Ny resenär till Mexico och önskar tips

Av Karten
16 jan. 2014 12:27
Visningar: 2029
Hej,

Vi är en familj som varit runt en hel del Thailand (sedan -92) och skulle vilja prova något nytt under jul/nyår i år, typ vecka 51-2.
Vart åker man om man vill ha lite lugnare ställen, dvs inte för turistat? Vi är mest strand och bad människor så vi behöver inte så mycket shopping ställen.
I Thailand har vi bott i typ Bungalows. Hur bor man som backpacker i Mexico?
Hur är det med temperatur i luft och ´hav?
Vi önskar tips på bra snorkling / dykning.
Flyger man till Mexico City och sedan lämpligast vidare med inrikes fly, buss, taxi?

Jag nöjer mig med dessa frågor nu och hoppas på att någon van Mexico resenär kan svara och sedan kommer det säkert följdfrågor.
mvh joakim
16 jan. 2014 13:59
Hej Joakim, Ta en närmare titt på Isla Holbox, Tulum, kanske även Isla Mujeres. Flyg helst till Cancun, därifrån går buss. Vill ni bo i bungalows, kolla upp Copal i Tulum. På Isla Mujeres är Poc Na ett bra alternativ om ni vill bo enkelt/billigt.
/M.
16 jan. 2014 16:00
Letar ni efter bra snorkling/dykning hade jag spanat in Underwater Sculpture Museum som ligger utanför Isla Mujeres. Vidare finns det cenotes på Yucatanhalvön som är stora sjunkhål i djungeln, i många av dessa går det både att dyka och snorkla, Vi bara simmade i det vi var, men det var häftigt nog.

Jag hade undvikit själva Cancun, det verkade endast bestå av turistanläggningar. Vi spenderade 2 veckor på Isla Mujeres som vi gillade, men det var ganska tätt med turister och försäljare på stränderna. Vi var mest på vårt hotell, som låg helt avsides med egen pool och bara 12 rum. Väääldigt lugnt och skönt :)
Av Sej
10 apr. 2014 19:03
Om du vill ha lugn och ro och god och billig mat så åker du till Isla de Holbox.
Mycket trevlig liten ö utan bilar, bara golfbilar - förutom en sopbil och en polisbil då.
Sanden är vit som snö och blir inte ens ljummen och vattnet ligger på ca 24-25 grader - inte riktigt Thailandstemperatur alltså - men bra nog ändå. Tempot är mycket lugnt och vädret är oftast bra vid den tiden (28-30 grader). Det mesta stänger vid 10 - halv 11.

Har ätit mitt livs godaste grillde entrecot på Rosa Mexicana inne i byn. Finns för övrigt en uppsjö av bra restauranger inne i byn och vill man ha en supergod Mojito, stor som ett mindre fågelbad, så går man till El Colibri (35:-)

Om du vill se hur det ser ut där så har jag lagt upp en liten film från hotellet vi bodde på och från stranden nedanför på Youtube:
https://www.youtube.com/watch?v=aE7co_XizDk
16 sep. 2014 06:52
Följer denna tråden :)

Ska själva åka till Mexico för första gången, tre veckor i januari. Alla tips är alltså varmt välkomna! :)
17 sep. 2014 05:27
Jag ville ha det lite lugnare när jag reste till Mexico vi spenderade 2 veckor i Mazatlan, helt underbart. Var inte mycket turister men finns många pensionärer från Usa och Kanada som bor där. Fina områden där man kan snorkla, surfa eller bara ta det lugnt. Fanns olika ställen man kunde vara på. Helt underbart, längtar December.
Av Karten
17 sep. 2014 10:19
Hej "Sandhamn",

I vilken månad var du där senast?

mvh js
Av Tittin
17 sep. 2014 20:05
har varit där flera ggr o ja skulle rekomendera isla holbox en tur till tulun o nån dag i playa del carmen skippa cozumel o cancun