NYC och Niagara-fallen, hyrbil.

13 feb. 2015 12:43
Visningar: 1029
Nu har vi bestämt att det blir NYC i 5 dagar och utflykt till Niagara-fallen i 2 dagar med hyrbil.

Har sett en del trådar i ämnet men rätt gamla så undrar om någon har ny info, eller ifall samma gäller?

Tänkte ta hyrbilen till Kanada-sidan, eller är det bättre att parkera på USA-sidan, och kan man ens "gå över" bron?

Något tips på vart i NYC vi ska plocka upp hyrbilen som inte är för centralt men ändå okej avstånd så man kan ta tunnelbanan dit? Verkar finnas hur många ställen som helst. Kommer boka via något av de större bolagen, typ Hertz eller Avis.

Andra tips på sevärdheter på vägen till Niagara-fallen?
13 feb. 2015 16:07
Och hur pass tidigt/sent bör man boka hotell? Flyg kommer vi boka ganska snart men är det bättre pris på hotell om man bokar sent eller tvärt om?
Åker i august..
Har tittat på Pod51 bla..
Av Totopez
13 feb. 2015 23:52
Jag har inte kört den sträckan själv, men vad jag förstår är det minst sju timmars körning, enkel väg. Om ni bara är i USA en vecka, vill ni sitta 14 timmar i bil då?

På tripadvisor rekommenderar de flesta att man flyger till Buffalo för att besöka Niagara.
Av Annl
14 feb. 2015 06:43
Kolla flyget är ett bra tips tycker jag - det är i allmänhet billigt att flyga inrikes i USA.

Om ni ska övernatta i Niagara så rekommenderar jag att ni bor på den kanadensiska sida - fallen är mäktigare att se därifrån och bo gärna med Falls view; det är riktigt fräckt
14 feb. 2015 07:19
Vi sitter mer än gärna i bil, vi tycker om att resa så och är vana med långa sträckor så det är inget problem. Tycker det är ett trevligt sätt att upptäcka nya platser.
Vi har ett par platser vi gärna besöker i NYC, men behöver absolut inte se allt så schemat kommer inte bli tok-späckat iaf.

Vi vill absolut bo på Kanada-sidan, lite därav min fråga hur vi lättast gör med hyrbilen :)
Av Annl
14 feb. 2015 07:36
Vi körde in i Kanada med en hyrbil från USA och det var hur smidigt som helst.
Citerat från Dinosaurie:
Vi sitter mer än gärna i bil, vi tycker om att resa så och är vana med långa sträckor så det är inget problem. Tycker det är ett trevligt sätt att upptäcka nya platser.
Vi har ett par platser vi gärna besöker i NYC, men behöver absolut inte se allt så schemat kommer inte bli tok-späckat iaf.

Vi vill absolut bo på Kanada-sidan, lite därav min fråga hur vi lättast gör med hyrbilen :)
14 feb. 2015 07:54
Toppen, tack för svar Annl!
Var det länge sen ni åkte? Meddelade ni hyrbilsfirman att ni skulle lämna USA?
Åkte ni längre än över gränsen?
Några tips på saker att se längs vägen?
Citerat från Annl:
Vi körde in i Kanada med en hyrbil från USA och det var hur smidigt som helst.
Citerat från Dinosaurie:
Vi sitter mer än gärna i bil, vi tycker om att resa så och är vana med långa sträckor så det är inget problem. Tycker det är ett trevligt sätt att upptäcka nya platser.
Vi har ett par platser vi gärna besöker i NYC, men behöver absolut inte se allt så schemat kommer inte bli tok-späckat iaf.

Vi vill absolut bo på Kanada-sidan, lite därav min fråga hur vi lättast gör med hyrbilen :)
14 feb. 2015 08:39
Ni bör kolla med biluthyraren om det är ok. Vissa firmor i vissa delstater (t ex Michigan) tillåter det inte. Det kan påverka försäkringen. Och i värsta fall bryter ni mot deras regler om ni korsar gränsen. Varför skulle man inte kolla med biluthyraren? "Man kanske inte får"? "Det kanske kostar extra?" Händer det något, vad gör ni då?
14 feb. 2015 09:20
Vi kollar med firman när vi bokar, absolut. Nu är vi i förberedelse-fasen och läser på om andras erfarenheter. Jag läste i trådar att andra "inte nämnt det och det var inga problem" så jag tänkte mest på om det var några generella regler osv. Eller ifall någon visste om det var enklare att parkera bilen på usa-sidan, och om det ens går att göra..
Av Peter_o
14 feb. 2015 09:58
Citerat från Dinosaurie:
Och hur pass tidigt/sent bör man boka hotell? Flyg kommer vi boka ganska snart men är det bättre pris på hotell om man bokar sent eller tvärt om?
Åker i august..
Har tittat på Pod51 bla..
Ett halvår före med flygbokningen är bra. Följ priserna och slå till då det känns bra, som det brukar heta.

Du lär ju inte få några extrapriser på hotell i augusti, så det är nog bra att boka sedan du fått flygdagarna klara. Tänker du avboka hotellet den natt du åker till Niagara gäller det givetvis att ha planerna klara. Du tjänar ju minst 1.500 kr på att plocka ner allt i väskorna.

Normalt har hotellen fri avbokning så du kan korrigera bokningen, men ibland kan man tjäna något på att betala vid bokningen och därmed inte ha fri avbokning. Med tanke på dollarkursen kan det vara en bra affär.

