Diskussioner: Tips & råd om Sri Lanka

Här kan du ställa frågor inför resan, diskutera och utbyta erfarenheter med andra resenärer.
Tips behövs för att välja rätt strand/ort!
Sri Lanka Annste, 1 juli 2025
Senaste svar av Annste för 49 veckor sedan
0
Hej! Vi är tre vuxna som åker till Sri lanka 16 dagar i feb/mars. Var där 2018 sist så mycket har väl förändrats. Bodde då på Unawatuna och en strand som heter Modare beach ( jättefint och lugnt)! Tror det var utanför Mirissa mot Unawatuna. Letar nu boende/ställe där vi både kan bada, ev surfa ...
Bad i södra Sri Lanka? (Tangalle/ Gyambokka)
Sri Lanka Helenaf, 13 dec. 2023
Senaste svar av Majalottan för 2 år sedan
1
Hej! Vi reser till Sri Lanka i Januari och planerar att åka till Tangalle för vackra stränder och färre turister, har dock förstått att det finns problematiska strömmar som kan göra havsbad svårt. Har någon erfarenhet av hur detta ser ut i Tangalle- området? Har hört att Gyambokka och/eller ...
Sri Lanka april 2024
Sri Lanka Coronet, 28 juli 2023
Senaste svar av Coronet för 2 år sedan
5
Min sambo och jag åker till Sri Lanka i april nästa år, det är vårt första besök i landet och vi ska stanna i två veckor. Jag har läst tidigare inlägg men de har några år på nacken så jag ber om lite uppdaterade synpunkter! Upplägget för vår resa ser, än så länge, ut så här; först en natt i ...
3 veckors-resa i Sri Lanka - Önskar tips.
Sri Lanka Classeman, 31 jan. 2020
Senaste svar av Fylke74 för 3 år sedan
5
Hej! Jag och min flickvän ska resa runt i Sri Lanka i 3 veckor nu i februari/mars. Vi börjar såklart i Colombo ett par dagar för att sedan åka och möta upp vänner i Mirissa och Weligama i en vecka. Därefter har vi ingen aning. Vi vill gärna se Ella och Kandy men vi har lite svårt att hitta bra ...
Bada i havet längs västkusten Sri lanka - sticks det?
Sri Lanka Jennieh, 4 feb. 2022
Senaste svar av M4sta86 för 4 år sedan
13
Hej! Jag och min familj drömmer oss bort till Sri Lanka, verkar fint på så många sätt. Läst här på forumet och fått så mycket bra tips🙏🏼. Vi har rest mycket till Koh Lanta innan, och där finns det ”stickisar” (nån slags plankton tror jag) i vattnet, som gör att det ibland sticks rejält. Barnen ...
Lugna stränder på Sri lanka??
Sri Lanka Fiaff73, 4 maj 2016
Senaste svar av Cbradley för 4 år sedan
4
Vi ska tillbringa hela jan nästa år på denna fantastiska ö. Vi ska resa lätt o resa runt en del, först till Kalpytia ( maken kitesurfar) men sedan undrar jag.. Vi hade som många andra tänkt ta Hikkaduwa, Unawatuna, Kogalla, Mirissa m.m. Men det verkar som om det är väldigt exploaterat!!?? Vet ngn ...
Snus
Sri Lanka Ooskari, 8 jan. 2020
Senaste svar av Ooskari för 6 år sedan
2
Är det någon som vet hur det är med att ta med sig snus till Sri Lanka? Var in på snusbolaget och kollade. Där stod det att det var förbjudet med snus, men samtidigt så var det en som skrev att de inte brydde sig om man hade med sig för personligt bruk. Nån som vet vad som gäller ?
Wifi och mobilnät i Sri Lanka?
Sri Lanka Gunryd, 23 dec. 2019
Senaste svar av Kricken för 6 år sedan
1
Vi ska åka till Sri Lanka i januari 2019 och har kollat vad våra respektive svenska mobiloperatörer tar för att ringa, sms:a eller mms:a till och från Sverige. Det var högt, så mobilnätet blir nog avstängt under vistelsen. Vi tänkte köpa ett SIM för surf, som vi kan använda som mobil hotspot. Är ...
Flygbolag Qatar va Emirates
Sri Lanka Annalovisa70, 1 sep. 2019
Senaste svar av Kricken för 6 år sedan
5
Hej, Vi håller på med flygbokning till Sri Lanka. Det ser ut som Emirates har lite bättre priser än Qatar, men platsbokning är på Emirates är mycket dyrare. Ex 499 kr per säte mellan Sthlm och Dubai, medan kostnaden på Qatar är 149 kr per säte. För fyra sträckor och fyra pers blir det många ...
Sri Lanka med barn i juli. Ska man undvika södra/västa delen helt?
