Ny uppdateringar i från malee om oroligheterna i bangkok

Av Mpc
11 apr. 2010 09:33
Visningar: 625
http://www.gingmalee.blogspot.com/

tänker er för ni som nu ska åka dit vart ni befinner eller sätter er fot
11 apr. 2010 14:47
Hm... Ja, jag har ju bokat in mina föräldrar på hotell Plaza Athineé den 1-2 maj, i Bangkok.
Vad tror ni...kan detta ha lugnat sig tills dess, eller bör jag till och med avboka åt dem?
Vad tror ni om detta hotell? Ligger det helt galet på Shukumvit?

Hur fungerar det med Bangkok Air, kan man ev flytta fram flyget en dag med dem tror ni?

Vi har ju vart i Bangkok förut, men mina föräldrar är oroliga,
och meningen är ju att de skall få se staden för första gången...

Har försökt läsa på både ambassaden, UD, expressen m.fl, samt Thailandsforum och länk ovan,
vilket har gjort det lite lättare att bilda sig en uppfattning,

men det är riktigt svårt... Kan de verkligen fortsätta i ca 3 veckor till??
Tycker redan det har pågått längre och trappats upp mer än vad jag någonsin trodde...

Är tacksam för alla tips, förslag, synpunkter och om någon har vetskap om hur det fungerar med Bangkok Air.

Tack och ha en bra dag!
13 apr. 2010 09:04
Jag följer för fullt :-)
Hoppas på att dte lugnar sig nu efter den 15onde när nyåret har varit :-)
Av Begesk
16 apr. 2010 11:15 (redigerad)
Till Travelfun.
"Lugn och fin".
Du bekymrar dig för dina personliga problem när miljoner människor har det värre. Vissa händelser kan ingen enskild dessutom lösa och inte heller svara på när det är acceptabelt lugnt och skönt för DIG.
Vad beträffande oroligheterna i Thailand så har det pågått länge och kommer säkert att pågå under en längre tid i olika digniteter.
Angående vulkan askan som flyger runt så är det heller ingen som vet när det kan upphöra. 2 dagar eller 2 år??
Men troligen kommer det att bli en varm "go´ " sol och vi kommer att glömma. Det är bara frågan om när. Sådant är livet. Upp och ner. Gläd dig därför till att du är frisk och kan skriva, för det kan du. :=)
Jag har förståelse för dina ALLA frågor, men det är normalt att inte skriva ner dem ALLA i olika trådar. Det blir uppriktigt "sagt" lite tjatigt :=)
Vi håller nu tummarna att allt blir bra igen!! ....... även för DIG!!
16 apr. 2010 11:34
Citerat från begesk:
Till Travelfun.
"Lugn och fin".
Du bekymrar dig för dina personliga problem när miljoner människor har det värre. Vissa händelser kan ingen enskild dessutom lösa och inte heller svara på när det är acceptabelt lugnt och skönt för DIG.
Vad beträffande oroligheterna i Thailand så har det pågått länge och kommer säkert att pågå under en längre tid i olika digniteter.
Angående vulkan askan som flöger runt så är det heller ingen som vet när det kan upphöra. 2 dagar eller 2 år??
Men troligen kommer det att bli en varm "go´ " sol och vi kommer att glömma. Det är bara frågan om när. Sådant är livet. Upp och ner. Gläd dig därför till att du är frisk och kan skriva, för det kan du. :=)
Jag har förståelse för dina ALLA frågor, men det är normalt att inte skriva ner dem ALLA i olika trådar. Det blir uppriktigt "sagt" lite tjatigt :=)
Vi håller nu tummarna att allt blir bra igen!! ....... även för DIG!!
Hej,

Ja, jag lider också självklart med alla andra som är drabbade av vulkanen, de personer som dött i kravallerna i Bangkok och dylikt...
Vad jag förstått så är det ingen som har skadats under själva utbrotten, men två isländska vulkanturister dog av utmattning för drygt en vecka sedan efter att ha kört vilse i närheten av vulkanen. Men som du skriver så är det inte så mycket man kan göra åt det. Däremot så finns det så många här på reseguiden som kan ge fullt av tips och idéer på vart man skall leta efter information osv. Exempelvis så hade jag aldrig hittat bloggen ovan om det inte hade varit för Reseguiden. Och jag finner inget bättre forum att få tips och förslag på sådant som har med resor att göra än här.

