New York, vilket område ska man bo på?

Av Mila82
20 apr. 2015 13:06
Visningar: 4293
Åker till NY om en månad med min tjejkompis och jag vet inte riktigt vilket område man ska bo på. Allt verkar vara så bra. Jag känner inte direkt något behov av att bo vid Time Square.

De flesta hotellen ligger runt 12-16000 kr för en vecka oavsett vilket område man väljer.

Jag vill uppleva maten, byggnader ja det typiska sakerna.

Har någon bott på Doubletree Chelsea eller Sixty les?
Av Hkn
21 apr. 2015 19:06
Jo, jag har bott på Sixty LES, även om det var ett tag sedan...

- Lower East Side är inte lika edgy som förr men det är fortfarande (despite the influx of Starbucks) en av de trevligare stadsdelarna i NYC. Hotellet ligger vid Allen St., vilket är en lite större, ganska trafikerad gata.
Mina intryck av Sixty LES, inklusive bilder av rum och annat hittar du här:
http://www.guidebook.se/archives/689

- Ett annat hotell i närheten (fortfarande i LES), som inte är drabbat av samma genomfartstrafik, är Hotel On Rivington. Dit har jag återkommit fler gånger. Tidigare knasigt hypat. Idag mer sansat i sin svansföring. Ofta vettigt prissatt:
http://www.guidebook.se/archives/4769 (min senaste recension)
http://www.guidebook.se/archives/349 (en tidigare)

- Någorlunda i närheten, och fortfarande ibland med hygglig prisnivå, är The Nolitan. Det är så bra att jag vouchar för det så fort jag kommer åt. Fantastisk personal. Complimentary wine i receptionen under eftermiddagen. Checka alltsammans här: http://www.guidebook.se/archives/4986

- Med er budget har ni möjlighet att välja lite av varje. Så... om ni fortfarande har tid att botanisera lite, så finns det lite godsaker här: http://www.guidebook.se/archives/category/usa/new-york-city-ny

Hoppas något passar – lycka till!

:: hkn ::

PS. Att ni valt bort Times Square är smart om ni frågar mig (Times Sq. är mest en enda stor trafikstockning med reklamskyltar). Lower East Side, TriBeCa, Gramercy, Flatiron, Meatpacking, Soho... De flesta områden är trevligare, inklusive Financial District...
Av Mila82
22 apr. 2015 11:46
Tack för svaret. Ska in och kika på länkarna. Så snart hoppas jag att jag har valt ett hotell =)
23 apr. 2015 08:05
Håller med om att Times Square är helt onödigt. Eventi på Avenue of Americas funkar bra och ligger ganska vettigt vid 32 eller 33 gatan och du har ungefär samma distans norrut som söderut.. Även här bjuds på eftermiddagsvin.

Trevlig resa!
Av Mila82
23 apr. 2015 08:13
Tack för svar, ska även kika på det. Till helgen ska jag ha bestämt vilket hotell det blir =)
25 apr. 2015 21:01
Bor numera alltid på Hotel Pennsylvania, över 30 nätter på 5 besök iallafall, det sjätte i sommar, 7th ave,32/33 str, enligt mig bästa läget. Alla kommunikationer finns där T-banelinjerna, både med bokstäver o siffror, bussar uppåt, neråt, öster o väster o tåg.. centralt o bra som utgångspunkt.. inte superfräscht men helt ok enligt mig, bäddar o städar o byter handdukar..prisvärt för läget... Brukar alltid få ha kvar rummet till 13 på avresedagen, lagom att då bara korsa 7e ave, ta rulltrappan ner till Penn station, o tåg lr T-bana till flyget (beroende på om man ska till Newark eller Kennedy).

Metrocard ett måste enligt mig, åker mycket hellre med bussarna än T-banan om jag inte ska långt lr har bråttom..

Madison square garden tvärs över gatan om man nu ska dit..(ska kanske försöka få tag på U2-biljett när jag ändå är där när dom spelar där...) shoppingen på 34th utanpå knuten..

Där står alltid försäljarna som t.ex säljer Woodbury-biljetter, då från dörr till dörr, rundturer (har aldrig åkt hpp-on hopp off, det gör jag med lokabussarna istället), o shuttle-biljetter till flyget.. Mer New York än så blir det inte..

Lätt att återvända till o vila benen, lägga upp kassar mellan varven..
Av Paulina
17 juni 2015 08:35
Hej,

Åh va härligt att åka till New York. Att bo vid Time Square är inget jag rekommenderar, det är bättre att gå dit och uppleva det. Sen är det ganska skönt att inte bo mitt i den smeten.

Jag har bott på HIlton Fashion District, ligger bra till och var ett trevlig hotell. http://www.reseguiden.se/hotell/hilton-new-york-fashion-district-new-york/l4570007

Annars finns det bra tips på prisvärda hotell i New York här:
http://www.reseguiden.se/artiklar/prisvarda-hotell-i-new-york-9925

Trevlig resa,

/Paulina
17 juni 2015 23:22
Citerat från Reselover:
Bor numera alltid på Hotel Pennsylvania, över 30 nätter på 5 besök iallafall, det sjätte i sommar, 7th ave,32/33 str, enligt mig bästa läget. Alla kommunikationer finns där T-banelinjerna, både med bokstäver o siffror, bussar uppåt, neråt, öster o väster o tåg.. centralt o bra som utgångspunkt.. inte superfräscht men helt ok enligt mig, bäddar o städar o byter handdukar..prisvärt för läget... Brukar alltid få ha kvar rummet till 13 på avresedagen, lagom att då bara korsa 7e ave, ta rulltrappan ner till Penn station, o tåg lr T-bana till flyget (beroende på om man ska till Newark eller Kennedy).

