New York till södra Florida?

Av Croc
14 dec. 2014 12:22
Visningar: 654
Hej

Nu till våren är det äntligen dags, första USA besöket!
Det blir jag och min dotter på 12 år som reser.

Vi landar i New York 30/3 och flyger hem från Orlando via Chigago den 16/4.
Vi planerar att bo på Manhatten och att ta oss ned till Florida kring den 3, 4:e april. Vi avslutar vårt äventyr med boende i Orlando från 12/4 till hemfärd.

Tiden däremellan är oklarare. Då jag har så många tankar i huvudet behöver jag en spark i rätt riktning av er med erfarenhet!
Vi vill gärna se Miami (beach) & Key West, stränderna kring Sarasota lockar och vi måste bara uppleva Everglades.

Sett till det ovan, vad bör vår första destination efter New York bli?
Jag är inne på Miami eller Fort Myers och därifrån kunna planera in Key West och Everglades för att därefter ta oss till Sarasota & slutligen Orlando. Jag planerar att vi mestadels tar oss runt via bil, men är såklart öppen för förslag där bättre alternativ finns.

Lite rörigt kanske men ungefär så här tänker jag mig..

New York 30/3-4/4
??? 4/4 -8/4
Sarasota 9/4-12/4
Orlando 12/4-16/4

Tips kring bästa alternativ för Everglades (boende?, aktiviteter som ej ska missas) tas tacksamt emot.

För resan ned till Florida blir det flyg, det verkar som att de flesta inrikesflygen går från JFK eller Laguardia. Är någon av dessa att föredra då man bor hyfsat nära Penn station? Då vi båda gillar att åka tåg tar vi tåget in från Newark men ut till de övriga flygplatserna kanske annat alternativ är att föredra? Något flygbolag man helst ska undvika?

/Christian
14 dec. 2014 14:19
Hej!

Vilken härlig resa! Jag älskar både NY och Florida så här kommer några tips från mig:)

Vad man tycker är roligast att se/göra är ju såklart olika från person till person och ålder, det finns ju hur mycket som helst att uppleva där! Men lite allmänna tips:
I NY tycker jag de röda tour-bussarna faktiskt var värt att åka med, man får se mycket på en "kort" tid och de berättar om ställen man åker förbi. Sedan kan man ju välja att gå av var man vill om man är mer intresserad av någon speciell del. Frihetsgudinnan var kul att gå in i och se den verkliga storleken. Jag har varit där under jultid och då är ju Rockefeller Center osv fantastisk, Central Park är ju säkert härligt under tiden ni kommer vara där. Ja, det är ju oändligt mycket att se och göra i den staden..

I Orlando var helt klart Universal parken en stor favorit hos de flesta i vårat resesällskap! Det var riktigt roligt för en bred åldersgrupp, så det skulle jag absolut pricka in! Jag bara måste ge ett tips om simpson-"attraktionen" där, både de vuxna och barnen tyckte den var riktigt rolig!!
Alla parker var större en vad jag trodde de skulle vara innan så man får räkna med att det tar tid om man vill till flera olika (men beror ju på säsongen också).

Everglades var också roligt att se för olika åldrar. Lite häftigt att åka med de där båtarna med propeller och uppleva det. Vi var dock bara där över dagen så har tyvärr inga tips på boende runtom.

Miami och Miami beach är riktigt härligt med både strandlivet kombinerat med shoppingen och (som visserligen ju är super i NY och Orlando med men det kanske inte är vad en 12 åring tycker är det roligaste), restauranger osv. Beroende på vad ni föredrar så är det lite skillnad att bo på South beach och den "norra" delen. South är lite livligare så vill man bo lite lugnare skulle jag rekommendera lite mer north. Det går ju snabbt att ta taxin till south när man vill hitta på lite mer saker i så fall.

