Ön krk

Av Tittin
8 apr. 2013 20:57
Visningar: 3120
Tänkte höra om nån kan rekomendera vad som är finast Krk town eller vrbnik ?
Av Mirreli - Reseguiden.se
9 apr. 2013 11:17
Hejsan, jag har spenderat många somrar i staden Krk, läs gärna min guide: http://www.reseguiden.se/reseguider/med-familjen-pa-krk-4794

Båda städerna är fantastiska och till sist är det upp till vad du föredrar...

- Vrbnik är en mindre stad än Krk, ligger lite mer avsides och man måste gå i en del backar då alla gator "leder mot toppen". Även för att komma till stranden för man motionera benen lite extra. Denna stad är helt klar en favorit hos konstnärer och här produceras en stor del av öns viner.

Alla städer på ön är fantastiskt trevliga och väldigt olika varandra. Om ni vill upptäcka ön så skulle jag rekommendera Krk som bas.

Säg till om det är något mer du funderar över! Själv kommer jag spendera en månad på ön i sommar och längtar redan :).
Av Ansun
9 apr. 2013 12:21
Hur tar man sig lättast/bäst till Krk med flyg? Skulle gärna vilja besöka området runt Krk men det verkar vara begränsat med flyg dit, eller söker jag fel? Om man reser dit, är Rovinj också intressant att besöka?
Av Mirreli - Reseguiden.se
9 apr. 2013 13:38
Vet inte vart du flyger ifrån men Ryanair kör direkt till Rijeka från Skavsta. Rijeka flygplats ligger på ön Krk och du har runt 40 minuter färd in till staden Krk. Annars får man flyga till Zagreb och sedan ta buss eller tåg till Rijeka stad och sedan till Krk. Tåg är en mycket trevlig upplevelse och man ser mycket på vägen.
Av Ansun
9 apr. 2013 14:11
Tack för svar, ska kolla upp det :)
Av Tittin
9 apr. 2013 14:43
Hej mirellie;)

Vet du några bra lägenheter där nere i staden KRK då ?
Av Mirreli - Reseguiden.se
9 apr. 2013 14:52
Vet inte hur många ni är och så men det finns gott om lägenheter att hyra. Jag har bekanta som bokade och var mycket nöjda genom: http://www.aurea-krk.com, kanske ni hittar något där.
Av Tittin
9 apr. 2013 22:54
Tack jättefina lägenheter ;)
Av Ansun
10 apr. 2013 19:36
Några funderingar om Krk. Hur tar man sig runt på ön? Bör man hyra bil eller går det att ta sig runt på ön med lokalbussar?
Av Mirreli - Reseguiden.se
15 apr. 2013 10:39
Hejsan, det går ju lokalbussar men har rätt dålig koll på om de är bra eller inte, tror inte det skall vara något problem. Om ni bokar lägenhet med gångavstånd till strand och stad så kan man ju alltid hyra bil några av dagarna. Tänk även på att det finns massa med organiserade båtutflykter som jag verkligen rekommenderar.