Ö-hopp på Hawaii - Oahu, Kauai, Big Island(Hawaii) & Maui

5 juni 2015 13:28
Visningar: 1033
Hej på er!

Jag och en vän ska spendera 2 månader på Hawaii november-december i år, och rutten är Oahu -> Kauai -> Big Island och slutligen Maui! Vi ska spendera två veckor på vardera ö, vi ska hyra bil två dagar på kauai och tre dagar på Maui. Nu till en av de många frågorna som cirkulerar hos mig:

Vart skulle ni föredra att bo på dessa öar? Eftersom vi inte har bil så vill vi bo så "centralt/bra" som möjligt. Vi ska backpacka så budgeten är inte maximal om man säger så, men om ni vet några bra områden på dessa öar så tipsa oss gärna! Det är så lätt att boka någonting hemifrån och sedan på plats upptäcka att det kanske inte var alls som man tänkte sig...

Om ni har några andra förslag eller idéer vad som måste hinnas med och vad man kan skippa tas dessa tacksamt emot också. :)
Av Hawaii
5 juni 2015 17:20
Du kan ta dig runt med buss på alla öarna, men praktiskt sett är det bara på Oahu som det funkar bra. Många buss-linjer där och bussarna går relativt ofta. Men så är det inte på de andra öarna och utan bil blir du rejält handikappad och det vill till att du har gott om tid. Jag skulle nog föreslå Waikiki Beach på Oahu (det blir inte mycket centralare än så!) och Lihue på Kauai. Därifrån har du nog mest chans att kunna ta dig runt. På Maui blir det lite svårare - Ka'anapali/Lahaina området är nog trevligast, men det är definitivt inte centralt. Området kring flygplatsen (Kahului) är centralt, men inte speciellt kul. Hawai'i (The Big Island) är så stor att du får nog bryta upp boendet på 2 platser - Kailua/Kona på västra sidan och Hilo på östra sidan. Och även då blir det svårt att besöka vissa platser utan bil. Hawaii Volcanoes National Park rent praktiskt blir nästan omöjligt (jag tror det bara går en buss om dagen) och vad jag vet finns det ingen buss till t.ex. Kalapana och området bort mot Pohoiki som nog är ett av de intressantare och vackrare områdena. Samma problem med många platser på ön.
6 juni 2015 16:32
När jag var på Maui bodde jag på ett hostel som hade gratis utflykter varje dag. Man kunde komma till alla sevärda platser på ön. Vet inte om de har sånt fortfarande, men kolla Banana Bungalows hemsida.
8 juni 2015 12:57
Tack så jättemycket för era svar, det är till stor hjälp!

Hawaii, jag har hört att det ska vara svårt att ta sig runt utan bil av vänner som tidigare varit på Hawaii men att hyra bil hela tiden är tyvärr inget alternativ för oss. Är kollektivtrafiken ingen valmöjlighet då alltså? Skulle du istället rekommendera fler dagar med bil och isåfall kanske korta ner resan med en vecka? Att vi i så fall hyr bil även på Hawai'i några dagar och passar då på att se de sevärdheter som ligger utom räckhåll för oss annars?

Marie78, det låter ju som ett jättebra alternativ! Ska definitivt kolla upp det. Bodde du bara på hostel när du var på Hawaii? Finns det isåfall några mer boenden du skulle rekommendera?
Av Hawaii
8 juni 2015 17:56
Tycker inte att du behöver korta ned resan. Kollektiv-trafiken är definitivt ett alternativ, speciellt om du har gott om tid. Så gör som du har planerat - hyr bil ett par dagar och resten av dagarna kan du ta dig runt med buss. Du kan säkert undersöka mycket av vilka buss möjligheter du har on-line i förväg. Har du frågor om olika platser här på ön Hawai'i (The Big Island) hjälper jag dig gärna. Det finns tre hostels i Hilo; Hilo Backpacker's Hostel, Hilo Bay Hostel och Arnotts Lodge. Arnotts ligger c:a 4 km från centrum, men mycket nära Onekahakaha Beach som är den enda sandstranden här, och c:a 2 km från Richardson's Beach som är fint också (men ingen sandstrand). De 2 andra ligger MYCKET centralt i själva Hilo (och bara fem minuter till fots från buss stationen).