Key West är också fint och mysigt. Vi bilade ner från Miami på ca 4 timmar om jag inte minns helt fel. Ungefär samma tid som det tog när vi körde mellan Orlando-Miami tror jag.
Jag tyckte att det räckte med att vara där över en dag men det var mest pga att jag gillar att ha lite mer att göra. Men absolut värt att åka dit, väldigt fin solnedgång där.

Ett annat tips är Fort Launderdale, det är också väldigt fint. Det går ju båtar i kanalerna där man ser helt otroliga (extemt påkostade;) hus längs med sidorna. Kryssningsfartygen är ju lite roliga att se när de är i hamnen i både Fort Lauderdale och Miamis hamn om man aldrig sett dom tidigare.

Ja, det finns ju oändligt mycket att i USA, men det var i alla fall lite av mina åsikter och upplevelser.
Det finns ju sådan bredd på hotell när det kommer till hur man vill bo, vill man bo lite lyxigare så finns det ju superfina hotell men det går ju att hitta billigare boenden också. Vi har prioriterat bra hotell och det är klart att det då blir extra "mäktigt" (USA är ju USA;) ) , men det finns ju mycket valmöjligheter och ställen som passar de flesta utifrån vad man söker:)

Hoppas ni får en trevlig resa!
Av Peter_o
14 dec. 2014 19:35
Du frågar om flygplatserna i New York. Till JFK kan du åka med tunnelbanan linje A till Howard Beach och därefter det förarlösa tåget fram till terminalen (kostar 5-6 dollar).

Till La Guardia är det lite knepigare att åka kommunalt, men man kan ta linje E till Jackson Heights och därefter buss Q70 till flygplatsen.

Från Newark har du tydligen redan kollat in att du ska ta det förarlösa Airtrain (gratis) till endstationen och byta där.

/PeterO
15 dec. 2014 09:48
Citerat från Peter_o:
Du frågar om flygplatserna i New York. Till JFK kan du åka med tunnelbanan linje A till Howard Beach och därefter det förarlösa tåget fram till terminalen (kostar 5-6 dollar).

Till La Guardia är det lite knepigare att åka kommunalt, men man kan ta linje E till Jackson Heights och därefter buss Q70 till flygplatsen.

Från Newark har du tydligen redan kollat in att du ska ta det förarlösa Airtrain (gratis) till endstationen och byta där.

/PeterO
Har sett att du verkar ha koll på subway-systemet i New York. Vilken är tidsmässigt bäst tror du? Linje E till Jamaica Center och därefter Airtrain eller linje A? På kartan ser det ut som E går lite "rakare".
Av Peter_o
15 dec. 2014 14:51
Citerat från Nisse524:

Har sett att du verkar ha koll på subway-systemet i New York. Vilken är tidsmässigt bäst tror du? Linje E till Jamaica Center och därefter Airtrain eller linje A? På kartan ser det ut som E går lite "rakare".
Det beror nog lite på var man är och lite på om man har tur med avgångarna.

Jag kollade på deras Trip Planner på mta.info och från 14th Street/8th Avenue tar det 1:01 med linje E och 1:02 med linje A.

Åker man från 34th Street så är det snabbaste att ta LIRR till Jamaica, men det kostar $7 men då tar resan bara 41 minuter. 57 minuter med linje E.

/PeterO
15 dec. 2014 15:09
Citerat från Croc:
Hej

Nu till våren är det äntligen dags, första USA besöket!
Det blir jag och min dotter på 12 år som reser.

Vi landar i New York 30/3 och flyger hem från Orlando via Chigago den 16/4.
Vi planerar att bo på Manhatten och att ta oss ned till Florida kring den 3, 4:e april. Vi avslutar vårt äventyr med boende i Orlando från 12/4 till hemfärd.

Tiden däremellan är oklarare. Då jag har så många tankar i huvudet behöver jag en spark i rätt riktning av er med erfarenhet!
Vi vill gärna se Miami (beach) & Key West, stränderna kring Sarasota lockar och vi måste bara uppleva Everglades.

