Nu har Ryanair gjort bort sig igen och igen och igen..........

Av Sierra
17 sep. 2012 14:57
Visningar: 1213
Det börjar bli dags att luftfartsmyndigheterna ser över Ryanairs flygtillstånd kan man tycka. Oavsett anledning är det inte ok att lämna pax åt sitt öde.
http://www.aftonbladet.se/resa/flyg/article15451793.ab
23 sep. 2012 11:35
Tråkigt att bli lämnad i klistret o det finns väl inga ursäkter för det,tyvärr händer det ju med andra bolag också utan at det blir några rubriker av det,jag har en känsla av att ryanairs pajasuttalanden för att skapa rubriker slår tillbaks ibland.

Vi har åkt med ryan air säkert 30-40 flighter senaste åren och inte haft några problem,jag lyckafes klicks i fel så jag fick betala för en försäkring jag inte ville ha men det gick ganska smidigt att fylla i ett formulär på deras sida så fick jag tillbaks pengarna på mitt konto.

Summa sumarum så åker jag med ryan air när det är billigt
Och jag är medveten om att betalar jag 2400kr skavsta-stansted-stansted fuerteventura t/r 4 pax så kanske det tullas på nånting,jag kanske får inse at det skiljer i vad som ingår och det mesta står ju att läsa på hemsidan.

Nåväl de låga priserna gör att jag och många andra som vill resa billigt fortsätter att åka med ryan det gäller dock att vara rät försäkrad.
Medlemmen har tagit bort svaret
23 sep. 2012 16:04
En trött hjärna undrar vad PAX betyder?
Inte fred i af :)
Av Mpc
23 sep. 2012 16:25
Har varnat för Ryanairs tidigar... Så när ska folk få upp ögona för dom.. Flyg med andra. Bra inte DOM ..
Medlemmen har tagit bort svaret
Av Sierra
23 sep. 2012 17:26
Citerat från nisse2ears:
En trött hjärna undrar vad PAX betyder?
Inte fred i af :)
Pax = passagerare.
Av Sierra
23 sep. 2012 17:47
Jag har använt Ryanair och de är ok när allt går enligt plan.

Dock har det varit en hel del incidenter genom åren. I år har flighter avbrutits då bränsle till flygplanen inte har tankats så att destinationen nåtts. Det är INTE ok att äventyra flygsäkerheten.

Det finns bestämmelser som reglerar hur mycket bränsle som skall finnas ombord före start. Det skall innehålla inte bara så att det räcker till destinationen utan även till en alternativ flygplats om det inte går att landa på destinationen. Dessutom skall det finnas en viss mängd routereserv samt bränsle för holding. Holding är ett läge när man kan behöva ligga i väntläge i närheten av destinationen pga övrig trafik.

Att behöva avbryta en flygning för bränslebrist är inte professionellt för ett flygbolag!
Av Bengtar
23 sep. 2012 18:06
Jag blir så trött på alla som tillsammans med tabloiden Aftonbladet vill vinna poäng på att säga usch och fy när det gäller Ryanair. Här är det faktiskt så att spansk ATIS inte är speciellt proffsig. Läs igenom detta och kommentera sedan efter förmåga;http://avherald.com/h?article=454af355%2F0013&opt=0
Jag gillar Ryanair skarpt.
23 sep. 2012 20:22
Tråkigt att bli lämnad i klistret o det finns väl inga ursäkter för det,tyvärr händer det ju med andra bolag också utan at det blir några rubriker av det,jag har en känsla av att ryanairs pajasuttalanden för att skapa rubriker slår tillbaks ibland.

Vi har åkt med ryan air säkert 20-30 flighter senaste åren och inte haft några problem,jag lyckafes klicks i fel så jag fick betala för en försäkring jag inte ville ha men det gick ganska smidigt att fylla i ett formulär på deras sida så fick jag tillbaks pengarna på mitt konto.

Summa sumarum så åker jag med ryan air när det är billigt
Och jag är medveten om att betalar jag 2400kr skavsta-stansted-stansted fuerteventura t/r för 4 pax så kanske det tullas på nånting,jag kanske får inse at det skiljer i vad som ingår och det mesta står ju att läsa på hemsidan.

Nåväl de låga priserna gör att jag och många andra som vill resa billigt fortsätter att åka med ryan det gäller dock att vara rät försäkrad eller kan ta smällen att betala nya biljetter själv.
Av Hkn
23 sep. 2012 20:27
Man kan säga mycket om Ryanair...

- att Ryanair betytt mycket för att skärpa konkurrensen på flygmarknaden – och att de hjälpt till att trycka ner priserna på kortare flygningar är glasklart. Tack för det.

- att Ryanair i sin kostnadsjakt tankar så lätt som möjligt (inom ramen för de bestämmelser som finns) står tämligen klart. Det kostar att flyga runt med mycket extra vikt (=välfyllda bränsletankar).

- ambitionen att flyga med mindre bränsle är ingenting som är exklusivt för Ryanair. I rapporterna nämns betydligt fler företag än dem.
http://www.independent.ie/travel/travel-news/pilots-forced-to-make-28-emergency-landings-because-of-fuel-shortages-3207655.html

- däremot finns ett mönster som är svårt att ignorera: Att så många Ryanair-plan den senaste tiden fått be om prioritet vid landningar för att de närmat sig (eller underskridit) de undre gränserna för hur mycket bränsle ett plan får flyga med. Det är en signal som bör tas på allvar.

- bolag som planerar med större bränslemarginaler (och drar på sig ökade kostnader) måste alltså flytta på sig för att ge plats för dem som flyger på gränsen. Inte särskilt snyggt.

I m h o,

:: hkn ::

PS. Själv undviker jag Ryanair så långt det är möljigt...
- med sina rigida bagageregler (en inte obetydlig inkomstkälla för dem) passar de den som släpar på många extrakilo kamerautrustning.
- bolagets attityd, i synnerhet mot sina passagerare, är genuint hopplös. Att sälja billiga flygbiljetter är en klen ursäkt för att oavbrutet uppträda som kräk.
- ja, jag kan läsa resevillkoren. Jag förstår att det som står i dessa villkor är precis vad som gäller. Alltså väljer jag bort bolaget.
- men... Ryanairs insats för att sätta trötta flag-carriers under prispress går inte att underskatta. Tack igen, Ryanair!
23 sep. 2012 20:47
Verkar som jag stammar när det gäller inläggen jag o mobiler he! he! trodde jag glömt att posta det inägget.
24 sep. 2012 12:15
Citerat från sierra:
Citerat från nisse2ears:
En trött hjärna undrar vad PAX betyder?
Inte fred i af :)
Pax = passagerare.
Tack !