Metrocard ett måste enligt mig, åker mycket hellre med bussarna än T-banan om jag inte ska långt lr har bråttom..

Madison square garden tvärs över gatan om man nu ska dit..(ska kanske försöka få tag på U2-biljett när jag ändå är där när dom spelar där...) shoppingen på 34th utanpå knuten..

Där står alltid försäljarna som t.ex säljer Woodbury-biljetter, då från dörr till dörr, rundturer (har aldrig åkt hpp-on hopp off, det gör jag med lokabussarna istället), o shuttle-biljetter till flyget.. Mer New York än så blir det inte..

Lätt att återvända till o vila benen, lägga upp kassar mellan varven..
Jag har alltid bott i Midtown, väljer alltid hotell vid Herald Square för det har alltid varit billigast samt att läget är det bästa. Nära till alla tunnelbanelinjer och det ligger liksom i mitten, nära till Upper East/Upper West/Central Park och lika nära ner till Union Sq/Flat Iron District/SoHo/The Village o.s.v.

Sist jag var i NYC för två veckor sedan bodde jag på Hotel Pennsylvania för första gången, måste säga att jag var livrädd över att boka där då jag tidigare bott mycket lyxigare, 5-stjärniga Waldorf Astoria bl.a. och man hade ju hört massa skräckhistorier om Hotel Penn. När vi kom fram blev vi direkt uppgraderade till den nya delen där club loungen ingick med frukost som bestod av kaffe, te, juice & bagels. Jag har ingenting att klaga på, för det billiga priset vi fick kändes det mer än värt att bo där. Nära till alla tunnelbanelinjer, blåa ACE och röda 123 ligger närmast samt gula RNQ & orangea BDFM en minut ifrån. Gröna 456 samt lila 7an ligger en kort promenad ifrån.

Hotellet var rent, rummen var rymliga för två personer, städning varje dag! Skulle budgeten tillåta nästa gång, skulle jag dock valt att bo i Flat Iron District, Chelsea eller runtom Bleecker Street, men det är för att jag redan varit i NYC 6 gånger i långa perioder och gjort allt så jag är inte lika intresserad av att vara i Midtown längre. Jag undviker det så mycket som möjligt när jag är där!
Av Cacka
13 nov. 2015 21:49
ska till NY igen efter 30 år. Vi undrar nu vilka områden man helst inte ska vistas i, tex bo, äta.
Tacksam för svar asap då vi håller på att försöka boka boende i eller runt NY.

Cacka
Av Peter_o
15 nov. 2015 09:23
Citerat från Cacka:
ska till NY igen efter 30 år. Vi undrar nu vilka områden man helst inte ska vistas i, tex bo, äta.
Tacksam för svar asap då vi håller på att försöka boka boende i eller runt NY.

Cacka
Bronx skulle jag undvika, men annars kan du välja område fritt.

Personligen skulle jag välja ett hotell på Manhattan som ligger nära så många tunnelbanelinjer som möjligt.
Pensylvania som nämnts ovan är ett (stort) hotell som uppfyller det kravet, även om jag inte bott där.
Jag bor oftast på http://sihnyc.org/ vid Union Square.

PeterO
16 nov. 2015 16:30
Vi var i NY nu på höstlovet och bodde på Hampton Inn Madison Square Garden. Ligger på 31a gatan mellan 6:e och 7:e avenyn. Ett stenkast från MSG och Penn Station. Macy's och ESB 5 min bort och Times' Square ca 10 min.
Riktigt bra hotell. Inte lyxigt men bra medelklasstandard. Rent och snyggt, sköna sängar. Och bäst av allt: frukost ingår och den var helt ok! Gick att äta så man stog sig långt fram på dagen. Alltid fri tillgång till kaffe (fanns även ett starkare kaffe att välja på!).
Skulle utan tvekan bo där igen. Flera tunnelbanelinjer nära. Wi-fi ingick också och det var riktigt bra, sällan som det laggade.
16 nov. 2015 21:20
Sedan jag skrev sist är besök 6 o sju på Hotel Pennsylvania avklarat också (juli o november i år), 15 nätter, och ja det känns hemma där. Bodde 2 nätter uppe vid Times Square, Marriott Marquis nu i november.

Visst kul att för en gångs skull bo på 39e våningen, men rummet vi checkade in i var inte städat efter föregående gäster..o inget speciellt för Platinum-medlemmar heller...nää.. o helt hysteriskt med folk, trafik, construction vid Times square, o inte lika bra med kommunikationerna som nere vid Penn/Herald square..

Kände mig hemma när vi flyttade ner efter 2 nätter..

Vid sommarens besök (juni, bl.a The Cure på MSG, jazzmåndag på Arthurs Tavern o midsommar i Bryant Park) ska jag bo blandat på Pennsylvania och Marriott Courtyard Herald square mitt emot Macys hörnet 6th ave/35th.
https://www.tripadvisor.se/Hotel_Review-g60763-d4053479-Reviews-Courtyard_New_York_Manhattan_Herald_Square-New_York_City_New_York.html