Sett till det ovan, vad bör vår första destination efter New York bli?
Jag är inne på Miami eller Fort Myers och därifrån kunna planera in Key West och Everglades för att därefter ta oss till Sarasota & slutligen Orlando. Jag planerar att vi mestadels tar oss runt via bil, men är såklart öppen för förslag där bättre alternativ finns.

Lite rörigt kanske men ungefär så här tänker jag mig..

New York 30/3-4/4
??? 4/4 -8/4
Sarasota 9/4-12/4
Orlando 12/4-16/4

Tips kring bästa alternativ för Everglades (boende?, aktiviteter som ej ska missas) tas tacksamt emot.

För resan ned till Florida blir det flyg, det verkar som att de flesta inrikesflygen går från JFK eller Laguardia. Är någon av dessa att föredra då man bor hyfsat nära Penn station? Då vi båda gillar att åka tåg tar vi tåget in från Newark men ut till de övriga flygplatserna kanske annat alternativ är att föredra? Något flygbolag man helst ska undvika?

/Christian
Det känns lite väl mycket på lite kort tid för min personliga smak, kanske ni ska ta det lite lugnare och hinna uppleva mer på färre ställen?

Ni skulle ju kunna se om ni hittar flyg direkt ner till Key West från NY. Då kan ni ta ett par dagar där, Key West är klart värt minst två heldagar om man ska hinna se mer än några standardsevärdheter.

Sen kan ni köra till Orlando därifrån och göra ett stopp någonstans efter smak, själv gillar jag Miami Beach, South Beach bäst, (skulle inte rekommendera norrut för lugnets skull, det finns lugn i South Beach också om man vill ha det). Eller kanske en ort på västra kusten som Ft. Myers Beach, från den ort ni väljer kan ni sen besöka olika utflyktsmål som Everglades, det finns saker att se överallt men Miami-området har av förklarliga själ mer utbud av det mesta. Everglades kan ni med fördel också ta på vägen från Key West norrut, börja då med Ernest Coe Visitor Center och fortsätt efter smak med vad ni vill och hinner. I trakterna söder om Miami finns ju några andra intressanta sevärdheter, som Coral Castle, Zoo Miami, Monkey Jungle o.s.v.
Bil är absolut att föredra, ni kommer hinna mycket mer om ni tar er fram på det sättet :-)

Ett upplägg kunde då bli t.ex.
4/4 - 7/4 Key West
7/4-12/4 South Beach
12/4-16/4 Orlando
Av Croc
16 dec. 2014 00:35
Tack för svar & tips!

Frihetsgudinnan är nu bokad efter tips från annan tråd på denna sida! :)

Tack Peter_O för info kring tunnelbanan, vi lär använda T-banan en hel del under dagarna vi är där.
Vet att jag måste ge mig på ett försök att läsa in hur t-bane nätet är uppbyggt.
Däremot får det får nog bli taxi eller möjligtvis buss till La Guardia. Lär stressa upp mig ifall jag inte någorlunda smidigt tar mig till en flygplats!

Floridasidan, jag medger att du säkert har rätt. Det blir nog väl mycket på tiden vi har..

Key West krånglar till det i planeringen, att flyga ned dit direkt från New York är nu en lockande tanke. Dock verkar det inte finnas något direktflyg. Av det jag funnit är ett byte i Charlotte både det kvickaste och mest prisvärda. Det tar då ca 5,30 inkluderat bytet där man har ca 1h 20 m på sig.
Ifall det blir valet lutar jag lite åt att ta båten från Key West till Fort Myers, i det alternativet stryker vi nog Miami helt och hållet och tar oss vidare upp längs västra sidan.
Utgår då också från att bil i Key West ej är nödvändig?

Att jag är inne på att stryka Miami beror även på att jag nu träffat två personer som avråder från staden. Dyra hotell och stökig biltrafik och ont om parkering. Nattlivet är jag ju inte ute efter på denna resa så dem förespråkar båda den västra sidan. Invändningar?
För det verkar helt klart smidigast att från New York ta sig till Miami. (antal avgångar & pris).
Geografiskt ligger ju även Miami bra till för såväl en trip ned till Keys samt för Everglades.
Finns det annars någon ort att rekommendera mellan Miami - Key West?