/PeterO
14 feb. 2015 10:08
Tack för ditt svar Peter!
Ja vi tänker nog avsluta med Niagara så direkt därifrån till flygplatsen.
Så kanske det är värt att hämta/lämna bilen där även om vi då måste dit för att hämta bilen efter våra dagar i New York.
Då blir det nog att boka hotell så snart vi bokat flyg också, tack igen!
Citerat från Peter_o:
Citerat från Dinosaurie:
Och hur pass tidigt/sent bör man boka hotell? Flyg kommer vi boka ganska snart men är det bättre pris på hotell om man bokar sent eller tvärt om?
Åker i august..
Har tittat på Pod51 bla..
Ett halvår före med flygbokningen är bra. Följ priserna och slå till då det känns bra, som det brukar heta.

Du lär ju inte få några extrapriser på hotell i augusti, så det är nog bra att boka sedan du fått flygdagarna klara. Tänker du avboka hotellet den natt du åker till Niagara gäller det givetvis att ha planerna klara. Du tjänar ju minst 1.500 kr på att plocka ner allt i väskorna.

Normalt har hotellen fri avbokning så du kan korrigera bokningen, men ibland kan man tjäna något på att betala vid bokningen och därmed inte ha fri avbokning. Med tanke på dollarkursen kan det vara en bra affär.

/PeterO
Av Birgere
14 feb. 2015 10:41
Känns lite vanskligt och dålig timing med att lämna Niagarafallen samma dag som ni ska flyga ut från NYC.
Ni får troligtvis gå upp ruskigt tidigt för att kunna köra sträckan med marginal o hinna med flygen som oftast går sen eftermiddag/tidig kväll.
Kolla alternativen att ta hemresan ifrån Buffalo eller kanske ännu bättre Toronto. På så sätt får ni i princip en extra semesterdag och med tanke på den väldigt korta resan så bör ni nog överväga detta.

Vägen mellan NYC o fallen erbjuder mig veterligt i princip nothing när det kommer till sevärdheter utan enbart en trist transportsträcka på 7 kanske 8h.
Bila i USA är normalt sett jättehärligt men det finns undantag...
14 feb. 2015 11:01
Tack!
Ska absolut kolla upp den möjligheten med att flyga hem från annan ort.
Tråkigt med vägsträckan men sitter hellre i bil än buss iaf, och flyger helst inte mer än nödvändigt. Så det får bli mer bilande nästa resa helt enkelt :-)
Citerat från Birgere:
Känns lite vanskligt och dålig timing med att lämna Niagarafallen samma dag som ni ska flyga ut från NYC.
Ni får troligtvis gå upp ruskigt tidigt för att kunna köra sträckan med marginal o hinna med flygen som oftast går sen eftermiddag/tidig kväll.
Kolla alternativen att ta hemresan ifrån Buffalo eller kanske ännu bättre Toronto. På så sätt får ni i princip en extra semesterdag och med tanke på den väldigt korta resan så bör ni nog överväga detta.

Vägen mellan NYC o fallen erbjuder mig veterligt i princip nothing när det kommer till sevärdheter utan enbart en trist transportsträcka på 7 kanske 8h.
Bila i USA är normalt sett jättehärligt men det finns undantag...
14 feb. 2015 11:39
Citerat från Dinosaurie:
Vi kollar med firman när vi bokar, absolut. Nu är vi i förberedelse-fasen och läser på om andras erfarenheter. Jag läste i trådar att andra "inte nämnt det och det var inga problem" så jag tänkte mest på om det var några generella regler osv. Eller ifall någon visste om det var enklare att parkera bilen på usa-sidan, och om det ens går att göra..
Nej, förmodligen är det inga problem :)
Jag försöker bara slå ett slag för att kolla med "de som bestämmer". Så att man inte sitter där med det långa goa skägget i brevlådan OM någonting skulle hända.
Av Annl
14 feb. 2015 11:46
Nej, vi meddelade inte detta till hyrbilsfirman - tänkte helt enkelt inte på det men det är ju klokt att göra.

Vet inte vad som finns på vägen mellan NYC och Niagara att se och göra - vi kom från Lyons i Upper state New York.

Nej, vi var vara i Niagara och kollade på fallen eftersom vi därefter skulle flyga till västkusten så fanns det inte tid att se mera av Kanada tyvärr.
Citerat från Dinosaurie:
Toppen, tack för svar Annl!
Var det länge sen ni åkte? Meddelade ni hyrbilsfirman att ni skulle lämna USA?
Åkte ni längre än över gränsen?
Några tips på saker att se längs vägen?
Av Mammam
19 juli 2015 10:09
Vi planerar en liknande rutt till nästa sommar.
Vi kommer hyra bil i New York och sen köra New York - Niagara-fallen och sen över till Toronto och runt tillbaks till New York.

Vi är en familj med två ungdomar i tonåren.

Vad har ni att rekommendera som man "borde" se på denna rutt?

Alla tips är av intresse!
Av Birgere
19 juli 2015 11:15
Citerat från Mammam:
Vi planerar en liknande rutt till nästa sommar.
Vi kommer hyra bil i New York och sen köra New York - Niagara-fallen och sen över till Toronto och runt tillbaks till New York.

Vi är en familj med två ungdomar i tonåren.

Vad har ni att rekommendera som man "borde" se på denna rutt?

Alla tips är av intresse!
Både USA o Kanada är fantastiska länder att resa i, men just den rutten tillhör om vi räknar bort Niagarafallen, "undantaget som bekräftar regeln". NY state och Toronto är i mitt tycke inte speciellt sevärt.
Kommer ni däremot upp mot Montreal och därifrån drar er mot Maine så är det helt andra möjligheter.

Tänk på att kolla så att ni får ta över bilen till Canada (brukar vara OK med större firmor) samt att ni måste säga till när ni hämtar bilen att ni ska över till Canada. Ni behöver ett speciellt försäkringskort som hyrbilsfirman skriver ut och det brukar vara gratis.