Ökenutflykt i Qatar

29 sep. 2013 12:39
Visningar: 471
Vi kommer att göra ett 1-dygns stopover i Doha/Qatar i mars nästa år.
Vi vill gärna utnyttja tiden till att göra en utflykt i öknen.
4-wheel-drive, beduintält, inland sea, typ...

Någon som gjort detta och kan ge tips på arrangör att boka med.
Vi tänkte inte sova i öknen, utan har bokat hotell i Doha.
Av Ivan
29 sep. 2013 15:33
Är ganska rörigt på DOH, (DIA, Doha International Airport) nu.
Mycket arbete i samband med byggandet av nya HIA, Hamad International Airport. (Kallas även DIAP Doha International Airport eller DNAP, Doha New Airport). Stor förvirring!
Transporter med buss mellan kärrorna och de olika terminalerna. Väl inne i terminalen fungerar det bra med information och tillfälle till refreshments. Dock inte mycket att hämta för en shopping manic.
Nya HIA beräknas kunna tas i bruk under 4:e kvartalet 2013. Under inkörningsperioden ber man resenärer vara vid check in 3 h före avgång.
Det blir free WIFI i terminalen.
Tid in till City är nu från DOH ca. 20 min. Från HIA får man räkna med 30 min.

Man får hoppas att nya blir klar som utlovat i år. Tänker på hur det är i Berlin. Nu in på tredje året.

Även om den är klar till mars 2014 tycker jag det verkar litet tajt med utcheckning, transfer in till Doha, ökentur från Doha och tillbaka, kvällsnöje, shopping och övernattning. Allt samma dag som du kommer.
Kanske en lokal safariarrangör kan fixa transfer direkt från DOH (el. HIA) och efteråt till hotellet.
Du får kolla om det går att ordna. Inga problem säger de säker, men du måste vara 100 och inte chansa.
Antar att Doha bara är en hub för flight med Qatar och att du sedan skall fortsätta till slutmålet.
/Ivan
Av Ivan
29 sep. 2013 15:48
Du kan kolla hör också för att komma vidare.

(Logga in för att se e-postadress)

/Ivan
29 sep. 2013 15:54
Ja detta är på vägen hem från Burma.

Hm rörigt, säger du... blir lite nervös där och kollade just vårt flyg TILL Burma. Där har vi 3 timmar på Dohas flygplats för bytet. Borde funka va?
Fast om de blir klara enligt tidplan, så kanske det lugnat ner sig till den 19/2 då vi åker ner?

Jo vi tänkte göra utflykten direkt från flygplatsen.
Planen är att bagaget checkas in från Burma till Stockholm och att vi rör oss med bara handbagare dygnet i Qatar.
Så direkt ut från gaten utan att plocka upp bagage och direkt ut i öknen med en arrangör.
Gärna en middag där ute också innan vi landar på vårt hotell framåt kvällen.

Någon shopping räknar vi inte med att hinna med.
Kanske om vi orkar en sväng längs strandpromenaden i Doha innan vi går och lägger oss.

Har sett att Qatar Airways har sånna paket, men tänkte att att förmodligen finns fler arrangörer, kanske andra som är billigare och nog så bra.
Citerat från Ivan:
Är ganska rörigt på DOH, (DIA, Doha International Airport) nu.
Mycket arbete i samband med byggandet av nya HIA, Hamad International Airport. (Kallas även DIAP Doha International Airport eller DNAP, Doha New Airport). Stor förvirring!
Transporter med buss mellan kärrorna och de olika terminalerna. Väl inne i terminalen fungerar det bra med information och tillfälle till refreshments. Dock inte mycket att hämta för en shopping manic.
Nya HIA beräknas kunna tas i bruk under 4:e kvartalet 2013. Under inkörningsperioden ber man resenärer vara vid check in 3 h före avgång.
Det blir free WIFI i terminalen.
Tid in till City är nu från DOH ca. 20 min. Från HIA får man räkna med 30 min.

Man får hoppas att nya blir klar som utlovat i år. Tänker på hur det är i Berlin. Nu in på tredje året.

Även om den är klar till mars 2014 tycker jag det verkar litet tajt med utcheckning, transfer in till Doha, ökentur från Doha och tillbaka, kvällsnöje, shopping och övernattning. Allt samma dag som du kommer.
Kanske en lokal safariarrangör kan fixa transfer direkt från DOH (el. HIA) och efteråt till hotellet.
Du får kolla om det går att ordna. Inga problem säger de säker, men du måste vara 100 och inte chansa.
Antar att Doha bara är en hub för flight med Qatar och att du sedan skall fortsätta till slutmålet.
/Ivan
23 nov. 2013 15:16
Hej,

Jag undrar om man måste ta med betalkort VISA och betala visa on arrival på doha flygplatsen? Eller kontant eller kredit?

gökmen
Av Sq7700
23 nov. 2013 15:33
Citerat från Dvkille82:
Hej,

Jag undrar om man måste ta med betalkort VISA och betala visa on arrival på doha flygplatsen? Eller kontant eller kredit?

gökmen
Ja, men bara om Qatar är din slutdestination eller om du planerar att lämna flygplatsen i Doha i samband med en stopover eller långt byte. Ska du bara mellanlanda i Doha utan att lämna flygplatsen behövs inget visum.

Kontanter accepteras inte utan man förväntas betala med betal- eller kreditkort. Priset är 100 QAR.
23 nov. 2013 21:24
Jag vet Doha Airport kräver med betalkort kredit när köper visum, besöka doha.

Men kontanter ta med penga kan inte betala?