Orkan Visayas?

Av Tobbef
8 nov. 2013 07:29
Visningar: 2457
Någon som befinner sig i Filippinerna som vet hur hårt orkanen drabbat landet?
8 nov. 2013 13:12
Thyfonen har slagit till hårt!! Jag har mist kontakten från mina nära vänner på Bantayan,där har thyfonen slagit till rejält! Jag är så ledsen o rädd för att Bantayan har gått under.Söker folk som kan ge svar...
8 nov. 2013 15:12
Är i Manila nu och väntar på att få flyga till Cebu, alla plan söderut är inställda. Manila har inte drabbats något märkvärdigt hittills förutom regn. Värre är det nog söder,på dem bilder man ser på tv. Inte mycket till svar, ska se om man kommer iväg imorgon och kan ge bättre svar då.
9 nov. 2013 14:00
Jag befann mig i Cebu när tyfon drog fram, flydde från Malapascua. Det klarade sig väldigt bra här. Det blåste på ett tag men satt hela tiden och väntade på att de verkligt kraftiga vindarna skulle komma, men de kom aldrig.

Ska dra vidare till Panglao imorgon. Nån som kan berätta hur det gick där? Borde väl ha klarat dig ganska bra?

Skulle gärna vilja veta hur det gick för Malapascua också.
9 nov. 2013 17:49
Någon som har kontakt med någon i Leyte/Bohol/Cebu området nu eller har haft efter stormen? Saknar kontakt med anhöriga i området.
Av Tobbef
10 nov. 2013 13:26
Någon som har mer info ang vart tyfonen har slagit, här hemma hör vi bara om Tacolban typ, givetvis för att det förmodligen har slagit hårdast där, men, någon som vet hur det ser ut kring Cebu? Verkar som att Bantayan och Malapascua har drabbats hårt? Hur ser det ut neråt Bohol osv? Eller Palawan? Boracay?
Av Heffa
10 nov. 2013 16:56
Jag vet att det är svårt att sia kring hur det kommer vara framöver;
Men jag & min flickvän ska åka till Filippinerna, bl.a. Boracay och Malapascua var det tänkt, i december/januari. Kan vi fortfarande åka? Borde vi avboka?
10 nov. 2013 21:25
Funderar jag med.... ska dit i mitten av december. Vet inte hur jag ska tänka... Tanken var att åka till malapascua, bohol och boracay.
10 nov. 2013 21:51
Tror det är värt att avvakta lite till. Vi har också flyg bokat till Filippinerna i slutet av december och kommer att åka. Vet inte vad ni har bokat för typ av resa men det finns ju alltid andra bra ställen att besöka på Filippinerna :) Turistsäsongen drar ju snart igång och jag tror att de kommer göra allt för att turisterna ska komma, även om mycket såklart kommer vara fördärvat....
Av Malinhs
10 nov. 2013 22:06
Hej!
Våran resa till Filippinerna är bokad till mitten av nästa vecka och är också osäkra på hur vi ska göra. Vissa områden har vi redan valt bort ( malapascua ) men funderar på siquijor. Är det någon som vet hur det gått där?
Sen funderar vi på om det uppskattas att man reser dit nu när situationen är som den är..tänker på dom drabbade och ett land som är i kris. Skulle vara intressant att höra hur ni andra tänker.
/Malin
Av Tobbef
10 nov. 2013 22:24
Vi har vår resa bokad mellan 1 dec - 23 dec och vi tror att vi kommer att åka men kanske får styra om rutten lite. Vi har funderat fram och tillbaka och har tänkt som Malin att det kanske blir dumt att vi åker dit och ska ha semester när de är mitt i en enorm kris. Men vi tror att det kanske ändå är det bästa man kan göra, åka dit och "spendera pengar" för det är ju trots allt oss turister de lever på till stor del... Sen får man väl ha med i beräkningen att det kanske inte blir en sån semester man hade tänkt sig, men man kanske ändå kan göra någonting...

