Natur/vandrings/fotoresa till Kamerun vintern 2010

Av Morrisb
2 nov. 2009 19:21
Visningar: 799
Hej där,

Jag tänker resa till Kamerun i 4-5v, siktar på att resa iväg under andra halvan av jan 2010. Jag vill uppleva tropiska Afrika och planerar bl a en veckolång vandring i Korup National Park, Afrikas äldsta regnskog. Bra vandringsmöjligheter där (man hyr en guide).

Det finns andra fina platser att besöka, t ex den aktiva vulkanen Mt. Cameroon, 4 000 möh vid atlantkusten och badorten Kribi samt flera andra fina naturområden.

Jag gillar att uppleva natur, vandra i regnskog: längre turer eller dagsutflykter, men också att äta gott och att softa emellanåt. Ligga i skuggan med en god bok någondag emellanåt är avkopplande. Eller ett par kalla öl till god mat.

Söker en reskompis som liksom jag är allmänbildad, positiv och naturintresserad. Söker även diskussionspartners med liknande intressen. Har du några tankar på att paddla kajak söderöver så är det ett intressant diskussionsämne.

Uffe
Av Felixen
8 dec. 2009 15:45
Hej!
Jag är jätteintresserad av vandringar,naturen i sitt orginal ;-) och att resa till länder fjärran som nära. Är dock så rädd för vissa tropiska djur eller ökenskorpioner,skallerormar, gigantiska fågelspindlar eller de små ettriga myrorna(elefantmyran) som dödar elefanter. Eller varför inte myggorna stora som små med dess surrande och sting. Se också upp med vissa växter som förlamar och fräter med sin genomskinliga sav. Jag har rest massor men än inte varit på Island eller Australien. Älskar värme och sol med havet runt ikring. Har luffat i Grekland som var en av de bästa resorna jag gjort och rundrest i Kina, mycket mäktigt.
Afrika kommer jag ihåg fattigdomen som drog ner barnen och vid blåtta åsynen av limsniffande gatubarn som envist berör mig och minnet sitter fastetsat länge där efter. Skulle mer än gärna dra in i regnskog med alla dess djur och växter om man har en pålitlig guide som vet vad man gör, inte bara hur man hittar.

Ha D / Julia
Av Morrisb
10 dec. 2009 22:17
Hej!

Ja, nu är resan beställd, 16/1 - 16/2 :-)

Mmm håller med om att man kan se otrevlig fattigdom i Afrika.
Men också en fantastisk livsglädje!

Visst finns det en del otrevliga kryp, men mygganstormningarna i svenska fjällen skulle garanterat få varenda djungelguide i Afrika och Sydamerika att lägga benen på ryggen.

Så har du några resplaner nu under vintern?

Ulf