Tycker inte att det är fel att slänga ut frågan om hur läget i Bangkok är, och förklara varför jag är orolig, då det finns fullt med folk på plats som kan ge mer info.
Sedan har jag ju själv startat en tråd angående vulkanutbrottet. Delvis för att det kanske finns andra drabbade som också kan dela med sig av info mm vad deras flygbolag säger etc. Då jag skrivit i olika trådar är ju för att använda de som finns och inte starta massa nya :-)

Blir bara såååå ledsen om vi förlorar hela resan för oss, familj och vänner... och inte får tillbaka något på försäkringen pga naturkatastrof. Blir ju inte bara tråkigt utan också kostsamt. Vet att det är dumt att gråta över spilld mjölk, och det är ju några dagar kvar tills måndag. Men det känns är ju trots allt inte vilken resa som helst vi skall göra...utan vår bröllopsresa som vi planerat i snart ett år.

Tack för din omtanke iaf :-) Inte meningen att bli tjatig.
21 apr. 2010 19:40
Det är ingen fara för allmänheten att resa eller vistas i Bangkok. Bara man håller sig borta från demonstrationerna

Jag bor och bloggar dagligen från bangkok för den sin vill följa utveckling utan medias
oftast vinklade artiklar.

http://blogg.bangkokinfo.se/
Av Begesk
23 apr. 2010 09:58
Citat från Bangkokinfo
"Det är ingen fara för allmänheten att resa eller vistas i Bangkok. Bara man håller sig borta från demonstrationerna

Jag bor och bloggar dagligen från bangkok för den sin vill följa utveckling utan medias oftast vinklade artiklar".

Jaha, hur tillförlitlig är din information, "Bangkokinfo"? Öppnar du bara fönstret och sticker ut ett finger? .... eller lilltån?

En annan bild än Bangkokinfo har gårdagens TV utsändning.
"Minst två döda och ett 70-80 -tal människor som skadats, även turister". Men det är lika illa om de skadade är svenskar eller turister eller thailändare. För den som verkligen är intresserad av Thailand och inte bara "baden" (läs inte baren, flickorna, småpojkarna, etc) inser att problemet inte ligger bara på ytan. Orättvisorna mellan landsbyggdens folk och städernas är avgrundsdjup. Vi turister blundar för verkligheten och vill inte se. "Att inte vilja se" eller att ha skygglappar, har sign Bengtas mycket riktigt och seriöst tidigare påpekat i en annan tråd.

De stackars thailändarna kämpar många gånger tufft för sin överlevnad och är som asiaterna alltid är, ödmjuka och hjälpsamma. Men bakom ytan är det många gånger tufft. En del thailändare har det mycket bra och hittat en affärsidé att tjäna oss. Den typen delegerar en stab av tjänare som kör oss i fina bilar, bussar, båtar, elefanter, etc., men folket på landet ....... !! .... kramgoa tigrar, erbjudandet om tigerräkan.... osv.

Och vi som turister frågar: "Vi vill suga det gottaste av ert land" ..... och så ser vi oss runt på "menylistan" för att njuta. Thailändarna har den förmånen att landet är vackert ,men stackars alla andra folk i länder som inte har dessa förutsättningar.

Tyvärr så kommer kampen troligen pågå och vi ser bara otåligt på. Kampen hindrar ju våra bad och njutningar. Jag har ingen lösning, men jag tycker det känns förjävligt att bara se till våra egna njutningar istället för att ställa frågan: "Vad kan vi hjälpa dem med"? ...... de har också barn som de vill väl ...... och vill också njuta..... och inte äta råttor för att överleva ..... Tänk på det! :=)

Många kommer att bemöta inlägget med: Skit samma, man lever bara en gång ...." Ja, just därför!! .... det gör thailändarna med, inkluderat deras barn.

OK, jag gillar också Thailand, men försöker att tänka på ovanstående..... !
25 apr. 2010 14:50
Vi får följa utvecklingen de närmsta dagarna. Nu är det prestige och regeringen MÅSTE vissa handlingskraft. De röda, påstås nu inte ha domslutet för Thakin Shinawatras många miljarder, som är i beslagtagna, som grunden eller skäl för sitt demonstrerande. Detta är en ny farlig strömning i Thailnad, som vi tidigare inte har sett. Av den anledning skall /bör man hålla sig ifrån Thailand för närvarande.... och ingen försäkring gäller om man åker "dit", i två bemärkelse.
26 apr. 2010 02:58
Min info är tillförlitlig Som jag skrev bor jag här och rör mig nästan dagligen i områdena där demonstranterna
håller till.

