hälla upp vatten i hinkar ev badkar, se till så man har ficklampor och andra ljuskällor och kanske det viktigaste, bunkra på er med mineralvatten så ni klarar er kanske 24-48h.
Om strömmen går så blir det ju väldigt varmt och då behöver man kunna dricka mycket, i Sverige har vi ju det omvända problemet att man måste kunna skydda sig mot kylan.

Men allt detta tjatas det dygnet runt om på TV om risken finns.

Själv brukar jag vara mer orolig för att svenska höststormar ska ställa till det hemma istf att drabbas i Florida. Exakt detta hände för några år sedan med en del skador på huset här hemma när vi själva var i Florida.

Så frågan kanske skulle vändas på... "vågar jag åka till Florida och lämna huset hemma med tanke på orkanrisken i Sverige"
Av Ami1
29 feb. 2016 17:04
Jag tror att många tänker på hur stormarna går över Sverige under hösten.
Ibland är de nästan uppradade med kölapp, känns det som.
Det är större chans/risk att vinna miljonen på lotteri än att råka ut för en orkan där man bor i Florida.

Hösten är en supertid att besöka Florida, varmt och skönt både på land och i vattnet.
Njut
29 feb. 2016 22:10
Jag gillar inte att argumentera men nu måste jag nog säga emot Birgere. Din reckommendation är på gränsen till farlig. Som gammal hotellägare här i Florida vet jag vad som gäller när en orkan närmar sig.

Allt beror på stryrkan men när en “direct hit” förväntas i området och en evakuering är nödvändig så spelar det absolut ingen roll hur mycket flaskvatten du har köpt eller hur mycket vatten du har spolat upp i badkaret för du kommer att bli tvingad att lämna hotellet. Det blir nämligen snabbt omöjligt att bo kvar på grund av sanitära olägenheter. Myndigheterna tillåter helt enkelt inte att hotellen låter gästerna stanna kvar när el och vatten försvinner. Dessutom vill de inte ha kvar turister som de sedan kanske måste riskera sina egan liv för att rädda.

Det bästa du kan göra är att lämna området innan det påkallas en obligatorisk evakuering. När det händer så kommer allt gå i “slow motion”, trafiken kommer att bli outhärdlig. Du kommer att få sitta timmar i bilköer.

Se till att ni har bensintanken full och veta åt vilket håll ni skall åka. Ni kommer inte bli ensamma att tanka upp bilen dagarna före en förväntad “landfall”.

Som sagt, år 2004 hade vi fyra orkaner som drabbade oss och under två av dessa tvingades vi att evakuera hotellen. Hotellgästerna var de första som tvingades att åka, sedan kom lokalbefolkningen och de sista var affärsinnehavarna.. De sista 48 timmarna jobbde vi oavbrutet med att förbereda för det värsta. Bilarna packades med allt värdefullt vi kunda tänka på. Bron ut till Clearwater Beach skulle stängas för all trafik och en halvtimme innan stängning kom polisen och körde iväg oss.

Allt detta sitter fortfarade djupt inbrännt i våra minnen.

Men som Ami1 skriver, chansen är mycket liten att ni skall drabbas av en orkan här i Florida.
Av Birgere
1 mars 2016 01:13
Citerat från Floridanu:
Jag gillar inte att argumentera men nu måste jag nog säga emot Birgere. Din reckommendation är på gränsen till farlig. Som gammal hotellägare här i Florida vet jag vad som gäller när en orkan närmar sig.

Allt beror på stryrkan men när en “direct hit” förväntas i området och en evakuering är nödvändig så spelar det absolut ingen roll hur mycket flaskvatten du har köpt eller hur mycket vatten du har spolat upp i badkaret för du kommer att bli tvingad att lämna hotellet. Det blir nämligen snabbt omöjligt att bo kvar på grund av sanitära olägenheter. Myndigheterna tillåter helt enkelt inte att hotellen låter gästerna stanna kvar när el och vatten försvinner. Dessutom vill de inte ha kvar turister som de sedan kanske måste riskera sina egan liv för att rädda.

Det bästa du kan göra är att lämna området innan det påkallas en obligatorisk evakuering. När det händer så kommer allt gå i “slow motion”, trafiken kommer att bli outhärdlig. Du kommer att få sitta timmar i bilköer.

Se till att ni har bensintanken full och veta åt vilket håll ni skall åka. Ni kommer inte bli ensamma att tanka upp bilen dagarna före en förväntad “landfall”.

Som sagt, år 2004 hade vi fyra orkaner som drabbade oss och under två av dessa tvingades vi att evakuera hotellen. Hotellgästerna var de första som tvingades att åka, sedan kom lokalbefolkningen och de sista var affärsinnehavarna.. De sista 48 timmarna jobbde vi oavbrutet med att förbereda för det värsta. Bilarna packades med allt värdefullt vi kunda tänka på. Bron ut till Clearwater Beach skulle stängas för all trafik och en halvtimme innan stängning kom polisen och körde iväg oss.

Allt detta sitter fortfarade djupt inbrännt i våra minnen.

Men som Ami1 skriver, chansen är mycket liten att ni skall drabbas av en orkan här i Florida.
Visst har du rätt i att om det osannolika händer att just när du befinner dig på en specifik plats i Florida och en orkan med styrka kanske 3-5 gör landfall så har du ju rätt.

Mitt mer troliga scenario bygger på att det någonstans runt Florida vispar en orkan som leder till våldsamma skyfall o kraftiga vindar och detta kan gälla stora delar av Florida men leder naturligtvis inte till någon evakuering. I dom lägena så ska man definitivt följa mina råd. När man sitter och funderar i sitt hus i Cape Coral så är man ganska liten och ensam.
Så gör iaf den bofasta befolkningen.
Ditt tips om att tanka bilen är dock bra och det glömde jag nämna i mitt inlägg.

Så att påstå att mina rekommendationer är farliga är ju tokfel. Bästa och säkraste informationen får man på TV och dom instruktionerna ska man ta på allvar och följa. Bor man däremot på hotell så är det ju enklare då man kan förvänta sig att få råd från hotellpersonalen.
8 apr. 2016 09:35
Hej! jag och min familj ska också till Florida i slutet av oktober/början november. Vi har varit där flera gånger i november och haft toppenväder, som svensk sommar fast lite varmare. Då har vi i och för sig varit i South Beach och Key West som ju ligger längst söderut. Denna gång ska vi till South Beach och troligtvis också Sanibel som det lutar åt nu. Tänkte att det kanske är skönt att veta att det finns fler som planerar resa under samma tid. :) Vi får hoppas att den värsta blåsten är över den tiden!
Av Ami1
8 apr. 2016 11:09
Hej Jeannypo,
jag antar att du menar blåsten i Skandinavien som kan påverka flyget?

För i Florida
brukar man inte ha de problemen vid den här tiden :-)