Oerfaren resenär. Boka transer, tunnelbana osv i London?

1 juli 2015 10:06
Visningar: 749
Nu har jag fått nog av att fråga mina facebookvänner om råd. Visserligen får man råd men man får inte helt objektiva råd och inte minst så tycker jag att diskussionerna nästan alltid mynnar ut i någon ovidkommande. Har läst lite trådar i det här forumet så nu försöker jag här istället.

Jag och min lillasyster (16 år) ska i augusti åka till London. Den främsta anledningen är att vi ska på en konsert men också för att det varit min systers största dröm och hon får resan i present av mig.

Hon har aldrig varit utanför Sveriges gränser förut och jag har enbart besökt våra grannländer och varit i Ukraina när jag gick på gymnasiet. Vi är alltså noviser när det kommer till just detta. Jag har dålig koll på det mesta även om jag har försökt att läsa mig till saker och ting. Hotell och flyg är bokat sedan några månader men det är ju lite annat som behöver fixas och det är där jag behöver lite råd.

- Transer t/r.
Vi landar och flyger ifrån Stanstead och behöver såklart transfer från och till flygplatsen. Jag har hört om stanstead express och det verkar smidigast. Var bokar jag lättast detta? Var inne på visitbritain igår och kikade, är det bästa stället? Till vilken station bör man åka till?
Adressen till vårt hotell är: Lancaster Terrace, London, England, W2 3PF Storbritannien.

- Jag har förstått att det lättaste sättet att ta sig runt i London är med tunnelbana. Är det bästa att köpa ett oystercard var då och fylla på? Jag kan eventuellt låna själva kortet från vänner (har förstått att jag och syrran behöver varsitt kort). Eller bör man också köpa ett eget i förhand? Tips och råd där mottages tacksamt.

- Vi vill (som de flesta andra) gå på Madame Taussads. Var är det bäst att köpa biljetter dit?

Ja, det var väl mina frågor. Ledsen att det blev långt. Jag börjar bli lite nervös och vill liksom få allting klart så att man kan ta det lugnt när det är dags att resa sen. :)

Tack på förhand!
1 juli 2015 11:23
Tjena.

Transfer från Stanstead har jag tyvärr ingen koll på! När jag åkte från Heathrow tog jag nåt tåg som jag minns det. Det tog en evighet att komma till centrum. Och alla utom jag och mitt sällskap satt knäpptysta!

Däremot tunnelbanesystemet: oyster-card - smidigt som fan! Jag köpte dock mitt på Heathrow. Men enligt nätet går de att köpa på t-banestationerna; det är också här man laddar korten. Jag laddade enbart med sedlar (och ev mynt). Annars kan man nog köpa kortet på någon turistbyrå. Man kan dock inte dela på kortet för det är trots allt din "biljett", så ni måste ha ett var. När jag köpte mitt kort var det en depositionsavgift som skulle återbetalas vid återresa/dagen då jag skulle hem alltså, men det glömde både jag och mitt sällskap!

Biljetter till Madame Tussauds köper du på nätet innan avresa såvida du inte vill stå i kö i flera timmar! Jag köpte dock inte utan den som jag reste med gjorde det. Jag tror dock att ni måste veta på förhand vilken dag du vill gå..

Ett litet råd på vägen: I London är folk väldigt artiga! Och då menar jag VÄLDIGT! Om en Londonbo råkar knuffa dig på gatan eller i affärn ber de genast om ursäkt. Gör gärna detsamma annars uppfattas du som konstig/ouppfostrad/otrevlig. Och när ni är på flygplatsen, kör inte över de andra resenärernas fötter med era rullväskor. Det är inte artigt - däremot väldigt svenskt, har jag märkt. (Mina tår blev överkörda.. snyft..)
1 juli 2015 14:34
Citerat från Paraplyflygare:

- Vi vill (som de flesta andra) gå på Madame Taussads. Var är det bäst att köpa biljetter dit?

Ja, det var väl mina frågor. Ledsen att det blev långt. Jag börjar bli lite nervös och vill liksom få allting klart så att man kan ta det lugnt när det är dags att resa sen. :)

Tack på förhand!
Till Madame Tussauds köper du biljett på deras hemsida: https://www.madametussauds.com/London/

Du måste välja din ankomsttid när du bokar (inom en halvtimmesram) och hålla dig till den. Har ni tänkt att åka pariserhjulet London Eye (vilket jag verkligen rekommenderar i skymningen) så kan ni köpa en biljett som kombinerar båda två.

Från Stansted tar du som sagt tåget till Liverpool Street station och sedan röda linjens tunnelbana. Stansted Express kan man ofta boka redan via flygbolaget så du kanske kan lägga till det till din bokning. Annars kan du boka det på hemsidan https://www.stanstedexpress.com/
Det blir alltid billigare att förboka tågbiljetter. Du betalar med bankkort och får ett reservationsnummer till automaterna på stationen men tank på att du måste ha med kortet du bokade med för att det ska gå att hämta ut biljetterna. En sextonåring räknas som vuxen och jag ser att de just nu har duobiljetter för två.

Jag rekommenderar att inte bara åka tunnelbana utan även gå mycket (bekväma skor) och ta bussar så att ni ser mer.