Sen upptäckte jag av en slump S:t Augustine som nu börjat spöka i mitt huvud. Det känns som att staden skulle kunna vara ett härligt sidosteg från de andra dagarna. Funderar på en dag extra i Orlando för att ta en dagstur dit. Verkar rimligt att klara av på en dag, alternativt skulle man kanske kunna besöka staden innan Orlando...ja just sen var det där med att inte lägga på för mycket....
16 dec. 2014 08:32
Citerat från Croc:
Tack för svar & tips!

Frihetsgudinnan är nu bokad efter tips från annan tråd på denna sida! :)

Tack Peter_O för info kring tunnelbanan, vi lär använda T-banan en hel del under dagarna vi är där.
Vet att jag måste ge mig på ett försök att läsa in hur t-bane nätet är uppbyggt.
Däremot får det får nog bli taxi eller möjligtvis buss till La Guardia. Lär stressa upp mig ifall jag inte någorlunda smidigt tar mig till en flygplats!

Floridasidan, jag medger att du säkert har rätt. Det blir nog väl mycket på tiden vi har..

Key West krånglar till det i planeringen, att flyga ned dit direkt från New York är nu en lockande tanke. Dock verkar det inte finnas något direktflyg. Av det jag funnit är ett byte i Charlotte både det kvickaste och mest prisvärda. Det tar då ca 5,30 inkluderat bytet där man har ca 1h 20 m på sig.
Ifall det blir valet lutar jag lite åt att ta båten från Key West till Fort Myers, i det alternativet stryker vi nog Miami helt och hållet och tar oss vidare upp längs västra sidan.
Utgår då också från att bil i Key West ej är nödvändig?

Att jag är inne på att stryka Miami beror även på att jag nu träffat två personer som avråder från staden. Dyra hotell och stökig biltrafik och ont om parkering. Nattlivet är jag ju inte ute efter på denna resa så dem förespråkar båda den västra sidan. Invändningar?
För det verkar helt klart smidigast att från New York ta sig till Miami. (antal avgångar & pris).
Geografiskt ligger ju även Miami bra till för såväl en trip ned till Keys samt för Everglades.
Finns det annars någon ort att rekommendera mellan Miami - Key West?

Sen upptäckte jag av en slump S:t Augustine som nu börjat spöka i mitt huvud. Det känns som att staden skulle kunna vara ett härligt sidosteg från de andra dagarna. Funderar på en dag extra i Orlando för att ta en dagstur dit. Verkar rimligt att klara av på en dag, alternativt skulle man kanske kunna besöka staden innan Orlando...ja just sen var det där med att inte lägga på för mycket....
Det går bra utan bil i Key West.
Att ta båten och sen hyra bil i Ft. Myers bör funka fint.
Miami skulle jag inte rekommendera om man inte har speciella skäl att bo där, däremot är Miami Beach de bästa resmålet i Florida enligt min erfarenhet :-)
Miami är stort = mycket trafik men stökigt nej (massor av vägar så GPS kan vara bra) och det finns P-hus, ingen brist på parkering. Ft. Myers Beach är betydligt stökigare när alla ska dit och bada, där kan man prata om trafikkaos och brist på parkeringar :-(
Orterna på västkusten har inte alls samma utbud som Miamiområdet men duger så klart bra för några dagar var, vill man slappa så duger de hur länge som helst.
Kan inte rekommendera någon ort mellan Miami och Key West, finns många öar men då kan man lika bra fortsätta ner till K.W.
Har ni en dag över så är St. Augustine ett väldigt trevligt utflyksmål.

När det gäller flyget får man ju väga pris mot nytta, minst 8 timmars körning fram och tillbaka, denna biltur är ju dock något som många vill göra, lite måste att ha kört vägen över alla broarna ner till K.W.