Ö-luffa i Kroatien

15 mars 2015 22:32
Visningar: 346
Hej!

Jag och min pojkvän planerar att åka till Kroatien i augusti och ö-luffa. Vi tänker oss kring 10 dagar. Vi har läst oss till att Hvar och Split är ställen vi inte får missa. Någon som har fler förslag? Och eventuella sevärdheter? Eftersom vi är begränsade till 10 dagar blir det nog max tre olika platser med hotell (plus eventuella dagsutflykter).

Är det lätt att ta sig runt med båtarna mellan öarna och fastlandet? Bör vi boka hotell i förväg eller är det lätt att fixa på plats?

Tacksam för svar :-)
Av Emh87
16 mars 2015 19:44
Hej,

Var 13 nätter i Kroatien i somras med sambo + kompisgäng. Gillade det skarpt! Bra priser, fina miljöer, bad, mat etc.

Det är väldigt lätt att ta sig runt, både med båt ut till öarna från Split och buss/taxi på öar eller fastland.

Du skriver att ni inte får missa Split och på den punkten håller jag delvis inte med. Är det något ni får missa är det just Split. Det enda är väl att ni landar där. Jag säger inte att Split är dåligt, men var inte där mer än 2 nätter. Vi var där två nätter och hann då med staden Trogir (30 min bort) och Krka som är en nationalpark som tar ca en halv dag.

I regel bor man via Airbnb i Kroatien, så ta en titt där. Hint! Kroaterna själva har semester under augusti så tänk på det.

Vi var Split 2 nätter --> Brac (Bol) 4 nätter --> Korcula (Korcula stad) 6 nätter och sen Split 1 natt innan hemfärd. En felfri semester. Vet inte hur Hvar är, säkert fint, hörde bara att den var aningen mer inriktad mot fest och stek. Kan varmt rekommendera Korcula.

Hör gärna av dig om du har frågor.