Normandie

Av Daytona
29 maj 2015 11:03
Visningar: 612
Åker till Normandie om en vecka och kommer att vara där 6 juni, firande av D-day.
Vad får vi inte missa när det gäller krigshistorian? Museum som är speciellt bra osv....Vi kommer att bo i närheten av Juno beach men har bil och tänker besöka bla Omaha Beach .
Av Birgere
29 maj 2015 11:12
Citerat från Daytona:
Åker till Normandie om en vecka och kommer att vara där 6 juni, firande av D-day.
Vad får vi inte missa när det gäller krigshistorian? Museum som är speciellt bra osv....Vi kommer att bo i närheten av Juno beach men har bil och tänker besöka bla Omaha Beach .
Börja med museet Memorial de Caen. Då uppdaterar ni minnet av vad som hände och det blir så mycket enklare att ta till sig det man sedan ser på dom olika stränderna tex. Tror även det finns speciella artilleri och flygmuseer som vi inte besökt, men som sagt börja i Caen.
Av Bergabo
30 maj 2015 09:51
Besök den amerikanska krigskyrkogården vid Ohama Beach, gå in i kapellet på kyrkogårdens mitt, kanske står där någon anhörig till någon i gravarna........
Läs texten på alltaret:
"I give eternal life to them, they will never perish"

"Jag gav evigt liv åt dem, de kommer aldrig att förgås"

Jag fick vid mitt besök uppleva ett amerikanskt par stå och läsa detta, "tänka högt" om hoppet detta gav dem !