Ombokning hos Luftahansa så är du maktlös !

Av Stenen
4 feb. 2013 11:56
Visningar: 4321
En ombokning av flyg hos Lufthansa innebär att deras system med ca 10 olika prisklasser inom Economiclassen gör dig som kund helt maktlös.Dessutom är det olika kösystem för ombokning som för nybokning. Det kan finnas billigare biljetter för nybokning men för ombokning ar biljetterna slut. Även om du bokar en biljett med möjlighet till ombokning för 60 EU som i vårt fall, så finns bara den högsta classen när ombokning skall ske. I vårt fall innebar att en tor resa Arl -Munchen som kostade ursprungligen 3,300 kr tor. För att omboka hemresan kostade detta 6000 kr extra. Detta för att den högsta ekonomiklassen endast fanns tillgänglig. På planet fanns dock 28 tomma säten i bakre delen och ytterligare platser i den främre delen. Enligt telefonuppgift från Lufthansa beror detta på att det är olika kösystem för ombokning av biljetter som av nybokning av biljetter

Ombokningsavgiften är ett hån. Det kan bli billigare att ta en ny tor biljett även om det gäller att boka en av resorna i en tor biljett och låta bli att nyttja den biljett du inte behöver.

Jag tycker att man från Lufthansa och andra bolag borde upplysa bättre om de olika bokningsklasserna inom varje grupp Economi, Economi extra mm.

Detta borde uppmärksammas mer. Tyvärr är man mer eller mindre en nödsituation när ombokning måste ske och detta utnyttjar Lufthansa på ett mycket osmakligt sätt.
Medlemmen har tagit bort svaret
4 feb. 2013 18:36
De flesta flygbolag har samma system med en mängd olika bokningsklasser och är den billigaste klassen slut blir det dyrare på nästa osv.
Ska man då omboka och det inte finns fler platser i samma klass, då blir det ju en prisskillnad man måste betala.
Men kan man få det gratis som Antee fått är det ju perfekt. Och ju dyrare biljett, desto mer är tillåtet att ändra och ju billigare blir det.
Medlemmen har tagit bort svaret
4 feb. 2013 22:39
Lufthansas policy låter ju inte speciellt kundvänlig, att låsa biljetter i samma klass som man köpt och tvinga till köp av dyrare biljetter låter ju helt befängt. Tvivlar inte på det Du säger men man tror knappt att det är sant.

Lufthansa är ju ett av de få stora som är med på Konsumentverkets svarta lista. De har kanske inte den bästa synen på sina kunder.....

Själv undviker jag Lufthansa även om vi inte haft några större problem med dem tidigare och vissa andra bolag som jag fått dåligt intryck av. Det är ju oftast när något händer man får erfara hur bra ett bolag är, fram till dess kan de verka ganska likvärdiga.

Tack för upplysningen!