Vår tanke från början var att köra Cebu - Malapascua - Bantayan - Siquijor - Panglao - Bohol - Cebu. Vad vi har förstått på andra är att Malapascua och Bantayan är helt förstört men att tex Cebu city klarade sig rätt så bra (om någon är där och har annan info får ni gärna rätta oss!) Så vår tanke är nu att åka mer åt Negroshållet och sedan Siquijor och Panglao/Bohol... Har fått kontakt med en tjej via instagram och hon skrev att Panglao enbart förlorat el men att de har generatorer så det funkar... (återigen, om någon har annan info får ni gärna rätta oss).
Av Rikset
10 nov. 2013 22:30
Hej,
Vi skall åka i februari/mars. Meningen var att avsluta med 10 dagar på Malapascua men efter att ha sett bilderna därifrån får vi nog tänka om. Kan inte tänka mig att det är ens i närheten av att bli återbyggt tills dess. Fruktansvärd förödelse på ön och även i Maya.
Vi skall starta vår resa på Siquijor och Coco Grove Beach Resort. Enligt deras FB sida klarade sig Siquijor helt från tyfonen. Även Apo Island klarade sig. De hade även tur vid jordbävningen tidigare i år.

Känner mig så kluven bara att tänka på vår semester när denna förödelse inträffat för de som bor där. Vill egentligen ställa in allt men å andra sidan är väl det enda rätta att åka dit igen och bidra med lite "turist pengar". Skall se till att bidra med en punktinsats när vi väl är på plats så det kommer fram direkt utan mellanhänder.
11 nov. 2013 11:58
Under helgen har vi försökt att etablera kontakt med några av de fantasiska människor vi lärt känna på Malapasqua. Den enda kontakt vi lyckades få var från Ocean Vida Beach Resort. De skriver tillbaka och bekräftar det som nog de flesta av oss redan visste; att nästan hela ön är ödelagd och att det är få byggnader, om än någon, som har klarat sig. Några är totalförstörda några med lite mindre skador. De skriver också att lokalbefolkningens alla hem inte längre finns men gläds åt alla klarat sig utan allvarliga skador. Fortfarande ligger all elektricitet och mobiltelefonnätet nere. Mailet andas dock väldigt mycket optimism, tilltro och engagemang. Återuppbyggnaden av Malapasqua är i full gång. Att det arbetet är omfattande förstår man bland annat genom att titta på länken som Steffie här ovan har angivit.

Gå gärna in och titt på den öppnade facebooksidan "HELP MALAPASQUA". Där finns mer bilder och information om hur vi alla kan hjälpa till.

Hjälpa till kan vi också och inte minst göra genom att inte ompröva våra eventuella planer att besöka landet. Det är nu mer än någonsin människorna och ekonomin behöver oss turister
Av Beccz
11 nov. 2013 13:53
Hej,

Det är fruktansvärt det som har hänt!

Jag och min sambo har planerat in att resa till Palawan och framförallt El Nido och dess övärld. Är det någon som vet hur det har gått där? Vet att Coron är utsatt.. Men har Elnido klarat sig?

Vi lämnar Sverige 22 december och tanken va att flyga till Puerto 24 dec.
11 nov. 2013 14:34
Usch det som har hänt är hemskt....jag och en tjejkompis har en bokad resa åker den 25e November hem den 18 december.
skulle åkt cebu-panglao-malapscua-boracay-cebu , kommer ändra om rutten till siquijor ist för malapacua !
Känner som någon annan skrev att jag åker gärna dit och spenderar pengar och visar att vi vill komma även fast det är kris, känns bäst för samvetet !

Pratade dock med UD idag och dom var väldigt tveksamma när jag sa att vi skulle åka snart...fick inget direkt svar om dom avrådde eller om det var okej att åka...dom sa bara "som det ser ut nu är det ju ingen avrådan men man vet ju aldrig hur det ser ut framåt, det kan ju komma en avrådan...".... och när jag sa att dom ställena vi skulle till har ju klarat sig och alla plan går ju som vanligt till och från cebu just nu så var det fortfarande tveksamt ifrån deras sida !!!

Så det blir väl till att sitta och vara spänd inför en eventuell avrådan i 2 veckor nu då ! :) men hoppas inte det blir ngn...vill så gärna åka...var där för 2 år sedan och har längtat tillbaks sedan dess... (och då var vi där under tsunamin i japan och fick ändra om rutten och fly upp i bergen efter tsunamivarning)
Av Tobbef
11 nov. 2013 14:47
Patrik: hur har det gått för dig? Kom du vidare till Panglao? Hur ser det ut?

Någon som har något tips på andra öar att besöka istället för Malapascua och Bantayan? Siquijor har vi bokat :)

Känns ju jättekonstigt att sitta och planera semester när läget är som det är, men jag tror absolut att det bästa vi kan göra är att åka dit, dem behöver oss turister nu mer än någonsin!
Av Heffa
11 nov. 2013 16:43
Efter en del omständigheter har jag & tjejen kommit fram till att vi inte kan boka om resan, utan faktiskt kommer åka till Filippinerna.