Din syster gillar säkert Camden Market och annat men du får säga till om ni har några specialintressen.
1 juli 2015 14:59
Oyster card funkar bra och som sägs ovan får man lägga en deposit på runt 5£. Det finns även ett oyster specifikt för turister som man beställer hem på nätet. Kolla i forumet efter trådar där detta beskrivs bra.

Om ni åker mycket så kan det löna sig att köpa travelcard för 7 dagar (hur länge är ni där?? Finns dygnskort också) för dryga 30 £. En resa (pay as you go) kostar 2-2.50 £ annars.

http://visitorshop.tfl.gov.uk/?cid=16e14ba7ed3a46da8b13e4a37c0f291c632&utm_medium=affiliate&utm_source=london_travel_pass&utm_campaign=affiliate
Av Cattta
1 juli 2015 18:34
Hej jag rekommenderar att ni tar stanstedsexpress. biljetter måste köpas på deras webbsida minst 31 dagar i förväg, kostar då 8 pund/person enkelresa 16 pund returresa också. Annars kostar biljetterna nästan 3 ggr så mkt, så var ute i god tid. Ni tar bara med er den utskrivna biljetten visar på tåget. Inget krångel med automater eller dyl. Resan tar 40-45 minuter till Liverpool street. Kommer ni med kvällsflyget kan det vara svårt att hinna med innan tunnelbanorna stänger om ni ska vidare i London. Jag rekommenderar alltid att boka hotell på Radisson Blue 200 m fr flygplatsen eller holiday inn eller premier inn, buss går varje halvtimme mellan flygpl och dessa två hotell och tar 3 minuter.
Mkt fräscha hotell alla tre och betydligt mkt billigare än hotellen i London med den standarden.

Alla biljetter i London bör köpas direkt från deras egna sidor i London...

Köp alltid oystercarden på en TUNNELBANESTATION annars får ni ALDRIG tillbaka pengarna och despositionen på korten när ni åker hem.

Ha en bra londonresa!
1 juli 2015 19:16
Och ja, som Catta skriver så går det också att skriva ut tågbiljetten. Det var jag som glömde det alternativet eftersom jag reser runt med diverse rabattkort och därför föredrar automaterna istället för en massa papper redan från Sverige.
Av Asok
1 juli 2015 20:20
Det är inte alls svårt att hinna med tåget om ni tR kvällsflyget har själv gjort det många gånger o varit inne i London innan midnatt..
Av Cattta
1 juli 2015 20:26
vad jag menade var att tunnelbanorna har slutat att gå i London...definitivt om man åkt fr Skavsta...Det är kanon att bo sista natten på Stansted också om man flyger hem på morgonen, testa det och ni ångrar er inte, jag lovar! Har testat att komma fram vid midnatt som asok skriver och nästan missat flyget hem fr Stansted när vi åkt tidigt på morgonen från London, så aldrig mer det....aldrig!
1 juli 2015 22:25
Tusen tack för alla tips!

Vi åker två nätter (lördag-måndag), reser från Skavsta med morgonflyget och hem med kvällsflyget. Vi ska som sagt på konsert en av kvällarna (söndagen) på Islington Assembly Hall. Det är mitt främsta fokus då vi ska se min favoritartist inkl. meet & greet! Ser mycket fram emot det. :-)

I övrigt är vi hyfsat "vanliga" turister som vill se staden och "bara va" samt shoppa. London Eye hade varit kul men min syster är väldigt höjdrädd så hon skulle totalvägra. Vi är intresserade av serier och filmer och Harry Potter är en favorit, vi är ju trots allt 90-talister ;). Vi spar dock Harry Potter världen så att vi får anledning att återkomma.

Vill vill shoppa men just shoppingen har mina vänner tipsat mig om bra ställen så där känner jag mig "nöjd". Jag älskar musik och är lätt historieintresserad.
2 juli 2015 12:07
Islington är inte så långt från Camden där den roliga marknaden finns men det är klart att man inte vill gå på konsert med en massa shoppingpåsar...I Camden finns däremot även en massa musikklubbar och pubar där man kan gå förbi och se vilken som är ens egen stil.

Inte långt från allt detta ligger också Kings Cross Station där ni kan gå till Harry Potters plattform 9 3/4 och in i souvenirbutiken så det kan ni ju börja med i väntan på er återkomst.

Historia finns det massor av i hela staden såklart. Gillar du världshistoria så är British Museum ett måste med sina mumifierade katter. Man behöver ju inte se allt. Rekommenderar en båttur på Themsen också för en massa sevärt och särskilt om det är varmt (till Greenwich till exempel med sin marknad och annat mysigt).
16 juli 2015 22:17
Gå in på Stansteadexpress hemsida. Under fliken Offers finns en flik " 2 for 1". Där kan man skriva ut kuponger som berättigar till 2 för 1 på en mängd ställen t ex Madame Tussauds ( finns under Galleries and museums). Glöm inte att även ta med tågbiljetten. Den måste visas upp för att ni ska få rabatt.
17 juli 2015 11:42
Hejsan!
Vi åkte också med Stanstead express och utnyttjade även rabatterna " 2 för 1" på deras sida som någon innan tipsat om. Perfekt! Halva priset på Mdm Taussads.
Det finns även 2 för 1 på vissa matställen och annat om man nu vill spara pengar och ha till shopping i stället.