Öluffa, boka boende innan?

24 juni 2015 19:30
Visningar: 361
Hej jag och min kusin har bokat flyg till split den 13:onde juli och hem den 26:e, tanken är att vi ska öluffa och besöka öarna korcula, hvar och brac. Vår fråga är: borde vi boka boende innan eller bör vi göra det nere på plats? Vad tror ni blir billigast? Vi vill gärna ha ett bra boende någorlunda centralt, fräscht och gärna med uteplats, men det är absolut inget krav. Jag var i Kroatien för 2 år sedan och andra veckan (v 30) hade vi ganska svårt att hitta ett boende pga av att det var mer turister då. Jag kan tänka mig nu att antalet turister bara ökat :) Tar också gärna emot tips på hur vi bör fördela dagarna på respektive ö!

Tacksam för alla tips!

MVH Emma och Emelie
Av Ansun
24 juni 2015 20:22
Det är ju högsäsong just när ni ska åka så jag skulle nog boka boende i förväg. Då får ni ju det ni vill och behöver inte chansa.
Vi kom hem från Kroatien för två veckor sedan, vi var till Dubrovnik och Korcula, och jag tyckte att det var färre lägenhetsuthyrare som mötte oss vid bussen/ färjan än det varit tidigare gånger när vi varit till Kroatien.

Hur ni ska fördela dagarna - Ni har ju då ca 12-13 dagar på er att besöka tre öar.
Personligen så är ju Hvar en stor favorit för mig, Brac har vi aldrig besökt men det ser ju riktigt fint ut det med. Korcula var fint, men det slår inte Hvar tycker jag.
Kan ni inte fördela de 12-13 dagarna med 4 dagar på varje ställe, så hinner ni ju upptäcka dem alla. Så skulle nog jag göra.
5 juli 2015 00:45
Vi har nu bokat boende i hvar och har tänkt stanna fem dagar i korcula innan. Känns som en bra start på semestern med en mindre och lugnare ö. Har du tips på något bra boende gärna nära stranden? Eller ett boende med bra läge som utgångspunkt. Finns det något vi inte bör missa i hvar eller korcula? Tips på bra restauranger mottages gärna också :)
Av Ansun
5 juli 2015 08:47
Korcula " stad" är ju litet, så det fungerar nog att bo nästan var som helst. Men försök att hitta någonting hyfsat nära citykärnan så kan ni gå överallt.
Vi brukar alltid försöka boka boende med balkong med vacker utsikt och det finns det gott om på Korcula. Vi bokade genom airbnb.se i år och var mycket nöjda.

airbnb.se

En till adress där ni kan leta boende

http://www.adriatic-home.com/Croatia/

Ett tips om vad ni kan göra.
En av dagarna så tog vi bussen till grannbyn Lumbarda ca 15 minuter bort och kostade omkring 15 kuna. Vi klev av bussen i centrala Lumbarda och promenerade efter den vackra strandpromenaden längs med havet tills vi kom fram till sandstranden Bilin Zal.
Sandstränder i Kroatien är ju inte vanligt, men på Korcula fann vi faktiskt 3 st sandstränder när vi promenerade/cyklade runt.
Från stranden Bilin Zal så promenerade vi genom de vackra vingårdarna över till den andra sidan där vi hittade stranden Vela Przina, också en fin sandstrand.
Sen fortsatte vi att promenera genom de vackra vingårdarna tills vi kom tillbaka till byn Lumbarda, en promenad på ca 15 minuter. Det gick även att ta bussen ut till sandstränderna, men då hade vi ju missat hela upplevelsen med strandpromenaden vid havet och de romantiska vingårdarna.

Ett tips kan ju vara att hyra en cykel inne i Lumbarda och cykla runt istället, men vi gillar att promenera så nu blev det så.
Är baden viktigare för er än att vara nära centrum i Korcula så kanske ni istället ska söka boende här i Lumbarda, som var litet men mysigt.
Det var mina tips i alla fall. Korcula var väldigt mysigt!
6 juli 2015 15:48
Hej 2 E!

Tycker personligen att Ni ska boka de första nätterna via airbnb, Tripadvisor eller liknande. Gör sedan bokningar efter vad Ni känner för. Det viktigaste är att det finns luftkonditionering och att det ingår i priset!!! Värmen har tydligen kommit tidigt till Kroatien i år. Själv är jag 9 mil norr om Split och temperaturen ligger dagligen över 30-strecket och havet ligger blankt som en spegel.

Njut av en härlig semester.
Varma hälsningar
Lisa