Naturskön havsmiljö i slutet av oktober med trio?

17 sep. 2014 21:31
Visningar: 127
Hej!

Har planer för ca 10 dagars semester med tre barn, 8, 9 och 11 år gamla. Men kreativiteten haltar, önskar lite tips. Naturskön plats, nära havet som gärna får vara varmt nog för bad i oktober. Litet mysigt och familjärt hotell, kanske bed and breakfast, pensionat? Möjlighet till kortare vandringar, god mat. Har klurat på Madeira, Korsika, Cinque Terre. Men önskar lite tips. Det börjar bli som att välja olivoljan på Ica, för många flaskor... Någon som har något att rekommendera?
18 sep. 2014 22:17
Madeira kan säkert vara det du söker.

Om du väljer Medelhavet gäller det nog att ta sig så långt söderut som möjligt, Cinque Terre tror jag kanske är för svalt för bad i slutet på oktober.

När jag läser din beskrivning kommer jag att tänka på Malta och då framför allt Gozo.
Där finns inga stora hotellkomplex alls och ön är mycket vacker.
Var där i somras och har tänkt tanken att återvända på höstlovet någon gång.
Här kan du läsa mer om min resa och se bilder:

http://www.4000mil.se/?p=1752

Bo antingen som vi i Fontana, eller på ett av de små hotellen i mysiga Xlendi.
23 sep. 2014 14:19
Citerat från Jonas2343:
Hej!

Har planer för ca 10 dagars semester med tre barn, 8, 9 och 11 år gamla. Men kreativiteten haltar, önskar lite tips. Naturskön plats, nära havet som gärna får vara varmt nog för bad i oktober. Litet mysigt och familjärt hotell, kanske bed and breakfast, pensionat? Möjlighet till kortare vandringar, god mat.
St Ives i Cornwall. Vattnet är inte medelhavsvarmt men det är det inte sommartid heller utan alla hyr våtdräkt och är man 8.9 och 11 kan man hyra/köpa bodyboards överallt eller eventuellt även boka surflektioner om man vill (surfskolan har öppet till slutet av oktober).

Naturskönt som sjutton och med jättegod mat (Cornwall är fullt av jordbruk och fiske så färsk hummer, krabba, fina biffar och såklart scones med clotted cream är vardagsmat här). Litet och mysigt - japp. Det mesta centrerar runt hamnen med sin lilla spelhall, ett par hamnpubar och så shoppinggatan där bakom med roliga butiker och konstgallerier eftersom alla antingen surfar eller målar här. Vandrar gör man på South West Coast Path åt endera hållet. In i viken med sina stora stränder är snällast om det regnat mycket för då är det blött uppe på den dramatiska heden varifrån man spanar på sälar.
24 sep. 2014 14:40
Hej!

Tusen tack för båda svar, och båda är lockande. En kompis ska till Gozo om någon vecka och det lät trevligt då oxå, snorkelvänligt och lungt. St Ives är lite vad vi söker, sådär småpittoreskt. Kombinationer vore det idealiska, typ St Gozo i Cornwall. Tänkte ha is i magen och kolla rest-priserna, med tåg-luff till Cinque terre som reserv-plan.