Granat attacken som skedde riktades mot en grupp mot demonstranter som kallar sig muliti colours. I närheten
av rödtröjornas barrikader nere vid silom. Gör man alltså som jag skrev att man håller sig borta från dom centrala
delarna av Bangkok där demonstrationerna pågår är det ingen fara för allmänheten att vistas här.

Att medias artiklar oftast är vinklade syftade jag på att dom thailändska tidningarna som Bangkok Post
och The Nation sympatiserar med den andra parten i konflikten. Dvs dom gula. Vad svenska tidningar beträffar
så skrivs oftast artiklarna av dåligt insatta journalister hemma i Sverige. AB har nu flugit ner ett team men det har
varit mängder av faktafel i deras rapportering hittills Expressen är bättre eftersom deras journalist Mickael Töpffer
bor i Bangkok sedan länge.
26 apr. 2010 08:28
Varför gå in och bry sig? .........Låt folk åka till Bangkok, det är deras beslut. Ja, men då är det viktigt att de resenärerna inte blir förledda av någon som tror sig veta. I ett spänt läge uppstår många gånger rykte, fel eller rätt, men så här skriver:

Expressen skriver idag:
"Elva personer skadades sent på söndagen i en granatattack mot ett hus som ägs av en tidigare thailändsk premiärminister i det av demonstrerande rödskjortor belägrade Bangkok. Bland de skadade fanns tre polismän"
Vidare:
"En person skadades svårt i explosionen i Banharn Silpa-archas hus. Han var premiärminister från juli 1995 till november 1996."
Vidare:
"Ett antal mindre explosioner har under de senaste veckorna skakat politiskt betydande platser och armébyggnader i Thailand."
Vidare:
"En annan granatattack riktades mot en polisstation i provinsen Chiang Mai i norra Thailand, men ingen skadades enligt polisen"

Detta är bara några valda stycken av vad Expressen anför i DAGENS tidning..

UD skriver:
"Med anledning av säkerhetsläget avråder Utrikesdepartementet tillsvidare från icke nödvändiga resor till Bangkok. Avrådan gäller inte transit på Suvarnabhumi flygplats för vidare resa till andra destinationer i Thailand eller för internationella resmål. Beslut om avrådan togs den 23 april 2010" Detta innebär att försäkringsbolag inte kommer att godkänna skador eller dödsfall på försäkringstagare som åker till Bangkok efter UD:s rekommendation.
Vidare:
"UD uppmanar också svenskar i Bangkok att hålla sig undan folksamlingar och om möjligt stanna på sina hotell. Dessa råd gäller tills vidare."

Lennart Linnér: Sveriges ambassadör i Bangkok, säger:
De "rödas" demonstationer är lättrörliga och kan etableras var som helst. Enligt ett tidigare uttalande: "Man är osäkra på vilka områden som kan komma att bli nästa centrum för sammandrabbningarna. Vi vet inte var man går säker, säger Lennart Linnér: Sveriges ambassadör i Bangkok. Han BOR också i Bangkok, men det är hans arbete. Finland har börjat tänka på att stänga sin ambassad.

Mot ovanstående bakgrund så kanske det är lite dumt att någon här på resesajten RG går ut och, stick i stäv med var de flesta tillförlitliga källor, skriver :"håller sig borta från dom centrala delarna av Bangkok där demonstrationerna pågår är det ingen fara för allmänheten att vistas här. "

Hur kan man skriva ner en sådan missriktad analys? Jag har ingen vinning på att folk inte åker in i Bangkok eller .... åker in där, men jag måste få ta avstånd från en så generellt tillbakatagande av vad som UD har som rekommendation. Jag anser att informationen inte har något värde och beklagar att folk tar på sig ett sådant ansvar för andra medmänniskor.

Avvakta att åka till Bangkok. Det kan givetvis gå bra, men varför chansa. En semester bör/skall vara mysig och trygg och härlig och njutbar!!!!! ..... och försäkringen skall gälla, MEN det gör den inte om du åker till Bangkok efter AVRÅDAN från UD.
Av Begesk
26 apr. 2010 10:36
Ja jag har tidigare också ifrågasatt uppgifter om: "Det är ingen fara för allmänheten att resa eller vistas i Bangkok. Bara man håller sig borta från demonstrationerna "
27 apr. 2010 10:21
UD och ambassaden vill naturligtvis ha ryggen fri om det skulle hända någon svensk något. Jag uppmanar heller ingen att åka hit men ville bara ge min syn på läget till dom som ev måste resa genom Bangkok.