New York via charter eller boka själv

Av Tessba
4 mars 2015 18:38
Visningar: 405
Vad tror ni det blir billigaste att boka egen resa samt hotell via nätet eller boka resan som en charter typ via Ving. Om man vill åka till New York.

Jag kollade runt och såg ett hotell som skulle kosta ett xx antal kronor för 9 nätter, när jag kollade Ving nästan samma datum var det billigare än på nätet samt då ingick det flyg, visserligen var restiden 12 timmar...

Några som har erfarenheter. VI kan ju hitta billiga flyg men hotellpriset blir högt....

Hur tänker/gör ni andra?
4 mars 2015 22:20
Hejsan!
Absolut boka själv. Ha koll på när SAS har sin flygrea lite då och då, sedan boka hotell själva. Då hamnar ni precis där ni vill bo och får direktflyg cirka 7-8 timmar.
/Anette
4 mars 2015 22:33
Generellt bör det bli billigare att boka själv. Dock kan det ju gå att hitta billiga resor via något av charterbolagen, lite beroende på vilken säsong det är. Fördelen är ju att du slipper lägga ner en massa jobb själv. Dessutom kan det ju bli så att dollarn går upp ännu mer, och då har du via charterbolaget (gäller även om du förbetalar hotellet) säkrat dig mot prisökningar.

Men just till New York finns det ju så mycket flyg att det bör gå att hitta ett vettigt pris.
5 mars 2015 13:13
Det måste inte nödvändigtvis bli billigare för att man fixar och trixar själv. Charteroperatören kanske har en kvot med rum att fylla och därmed fått ett bättre pris eller rent utav måste sälja ut lite rum billigare. Tyvärr finns det inget handfast svar på vad som blir billigast utan allt handlar om att jämföra.

Är man en ovan resenär kan det vara skönt att ha en arrangör i ryggen om det blir strejk, askmoln eller annat som påverkar resan.
6 mars 2015 03:21
Citerat från Tessba:
Vad tror ni det blir billigaste att boka egen resa samt hotell via nätet eller boka resan som en charter typ via Ving. Om man vill åka till New York.

Jag kollade runt och såg ett hotell som skulle kosta ett xx antal kronor för 9 nätter, när jag kollade Ving nästan samma datum var det billigare än på nätet samt då ingick det flyg, visserligen var restiden 12 timmar...

Några som har erfarenheter. VI kan ju hitta billiga flyg men hotellpriset blir högt....

Hur tänker/gör ni andra?
Undviker själv charter om det går men just i detta fallet är det ju så att Ving inte har charter alls till USA. De säljer reguljärflyg och hotell precis som t.ex Expedia, MrJet m.fl.
Av Tessba
6 mars 2015 08:03
Då är det så som nån har skrivit att de kanske har köpt in rum så de kan pressa priserna för på vings sida så kostade det för 3 personer med flyg och rum 22.000 kr och för lika många nätter på en hotelsajt på samma hotell ville de ha 27.000 kr för rummet ( 9 nätter)
6 mars 2015 08:52
Då blir jag nyfiken på vilket hotell det kan vara. Min gissning är Pennsylvania.

Ofta kan man få ett rätt bra pris om man bokar flyg och hotell ihop, iaf ett par nätter. Sen är det som på de flesta marknader, det mesta styrs av tillgång och efterfrågan. Under högsäsong och vid större arrangemang (typ New York marathon) så stiger hotellpriserna, och vid låg säsong sjunker de.

Sedan skall man inte heller lita på en enda hotellsajt, utan kolla på flera olika, och gärna hotellets egen, för att få en rättvis bild. Det kan vara så att just en sajts "billiga" kvot av rum är slut och då har man dyra kvar.

Tyvärr är det ju så att skall du ha ett hyfsat hotell på Manhattan, så kostar det runt 2000 kr natten, speciellt nu när dollarn blivit dyrare.
Av Tessba
6 mars 2015 09:53
Rätt gissat ang Hotellet. Det var Pennsylvania Kollar nu hotell för 2 vx och 1 barn men oj va dyrt det blir... Tar man två personer så är det mycket billigare. Han är 11 år men "ligger" fortfarande i samma säng när vi är borta på resor, då den stora sängen oftast är skönast :-)
Hur kan vi göra för att få ner priset? Vi vill så gärna till NY men inte till vilket pris som helst...
Av Birgere
6 mars 2015 10:01
Citerat från Tessba:
Hur kan vi göra för att få ner priset?
kolla hotwire
9 mars 2015 11:43
Kollar man på Tripadvisor så förstår man lite varför hotellet är så billigt...

Som jag skrev innan, hyfsade hotell ligger på runt 2000 kr och uppåt.

Birgeres tips om Hotwire (eller Priceline) är väl rätt bra. Där kan man hitta rätt bra priser.

Sedan går det ju också, även om det naturligtvis inte ger den där "äkta" New York-upplevelsen, att bo på Long Island eller i New Jersey också. Se i såfall bara till att ni bor nära tunnelbanan.

Men spontant så skulle jag rekommendera att spara pengarna och hellre åka nästa år om det finns möjlighet. Att åka till New York och inte bo på Manhattan är lite som att åka till Stockholm och bo i Södertälje.