Nya glasögon i Vietnam

Av Peter79
31 jan. 2016 13:43
Visningar: 837
Jag har hört att det är enkelt och mycket billigt att införskaffa nya glasögon när man är i Vietnam.

Jag skulle vilja veta vad jag ska tänka på och alla tips tages tacksamt emot.
Av Hille2
31 jan. 2016 16:53
Har svårt för att tänka mig att det blir billigare att köpa glasögon i Vietnam nu sedan vi fått flera bra lågpriskedjor i Sverige. Hos Specsavers får jag min sons glasögon för runt 1000-lappen. Han har ett komplicerat synfel som bla gör att glasen måste pressas för att de inte ska bli jättetjocka. Innan lågpriskedjorna dök upp fick man betala mellan 5 och 6000 SEK för dem. Kvalitén är inte sämre än på de dyra kedjorna. Sedan får man ju även ta med i beräkningen att om man behöver någon slags service på glasögonen så är det ju en bit till Vietnam.

Ja, det var väl inte precis ett tips om glasögon i Vietnam ;) Jag har köpt glasögon i Thailand tidigare, det är samma sak där att prisskillnaden är obefintlig. Men kvalitén ofta sämre.
Av Rnero
24 feb. 2016 14:31
Var där 20 Februari 2016 Köpte Progressiva med bågar för 90 Dollar samt bytte ut glasen i ett par äldre bågar för 48 Us dollar Detta var på Le Thanh Ton Quan 1 bakom marknaden i Ho Chi Minh City optikern hetta Nhat Quang Pratar utmärkt Engelska och Har en finsk flagga i fönstret, Dom gör även synundersökningar och kollar så att synen är korrekt.
Av Gevalia
24 feb. 2016 21:04
Säger som Hille2...
Varför inte köpa dem i Sverige? Då har du all service och garantier.
Sen åker du till Vietnam och ser allt med bra syn.
Köper mina på favoptic.com.
Av Rnero
24 feb. 2016 21:17
Ta med ett recept hemifrån receptet är ditt samt dina nuvarande glasögon. Dom gör även synundersökningar men det underlättar att veta ditt nuvarande recept.
Av Rnero
24 feb. 2016 21:19
Oavsett så kan inte alla gå till favooptic det är ju en internetbutik. Vanskligt att beställa på nätet kan lätt bli fel.
Av Hille2
25 feb. 2016 01:37
Det är ju i stort sett samma priser som lågprisbutikerna tar i Sverige och man behöver man använda internet för att göra ett bra köp. Men det är klart, har man väldigt långt till närmaste stad i Sverige och inte heller för avsikt att åka dit så kan det ju vara ett alternativ att köpa i Vietnam.
Av Gevalia
25 feb. 2016 08:02
Att köpa på internet är inte svårare än på lågprisbutiken. Det enda du behöver göra är att ta med recept från valfri optiker och skicka in.
Bågarna du är intresserad av lånar du hem och provar först, gratis.

Jag sparade 6000 kr på att byta från min tidigare optiker till favoptik. För ett par glasögon!
Av Rnero
25 feb. 2016 08:31
Ok Glasögon är mycket billigare i utlandet har personligen köpt i följande Länder till mycket bra priser och Proffesionell service.

Kuala Lumpur Engelsktalande bra service kostnad 900 Sek 2014

Bali Denpasar Engelsktalande bra service kostnad 1600 SEK 2013

Burma Rangon Engelsktalande bra service kostnad kostnad med Bågar 200 SEK

Priserna ovan inkluderar synundersökning.

Och om man åker till peking kan man fynda till samma priser som Burma,

Har köpt glasögon på internet helt bortkastat. och vänder man sig till en optiker i Syockholm räkna med minst 6000.- till 9000,- kan ju med andra ord flyga ner till typ Burma för 6000 Sek köpa glasögon för 200 kronor och alltså fåp en semester på köpet ....................
Av Birgere
25 feb. 2016 09:32
Vilket tjabbande det blev :-D

Visst bör det vara lite billigare att skaffa glasögon i sydostasien, lägre skatter och barnarbete hjälper ju till att pressa priserna. Om det är värt dom hundralapparna kan man ju bara själv bedöma.

När det gäller dom dyra priserna i Stockholm så kanske det stämmer, men då är det nog enklare o billigare att ta tåget till vilken annan stad som helst i Sverige och köpa glasögon till nästan samma pris som i Sydostasien.