Nu krävs visum till Sri Lanka

Av Sierra
12 jan. 2012 22:58
Visningar: 21486
Sri Lanka har ändrat visumreglerna. Tidigare kunde svenska medborgare få ett 30-dagars turistvisum vid ankomst, nu krävs att visumansökan görs på internet före avresa.

De nya reglerna gäller från årsskiftet. Visumansökan kostar 20 dollar för ett turistvisum som gäller i 30 dagar, med två inresor i landet tillåtna. Du kan alltså till exempel lämna Sri Lanka och ta en utflykt till Indien eller Maldiverna och komma tillbaka på samma visum.

Vad som förvånar många är att under alla år med inbördeskrig slapp svenskar och 83 andra nationaliteter ordna turistvisum i förväg. Det vara bara att komma gå som man ville, förutsatt att man inte stannade längre än trettio dagar i landet. Nu när det är fred sedan två och ett halvt år tillbaka inför plötsligt landet hårdare visumkrav för turister.

Ansökan görs på sajten www.eta.gov.lk. Vill du stanna i Sri Lanka längre än 30 dagar måste du ansöka om visum hos landets ambassad i Stockholm.

Hiran Cooray, styrelseordförande i lyxhotellkedjan Jetwing Hotels, är orolig för att de nya visumkraven ska leda till färre turister som besöker landet.

– Vi har har ju varit ett land där folk kan komma och gå som de vill. Det var ett sunt sätt att bedriva turism. Detta är nytt för oss. Vi är oroliga innan vi vet hur systemet fungerar, säger han till BCC.

Han tror att de nya reglerna kanske inte skrämmer bort långväga turister, men han är övertygad om att det framöver kommer färre sista minuten-turister från Indien. Indierna är idag den största utländska turistgruppen i Sri Lanka.

Källa: Vagabond 2012-01-12
16 jan. 2012 06:17
Pga visum reglerna blev det inte Sri lanka för oss denna gång. Vi var sugna på både Sri lanka och Indien,
Men visum reglerna gjorde att vi valde annan destination. Om man planerar en resa i god tid så är det ju lugnt,
Men sista minuten fungerar ju dessvärre inte alls.

Gjorde ett inlägg till artikeln på vagabond direkt när den kom ut,
Och föreslår att fler gör likadant. Kanske om vi är många kan vi gå i hop och påverka.
Det är ett trist sätt att driva turism med jobbiga visum :-(

Ha det gott :-)
16 jan. 2012 17:14
Jag ansökte om mitt visum vid 14-tiden idag och fick det godkänt vid 17 så det går att vara spontan! =)
Av Friduns
16 jan. 2012 18:14
Härligt att höra att det går så fort! Jag undrar om man måste ha ett boende innan man ansöker? Såg att det var med på ansökan. Åker dit i början på februari och hade tänkt skaffa boende när vi kommer dit.
17 jan. 2012 05:25
Kul att det kan gå så snabbt, även om man kanske bör räkna med några dagar. Till indien får man räkna med att visum ansökan tar ca 2 veckor om man inte bor i sthlm :-(
Av Friduns
17 jan. 2012 08:37
Medellia, ansökte du via nätet eller på ambassaden i Sthlm?
17 jan. 2012 14:01
Jag blev väldigt förvånad över att det gick så snabbt. Åker först den 28 och hade räknat med att få detta klart i slutet av denna eller början av nästa. Jag sökte via nätet och likaså gjorde min kompis. Hon fick dock sitt svar några timmar senare.

Vi har inte bokat något boende på plats men skrev adressen till ett hostel vi funderar på att boka.
26 jan. 2012 19:17
Hej
Några på forumet tyckte att visumbehandlingen gick snabbt. Dom är väl bara ute efter pengarna någon
kontroll sker väl ej. Jämför med Egyptens 15 punds märke man köper vid inresan.
Av Friduns
26 jan. 2012 20:19
Jag och sambon ansökte om visum i tisdags kväll. Tog fem minuter för oss båda ungefär innan vi fick svar på mailen... så man kan snacka om att det går fort!
Av Emmha
15 apr. 2012 22:00
Vi fick bekräftelse på mailen inom 5 minuter. Själva visumet tog några dagar. Vi hade inget boende bokat i förväg, men det var inga problem.
Av Cue
29 maj 2012 14:31
Jag (o nästan alla andra svenskar och danskar som var på planet) visste inte ens om att de krävdes visum förrän jag var i colombo fick visum på plats! Tidsåtgång 15min + $20 fattigare...
21 okt. 2012 23:45
Att få visum till Sri Lanka är inte krångligt alls. Man får svar inom 24 timmar, så det går visst att göra på sista minuten resor. Man kan också göra det på på flygplatsen när man anländer. Som svensk kan du i princip räkna med att du får visumet.

