Öar i anslutning till Zadar, samt boende!

Av Beba
20 maj 2010 19:47
Visningar: 13631
Hej!

Jag har tidigare varit i underbara Kroatien, split och hvar. Men nu i augusti ska jag och min sambo till Zagreb och njuta. Vi har endast köpt flygbiljett och ska vara borta i 11 dagar och skulle därför behöva lite tips!
Vilka öar ska man åka till där man också kan bo?
Finns det några ställen som man inte bör missa?

Är det någon som har ett boende (sobe, eller appartment) att rekomendera i Zadar?

Vore väldigt tacksam för svar!
Av Zoca
21 maj 2010 13:06
Hej..Beba....Ska ni flyga till Zagreb först??eller menar du Zadar?
Av Beba
22 maj 2010 10:42
Hej! Tusen tack för att du svarade =) Ber om ursäkt om jag var lite otydlig..
Vi landar i Zagreb och ska ta oss direkt till Zadar! Vår plan just nu är att bo i Zadar i en eller två nätter, och sedan ta oss till några öar kring Zadar!
Så vi skulle gärna vilja ha lite tips på vackra öar kring Zadar som är värda att besöka =)
Vi har ännu inte hittat något boende i Zadar, och tar gärna emot tips på något fint och mysigt sobe!
Vår resa är bokad i slutet av augusti så det kanske är bra att boka innan avresa, eller vad tycker du?
Av Zoca
23 maj 2010 14:02
Hej Beba!!

Ja tror att ni ska bo i Zadar hela tiden eftersom är den bästa utgångs punkten till öar utanför och själva staden zadar har mycket att erbjuda...här är mina tips

1) ZADAR
bo i Zadar se lite på stadens säverdheter .,se på havs orgel ..häsning till solen.,restaurng bar Arsenal ,klubb Garden,..promenara längs Kalelarga (gamla stans gata)och njuta i kaffer ät godaste glassen i kond.som ligger på slutet av Kalelarga efter kaffe Forum..besök femtjärniga biografer på city galerian (shoping centar på Relja)eller på stan i anslutning till kaffe Forum..det är biligt med bio i Kroatien och det är bra att se på nån nyhet innan de i Sverige ser och bra innan man ska tex gå på kvällen och äta middag på Arsenal...ni kommer att tycka on Zadar

2)KORNATI ÖARNA
ett måste när man är i Zadars åmråde..härlig endagsutflykt med båt till Kornati öarna med frukost och lunch på båten härlig bad i Telascica parken och masor av natur upplevelse..turist båtar står i hamnen framför ingångar till gamla stan där står de och erbjuder program och ni för välja som passar är bäst..man åker 08.00 och är hemma i Zadar 20.00mycket värt att se och uppleva(kameran ska vara framme ..ni kan se på min sida lite bilder från Kornati..

3)ÖN UGLJAN
närmaste ön till ZD med ställerna Ugljan ..Kali ..Kukljica en skön liten ö med fint natur fint bad lite lugnare allternativ på semester och dit kan över dagen för sol och bad och besöka ställerna..ni kan googla på för lite mer information..det är lätt att ta sig dit med färja som går till och från många gånger om dagen och resan tar ca 30 min..färjan är billig

4)ÖN DUGI OTOK
största ön i Zadars övärld (färjan ca2 tim) med ställerna Sali och Bozava natur upplevelse i första hand ...Sali fiske by i vacker natur ..Bozava lungställe med härlig bad i kristal klart hav ..stranden Saharun(Sakarun) är mest kända dit från Bozava tar man sig meden liten turist tåg..robinson känsla kul:-)

5)NATIONAL PARKEN KRKA
bara 1 time med buss från zadar ligger national parken Krka ..Krka floden med sina vattenfall är fantastiskt upplevelse ..fråga på turisb som ligger vid huvudporten för organiserad utflykt eller kan ni ta er dit själva..lite bilder från Krka har ni bland mina bilden på sidan..härligt bad under största av vatten fallen är oförglömlig upplevelse..

6)ÖN PAG
med ställen Novalja och kända stranden Zrce (party med strand klubbar Aquvarius och Aurora )om ni blir sugna för lite fart i semester..fråga på reseb hur man tar se dit på bästa sätt..kolla på youtube ..kroatisk Ibica kan man kalla det:-)..trevlig resa ...ni kan googla på alla platser jag skrivit eller söka på youtube för mer info

själv ska jag vara i min Zadar på slutet av augusti:-)och jag kan lämna mit tel nummer om ni skulle behöva hjälp så kan ringa...annars finns jag på sidan om ni undrar mer.. privat boende kan ni hitta i Borik område nära stranden kontakta turist b..de kan hjälpa er..mvh Zoca
Av Kripe1
23 maj 2010 22:30
Hej Zoca!
Du verkar känna till Zadar!!!
Vi hade tänkt utgå från Zadar och båtluffa oss fram bland öarna. Är det en bra idé? Svårt med boende i början av juli? Har inte bokat något? Flyger till Zadar och ska vara borta i 10 dagar. Var i Trogir en vecka förra året och bodde då i stan hela veckan, skulle vilja röra oss lite nu.
Hälsn. kristina
6 feb. 2011 20:46
Hej!
Vi har lite funderingar angående Zadar. Har tidigare varit på Hvar, Corcula och Vis. Vilket var öar vi tyckte mycket om! Hur är detta jämfört med Zadar? Rekommenderas att bo i Zadar eller på någon av öarna utanför?