Hur tror ni återhämtningen av/vid Boracay kommer gå? Kommer det hinna återgå till sin forna glans innan slutet av december, eller kommer vi få semestra i stökigheter?
11 nov. 2013 19:25
Hej
Vi åker ner den 23/12- 16/1 och kommer försöka hitta direktstöd till familjer/skolor/barnhem som drabbats, dvs utan mellanhänder. Vanliga "pengabidrag" kan man ju skicka från Sverige till de organisationer som är betrodda. Som många i inläggen säger, turistnäringen är det många som lever på, och då gäller det också att spendera där det kommer den inhemska befolkningen tillgodo.
Sebastian
11 nov. 2013 20:35
Vi har nog också bestämt oss för att genomföra resan till Filippinerna. Känns bra så. Ändrar dock rutten lite och åker inte till Malapascua. Däremot funderar vi lite kring att åka till Boracay ändå, men tycker det finns lite info om hur det gått där. Någon som har någon aning om det?
Av Tobbef
11 nov. 2013 20:42
Vi funderar på Palawan nu... Någon som vet hur det gått runt El Nido?
Av Tobbef
11 nov. 2013 21:41
Tycker också att det verkar som att det klarat sig förhållandevis bra men så precis detta på UD: "Med anledning av naturkatastrofen i Filippinerna avråder Utrikesdepartementet tills vidare från icke-nödvändiga resor till öarna i Visayas (regionerna östra, västra och centrala Visayas)."
11 nov. 2013 22:03
Vet inte om min fråga drunknar i all information här men jag provar!
Ska spendera 2 månader i Filippinerna (dec-feb) och har avsatt tid för att ta en Divemaster! Har gått och drömt om Malapascua för allt jag läst och sett om ön har gjort mig förälskad i ön.

Har helt snöat in mig på ön att jag inte har något alternativ. Vi tänkte besöka Palawan också under resan, kan det vara ett alternativ?

Någon som känner till dykningen i Palawan?

Nu hoppas jag att Malapascua fortfarande är ett alternativ, kanske man kan göra lite nytta där mellan dyken! Lider så med Filippinarna och skickar såklart ett bidrag ner!
29 nov. 2013 06:42
Hej allihopa
Det e faktisk okey att åka till el nido för de har inte drabbat av typhooner och precis pratat med min kontakt i Coron palawan så har de faktiskt öppnat nu med turister så det finns ingen som stoppar turisten att komma till Coron för nu är allting igång men om ni ville hjälpa Coron detta kan ni göra genom att förutsätta eran resa dit för turismen är deras högsta inkomster där. Ni kan faktiskt söka Coron på eran Fb så ni kan läsa själv hur det är där borta.
BOHOL har problem med el men de flesta hotellet har egna generator så det är inga problem förutom de andra som har inga generator kan vara gott att säga det är mörk.... Bantayan Island försöker städa upp så de öppnar i december men bäst att söka deras hemsida bantayanisland så att ni får mer information....
Kan varmt rekommendera gå in på choosephilippines .com och itsmorefuninthephilippines.com
Jag ville tacka er för allt hjälp vi fick från er!!!! MABUHAY!!!
2 dec. 2013 11:01
Hello! Thank you for supporting MyBoracayGuide!

The effects of Typhoon Yolanda on Boracay have been minor. White Beach has escaped damage, and most island cleanup and repair is almost completed. Boracay Island was very lucky, and we are all very thankful. For tourism Boracay has returned to normal.

It is perfectly safe and ok to travel now.

Is there anything else I may help you with today?
Av Barbaro
8 dec. 2013 04:38
Hej
Nu är det 2a Advent och allt är som det ska här i södra Visayas.
Hoppas att alla ni som tvekat att komma hit till Filippinerna ändå kommer. Jag har jobbat som dykinstruktör i Panglao/Bohol i många år. Kom hit dagen innan tyfonen. Varken jordbävning eller tyfonen har drabbat Panglao och öarna söder om tyfonens framfart. Däremot oroar det mig att UD avråder på ett otydligt sätt vilka turist öar som klarat sig och nu oroas vi över att turisterna sviker.
Ta flyget från Manila till Tagbilaran el snabbfärja från Cebu till Tagbilaran (Bohol). Panglao med underbara Alona Beach ligger ca 30 min m taxi från flygplatsen/piren.
Härifrån är det lätt att ta sig till närliggande öar och att få uppleva korallrev, fantastisk dyknin, god mat och härliga människor.
Välkomna. Ni hittar mig på Tropical Divers i ena änden på Alona Beach