Allt är elektroniskt, så man behöver inte skicka papper eller pass utan du skriver in dina uppgifter på nätet så ligger handlingarna i datorn hos kontrollanterna på flygplatsen.
Man behöver inte ha bokat boende innan man ansöker. Bara skriv staden där du planerar att bo...ska du resa runt skriv staden där du börjar. Jag är där en hel del och reser runt, jag skriver alltid bara Colombo. Helt okej enligt kontrollanterna då jag fick tipset av dem.

Priset är inte högt för visumet och borde inte vara en anledning till att skippa åka dit.
Av Annex_
6 nov. 2012 19:57
Hej!!

Om man ska va där över 30 dagar, är det lika lätt då :)
vi har det som man fick snabbt på mailen men står att man ska ansöka yttligare om man ska va borta mer än 30 dagar..
någon som vet? =)
Av Moltas
14 juli 2015 10:36
Lyfter tråden!
Är det några nya regler på gång eller gäller de ovan fortfarande?
Tjänar man något i tid på flygplatsen att beställa Visa innan man anländer eller är det smidigt?

//M
Av Bibby
14 juli 2015 10:43
Citerat från Moltas:
Lyfter tråden!
Är det några nya regler på gång eller gäller de ovan fortfarande?
Tjänar man något i tid på flygplatsen att beställa Visa innan man anländer eller är det smidigt?

//M
Var där för två veckor sen och det gick väldigt smidigt genom immigration men då hade jag sökt visum hemifrån, rekar att göra det, superlätt att göra, så slipper du mecka med det där på plats.
4 nov. 2015 10:53
När nu tråden är uppe: Måste man till en ambassad för att plocka upp visumet eller kan man skriva ut det? Är i Thailand ett tag och tänkte åka till Sri Lanka men är långt ifrån Bangkok och ambassaden.
15 jan. 2016 16:21
Det tog min dotter ca 5 timmar att få onlinevisa till Sri Lanka 2 dagar innan avresa. Värt att pröva mao.
Av Annex_
10 feb. 2016 10:51
Fixa visum innan! Tar väääääldigt lång tid att göra det på flygplatsen :)
Av Elan
17 feb. 2016 22:39
Hej!
Jag tänkte söka visum nu, men ser att det krävs en utresebiljett.. Jag har inte bokat någon biljett därifrån, men kommer inte stanna längre än 30 dagar. Eftersom jag inte vet vart jag ska sen så har jag ingen biljett ur landet utan hade planerat att köpa den efterhand. Någon som har erfarenhet av detta? Måste man ha utresebiljett?
18 feb. 2016 09:39
Ingen frågade efter det när vi reste in för 2,5 veckor sedan.
Citerat från Elan:
Hej!
Jag tänkte söka visum nu, men ser att det krävs en utresebiljett.. Jag har inte bokat någon biljett därifrån, men kommer inte stanna längre än 30 dagar. Eftersom jag inte vet vart jag ska sen så har jag ingen biljett ur landet utan hade planerat att köpa den efterhand. Någon som har erfarenhet av detta? Måste man ha utresebiljett?
18 feb. 2016 10:14
Ingen som frågade oss heller när vi var där i januari.
Citerat från Gunillad:
Ingen frågade efter det när vi reste in för 2,5 veckor sedan.
Citerat från Elan:
Hej!
Jag tänkte söka visum nu, men ser att det krävs en utresebiljett.. Jag har inte bokat någon biljett därifrån, men kommer inte stanna längre än 30 dagar. Eftersom jag inte vet vart jag ska sen så har jag ingen biljett ur landet utan hade planerat att köpa den efterhand. Någon som har erfarenhet av detta? Måste man ha utresebiljett?
Av Elan
18 feb. 2016 22:16
Okej, tack för era svar!! Har 6 timmar på flygplatsen innan min kille kommer så i värsta fall kanske jag kan fixa en biljett där och då.. :)
Av Elan
18 feb. 2016 22:18
Hade ni utresebiljett förresten, Crappyusrname och Gunillad?
19 feb. 2016 06:22
Jo vi hade utresebiljett när vi anlände. :)
Citerat från Elan:
Hade ni utresebiljett förresten, Crappyusrname och Gunillad?
Av Elan
19 feb. 2016 10:45
Okej, tack:)

Är det någon som åkt till Sri Lanka utan utresebiljett?
Av Wajjan
3 mars 2016 09:37
Jag köpte bara enkelt biljett, fungerade bra
Av Wajjan
3 mars 2016 09:39
Citerat från Elan:
Okej, tack:)

