New York-tips för den återkommande

23 juli 2016 19:44
Visningar: 169
Sitter här i sommarvärmen och planerar vinterns New York-tripp. Vi kommer att spendera en vecka på Manhattan med omnejd i Januari, och jag vill nu ha alla era tips på vad man inte bör missa på vintern.

Vi åker till New York åtminstone 2 gånger per år, så vi är ganska erfarna och kan staden relativt väl, men självklart är alla tips välkomna, även sådant som brukar klaras av de första gångerna, dels för att det är kul att återuppleva vissa saker, och dels för att vi alla säkert tänker annorlunda om detta.

Det brukar vara ganska kallt i Januari, så tips på inomhus-aktiviteter välkomnas varmt! :)
Av Peter_o
24 juli 2016 21:24
Museer lär du väl ha koll på.
Affärer lär du väl ha koll på.
Restauranter och andra mat-ställen lär du väl ha koll på, fast här kanske det finns plats för tips.
Närområdet utanför Manhattan har du väl också skannat av.
Musikaler mm har du väl koll på.

Trots att det inte verkar finnas något att tipsa om gör jag ett försök (fast jag har nog skrivit detta flera gånger tidigare):
Amatörtävlingarna på Apollo Theater på onsdagskvällar.
Svenska Kyrkan på 48th Street för en kopp kaffe.
Louis Armstrong House ute i Queens.
Sitta kvar på tunnelbanelinje 6 efter sista södra stationen för att få se den stängda stationen under City House.
Åka upp i One Tower, om du inte redan gjort det.
Kolla in affären B&H (bakom centralposten), stängd fredag em och lördag.
Googla. När jag googlade lite nu hittade jag http://chamberofhorrorsny.com/ Vet inte om det kan intressera, men läser man lite i andras bloggar så kan man ju hitta något som intresserar. Alternativt talar du om vad du är intresserad av. Det här tipset hittade jag i http://fantasydining.com/category/new-york/.

/PeterO
24 juli 2016 21:56
Tack PeterO!

Du kom med flera fina tips som jag ska kolla upp! :) One Tower är inplanerat sedan tidigare och amatörtävlingarna på Apollo ska vi nog spana in efter ditt tips! :) B&H är super, och det var ett tag sedan jag var där så det var också ett bra tips! Tack!
24 juli 2016 23:14
..o jag klämmer i med mitt standardtips, Jazzmåndag 19-22 på www.arthurstavernnyc.com/ på måndagar lirar Grove street stompers som lirat varje måndag i 53 år på detta lilla kitschiga ställe (57 Grove street, t-bana Christoffer street..).. Söndagar 19-22 då Creole cooking jazzband spelar funkar oxå, även om jag tycker måndagar är bäst. Cash only, ingen entré, ingen matservering, folk tar med pizzaslize e.d har jag sett..gubbarna går runt o skramlar pengar i en burk i pauserna..

..o sen om man inte varit på Gospelgudstjänst så är https://www.brooklyntabernacle.org/ den bästa gospelgudstjänst jag varit på. T-bana Hoyt street lr Jay street, (Jämför med Times square church som ligger bekvämast kanske vid 51st/Broadway, och First corinthian baptist church 116th street i Harlem, där man satt på en läktare o inte mitt i församlingen, som ju är en stor del av upplevelsen), Och efter så är man ju på shoppinggatan Fulton mall i Brooklyn.
25 juli 2016 11:05
Tack! Älskar jazz, så det låter härligt!

När du har gått på Gospel-gudstjänst, har du bara gått dit eller förbokat? Om du har förbokat, har du gjort det på egen hand eller via företag? Fick avrådan av en guide om att gå "på egen hand" som vit uppe i Harlem, och sedan har det inte blivit av att jag testat.
14 sep. 2016 20:51
Citerat från Lallarebecca:
Tack! Älskar jazz, så det låter härligt!

När du har gått på Gospel-gudstjänst, har du bara gått dit eller förbokat? Om du har förbokat, har du gjort det på egen hand eller via företag? Fick avrådan av en guide om att gå "på egen hand" som vit uppe i Harlem, och sedan har det inte blivit av att jag testat.
Hej! Oj har inte sett detta förut..
...är inte typen som åker hop on hop off bussar eller drar runt på guidade turer, mina hop on hopp off bussar är de som går uppåt o neråt o öster o väster på Manhattans gator, med Metrocardet..i Brooklyn lr Staten Island t.ex..

..har aldrig tagit någon guidad tur för Gospelgudstjänst...tycker ändå att lite av tjusningen är att prova sig fram vad som gäller med likasinnade..

..rekommenderar Brooklyn tabernacle av anledning ovan.. köade i hyfsad tid innan, o tjusningen är ju också lite att snacka med dem man står i kö med .. de började släppa in ca 1/2-timme innan gudstjänsten

En bit ner här blogginlägg:
http://restanten.blogg.se/2015/july/

--till TSC fick jag en gång tipset att gå dit en timme innan e.d o lägga sjal e.d över platserna, sen gå til Mc Donalds vid hörnet 51 st/Broadway o ta en kaffe o det är många som tar en morronfrukost lr fika där innan den tidiga gudstjänsten...