Norwegian eller Qatar airways till BKK

17 nov. 2013 11:18
Visningar: 3164
Hej.

Funderar på vad man skall välja. Norwegian flyger direkt till BKK. Men hur är servicen och är det bekvämt? Om man jämför med qatar airways.

Qatar airways har dock ett byte i doha. Vilket inte spelar stor roll för min del.

Så vad säger ni själva? Vilket bolag föredrar ni? Qatar eller norwegian?
Av Moth63
17 nov. 2013 16:53
Bojkotter norwegian pga av deras personpolitik, thailändare arbetar för 3000:-/månaden, välj Qatar
17 nov. 2013 18:29
Vi valde mellan samma och valet blev Qatar för att man fick betala extra för både bagage och mat på norweigan, och för att Qatar verkar vara väldigt bra! Det var ändå bara 2 timmars väntetid vilket inte spelar någon större roll.
Av Hille2
17 nov. 2013 18:48
Skulle nog också välja Qatar av de två. Trots att de har väldigt trångt mellan sätena i de nya planen. Så länge som inte Norwegian har fått ordning på sin Dreamliner och medföljande förseningar och inställda flyg skulle jag aldrig boka med dem.
Av Pelle77
17 nov. 2013 22:27
Qatar hat blivit utnämnt som världens bästa flygbolag och har 5 * enligt Skytrax. Norwegian är ett lågprisbolag där de haft problem med sina 787:or. Är planet inställt hos Norwegian pga planproblem finns färre alternativ till att komma iväg. Åk Qatar! Kolla även vad Thai tar. De har nya plan och flyger direkt. Mitt förstahandsalternativ!
Av Bibby
17 nov. 2013 22:55
Jag hade valt Qatar 7 dagar i veckan, överlägset på alla plan, haha... ;)
18 nov. 2013 16:21
Varför så begränsat? Ska man byta flyg så spelar detinte så jättestor roll var man gör det.. antar detta utgår Stockholm eller Köpenhamn..

För oss Göteborgare är det alltid byte..kollar mina resor som en kombi av total restid,tid på dygnet utresa o hemresa o pris.. sen vad bolaget heter är inte så viktigt.. Finnair, KLM, Lufthansa ???
Av Marilcj
22 nov. 2013 14:59
Oavsett vilka alternativ du kommit med och Qatar funnits med så hade jag sagt Qatar.
Har flugit med åtskilliga bolag, både direkt o med mellanlandning och servicen de har är det bara Emirate som kommer upp i samma klass som.
Första gången vi flög med dom hade vi barnbarnet på 9 månader med och har flugit med barn i samma ålder tidigare, men de var suveräna mot barn.
Många klagar över långa tider på mellanlandningen, men 2 timmar är perfekt och även om första alternativet när man söker på dom kan va mellanlandning på 7-8 tim så brukar de bara vara att skrolla sig neråt så kommer de kortare tiderna där.

När vi började kolla efter årets resa så tittade vi oxå på Norweigan, eftersom vi flyger fr Kastrup blev de mellanlandning i Oslo på ena hållet o Stockholm på andra och priset 4-5 tusen mer m tilläggen mot vad vi ger för att flyga m Qatar.
Av Sq7700
24 nov. 2013 12:27
Citerat från Resa_123:
Hej.
Idag ska jag boka.. men vet ännu inte riktigt vad jag ska välja..

QATAR airways:
Finns det något hotell inne i transit hallen på doha flygplats? Har 4 timmars transittid... mvh tommy
Nej, men på fyra timmar har du väl knappast någon nytta av ett hotell?

Qatar
Airways är ett bättre flygbolag än Norwegian, men Norwegian flyger ju direkt till Bangkok. Vissa tycker det är ok att betala lite extra för att slippa byta, vissa föredrar ett flygplansbyte och på så vis spara pengar. Du får fundera på vad just du värderar mest.
24 nov. 2013 12:37
Citerat från Resa_123:
Hej.
Idag ska jag boka.. men vet ännu inte riktigt vad jag ska välja..

QATAR airways:
Finns det något hotell inne i transit hallen på doha flygplats? Har 4 timmars transittid... mvh tommy
Det finns ju Oryx Rotana Hotel men jag tycker det låter lite lite med 4 timmars dötid för att hinna ta sig till ett hotell och sova en stund? Eller du kanske är väldigt snabb? ;)
Skämt åsido men annars finns Oryx loung på flygplatsen om man vill softa lite http://www.sleepinginairports.net/airport-lounges/middle-east/doha-oryx-airport-lounges.htm#.UpHkgeKnk6Y
Men jag tycker det känns lite dyrt med 40 dollar för 3 timmar.
Fyra timmar går rätt smidigt ändå om man inte vill knalla omkring på flygplatsen och titta på folk.
Mvh
24 nov. 2013 20:23
Norwegian är billigare..

men jag funderar på om det kommer att funka eller inte.. de har ju haft / har problem...

Är det bekvämt i deras plan.. eller är det som en trä stol? då de har väldigt låga priser ibland..
Av Sq7700
24 nov. 2013 22:21
Citerat från Resa_123:
Norwegian är billigare..

men jag funderar på om det kommer att funka eller inte.. de har ju haft / har problem...

Är det bekvämt i deras plan.. eller är det som en trä stol? då de har väldigt låga priser ibland..
Qatar Airways använder samma flygplanstyp (Boeing 787) på sträckan Stockholm-Doha som Norwegian gör på Stockholm-Bangkok och har haft liknande problem. Sedan är ju möjligt att flygbolagen hanterar förseningarna olika bra.

Bekvämt är det väl aldrig i ekonomiklass, oavsett flygbolag...
25 nov. 2013 15:12
Stolarna är det ju ingen skillnad på! Det enda som kan skilja är benutrymmet.
Av Marilcj
25 nov. 2013 17:03
Citerat från Resa_123:
Hej.
Idag ska jag boka.. men vet ännu inte riktigt vad jag ska välja..

QATAR airways:
Finns det något hotell inne i transit hallen på doha flygplats? Har 4 timmars transittid... mvh tommy
Tycker oxå det låter lite väl lyxigt m hotell för 4 tim mellanlandning!
Eftersom planen inte taxar in ända in vid terminalsbyggnaden så tar det ändå en liten stund extra både från o till planen, vi hade 1 tim o 45 min första gången vi flög m dom och de var ingen tid att ens tänka toa, kaffe, cigg eller nått, de var av planet, in i första bästa buss sen åka i 15 min för att mötas av flygplatsvärdar som lotsade alla BKKresenärer vidare genom kontroller o boarding till nästa transitbuss.
Hem hade vi 3,5 tim den gången o de var perfekt, ingen stress, man hann m toa, ta en cigg (onödig last) o koppla av en liten stund med att strosa på flygplatsen, så vi brukar leta efter de mellanlandningarna som ligger på 3 tim ca när vi flyger med både Qatar o Emirate.

Ett litet PS, vår flygbilj T/R till Bangkok nu blev 2.200 kr billigare m Qatar än samma tid m Norweigan dessutom ingår allt på Qatar hos norrmännen får man trots det kombinerade bagage/mattillägget betala för ev dryck, snacks o likn.
Dessutom är det bara fr Arlanda o Oslo som Norweigan flyger direkt, åker man fr Kastrup el Landvetter får man mellanlanda i Oslo el Stockholm.
26 nov. 2013 16:19
hej. Det blev inget av något av de bolagen.
Istället blev det british airways.

tommy