Är det någon som åkt till Sri Lanka utan utresebiljett?
Jag köpte bara enkel biljett, och fungerade bra, är nu i srilanka o reser runt i tre månader.
3 mars 2016 10:08
Även busniess visa fungerar nu online. Tog 9 minuter att få.
Av Jazzy83
16 maj 2016 14:57
Förut 20 dollar men inte längre och nu är 30 dollar visum.
Av Vialma
15 feb. 2017 15:33
Lyfter tråden igen 😊
Vi har bara fått en bekräftelse på att vi beställt visum. På den står det att inom 24 timmar skulle man få det.
Har inte fått ngt än. Är två dgr sedan vi beställde.
Det verkar ju vara lite olika det där, men om jag fattat rätt är det en del som fått väntat.
Av Jannnna
15 feb. 2017 15:56
Citerat från Vialma:
Lyfter tråden igen 😊
Vi har bara fått en bekräftelse på att vi beställt visum. På den står det att inom 24 timmar skulle man få det.
Har inte fått ngt än. Är två dgr sedan vi beställde.
Det verkar ju vara lite olika det där, men om jag fattat rätt är det en del som fått väntat.
Vi ansökte om visum för en månad sen och fick svar en minut senare, rekordsnabbt.
Gick lika fort även när vi ansökte inför resan 2013.
Kanske värt att kolla upp?
Av Vialma
15 feb. 2017 16:04
Citerat från Jannnna:
Citerat från Vialma:
Lyfter tråden igen 😊
Vi har bara fått en bekräftelse på att vi beställt visum. På den står det att inom 24 timmar skulle man få det.
Har inte fått ngt än. Är två dgr sedan vi beställde.
Det verkar ju vara lite olika det där, men om jag fattat rätt är det en del som fått väntat.

Visa mer
Vi ansökte om visum för en månad sen och fick svar en minut senare, rekordsnabbt.
Gick lika fort även när vi ansökte inför resan 2013.
Kanske värt att kolla upp?
Jag fick svar efter nån minut, men fattar som att det bara är en bekräftelse på att man sökt.
Man kanske inte får ngt mer, utan att det ligger elektronisk hos dom när dom ser numret.
Kanske bara är så att jag inte fattat rätt då?
Av Hawaii
15 feb. 2017 16:37
Det där med svaret funkar nog inte så bra,. Jag fick själv gå in på deras hemsida och kunde då se att det godkänts. Och Inga problem vid ankomst Colombo.
Av Vialma
15 feb. 2017 18:44
Ok, det förklarar ju det hela. Ska testa att gå in och kolla.
Tack för hjälpen 😊
Av Vialma
16 feb. 2017 06:43
Citerat från Hawaii:
Det där med svaret funkar nog inte så bra,. Jag fick själv gå in på deras hemsida och kunde då se att det godkänts. Och Inga problem vid ankomst Colombo.
Bra, nu har jag hittat det. Ska man skriva ut det, eller får dom upp det elektroniskt?
Av Jannnna
16 feb. 2017 08:08
Vi fick både bekräftelse på ansökning och svar om godkännande inom 1 minut.
Bra att det löste sig för dig :-)
Det ska fungera elektroniskt, men är man lite kontrollfreak kan det ju vara skönt att ha pappret med sig bara "för att" ;)
Av Vialma
16 feb. 2017 08:30
Citerat från Jannnna:
Vi fick både bekräftelse på ansökning och svar om godkännande inom 1 minut.
Bra att det löste sig för dig :-)
Det ska fungera elektroniskt, men är man lite kontrollfreak kan det ju vara skönt att ha pappret med sig bara "för att" ;)
Tack för snabbt svar 😊jag misstänkte att det var så, men man blir ju lite osäker, eftersom jag inte gjort detta tidigare. Skönt att höra från ngn som har skaffat visum tidigare, och har koll på läget.
Tack för hjälpen😎
16 feb. 2017 10:33
Skriv ut alla former visum för i vissa fall ska de visas i check-in också. Det är bara amerikansk ESTA och australisk och kanadensisk ETA som kan kollas elektroniskt.
Av Vialma
16 feb. 2017 12:07
Citerat från Worldofmarie:
Skriv ut alla former visum för i vissa fall ska de visas i check-in också. Det är bara amerikansk ESTA och australisk och kanadensisk ETA som kan kollas elektroniskt.
Ok, tack. Ja, det känns säkrast att göra det.
26 apr. 2018 11:44
Jag hade tänkt att vara på Sri Lanka minst 2 mån, vad behöver jag göra då för att få visum för det?