Sri Lanka Emmalinnea80, 11 feb. 2019
Senaste svar av Kajsa71 för 7 år sedan
2
Vi har bokat flygbiljetter till Sri Lanka i juli, vi kommer att vara borta i tre veckor. Vi är tå vuxna och två barn på 5 och 7. Både vi och barnen är resvana och blir lätt rastlösa så vill gärna se och uppleva en del. Så vår plan är att besöka både inlandet och kusten och gärna safari också. ...
Tips på reserutt, boende och aktiviteter
Sri Lanka Sara_s, 28 dec. 2018
Senaste svar av Sara_s för 7 år sedan
8
Hej, Vi är en familj på 4 personer (barnen är 3 och 6 år gamla) som ska åka 3 veckor till Sri Lanka i feb-mars, längtar! :) Vi håller som bäst på att göra upp ngn form av rutt samt kikar lite på boenden. Vi vill både ha strandhäng och bad, men även uppleva höglandet med dess teplantager. Är ...
Snus
Sri Lanka Byllan, 26 juli 2018
Senaste svar av Pelleasp för 7 år sedan
3
Är det någon som varit i Sri Lanka och tagit med sig snus in? Det står olika på olika sidor vad gäller tobakinförsel! Snus ÄR ju tobak 😉 Vad gäller egentligen??
Bentota eller Wakkaduwa eller Hikkaduwa januari
Sri Lanka Vilseivenedig, 16 okt. 2018
Senaste svar av Kalleftw för 7 år sedan
2
Hej! Funderar på att boka charter i januari i 2 veckor till Sri Lanka, vill ha sol och bad. Eventuell mindre resa/resor inom Sri Lanka bestäms senare, men vill inte göra större rundresa till många olika platser. Det lutar åt Bentota, hur är stranden och stämningen? Kan man bada i havet? Är man en ...
Ormar
Sri Lanka Dikanda, 30 apr. 2018
Senaste svar av Kalleftw för 8 år sedan
2
Hej Är det någon som vet hur ofta man stöter på ormar på Sri Lanka? Har hört talas om problem med giftiga ormar. Tack på förhand Dijana
Sri Lanka över jul och nyår 2018/19
Sri Lanka Zarosa, 17 apr. 2018
Senaste svar av Kalleftw för 8 år sedan
4
Hej jag och min kära sambo bestämde oss för att till det här året ska vi strunta i allt vad jul heter och åka iväg på ett äventyr. Vi båda är väldigt sugna på Sri Lanka. Vi är båda resevana och brukar inte boka boende i förväg. Men eftersom vi planerat att åka under högsäsong så har vi insett ...
Vilken ort / strand är bäst för en barnfamilj Sri Lanka?
Sri Lanka Maddej1980, 22 feb. 2018
Senaste svar av Maddej1980 för 8 år sedan
6
Vi ska åka till Sri Lanka i två veckor. Första veckan ska vi åka runt inåt landet, sedan vill vi ha ca 3 dagar vid havet. Blir inte riktigt klok på var man egentligen ska bo, vi är en familj på två vuxna och tre barn i åldrarna 1-12 år. Vi är alltså inte ute efter något "festställe" utan mer bad ...
Lägga upp resrutt - Adam's Peak, Ella, sydkusten - hur?
Sri Lanka Poll, 9 jan. 2018
Senaste svar av Poll för 8 år sedan
15
Jag åker ensam till Sri Lanka och ska vara där i ungefär 11 dagar. Jag åker 20:e januari. Ska jag åka Colombo - Ella - Adams Peak - sydkusten - Colombo eller borde jag lägga upp rutten på något annat sätt? Är det värt att besöka teplantage även fast en inte dricker te? Är det något stopp jag ...
Vaccinationer
Sri Lanka Julialindgren6, 31 okt. 2017
Senaste svar av Vinoka för 8 år sedan
4
Hej alla härliga resemänniskor! Jag och min kille drar till Sri Lanka hela januari nästa år och jag undrar vilka vaccinationer ni rekommenderar, när man googlar och ringer elinda rekommenderar dom ju alltid rubbet?!? Vi ska hänga i södra delarna och jag har redan twinrix men funderar ev på nåt ...
Ta sig runt
Sri Lanka Erik97, 5 nov. 2017
Senaste svar av Toweannika för 8 år sedan
5
Hej! Ska till Sri Lanka i 2.5 veckor i mitten av januari för att sedan åka vidare till Singapore. Läste att det kunde vara vågor på stränderna även på västkusten då stämmer detta? Älskar att bada och gillar även att snorkla så detta är av stor vikt för mig (Tänker Tangelle till Bentota ...
Hyra hus i Sri Lanka?
Sri Lanka Hostak74, 7 mars 2017
Senaste svar av Vinoka för 8 år sedan
7
Undrar om någon har erfarenhet av att hyra hus i Sri Lanka och kan ge lite tips? Vi är 2 vuxna och 2 barn som kommer att vara där i 2 mån, feb-mars. Tanken är att vi kommer att dela upp boendet på två ställen och utgå från dessa med lite utflykter.
  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4
  5. Nästa