Natt i Singapore eller på Langkawi?

1 sep. 2014 11:48
Visningar: 174
Hej!
Vi åker till Thailand med Singapore Airlines den 16 dec i år och hemåt igen den 8 januari 2015. Vår sista anhalt i Thailand är Koh Lipe och planen från början var att ta båten till Langkawi den 7 jan, sova där en natt och sedan flyga till Singapore och vidare hem.

Nu har flighten ändrats till lite senare på eftermiddagen och vi har tre alternativ. Det mest lockande är att åka hem direkt den 7:e och inte sova över någonstans. De andra alternativen är en natt på Lankawi eller en natt i Singapore. Har någon erfarenhet av detta?

Hinner vi med ett flyg som går från Langkawi den 7 jan kl 15.45 om vi tar färjan från Koh Lipe samma morgon? Blir det tight om tid om det som kanske brukar strula händer? Vilken tid är man på Lankawi när man är framme med färjan?

Om rådet är att stanna en extra natt för säkerhets skull - vad har ni för erfarenhet av de olika ställena? Kanske trevligt att få se Singapore efter en massa stränder i Thailand? Är det smidigt att ta sig till och från flyget? Hiner man se något på en dag?

Är det en bra idé att lämna det större bagaget på flygplatsen över natten, är det säkert?

Ett litet sidospår till frågorna - hur stor skillnad är det att åka färja mellan Koh Lipe och Langkawi jämfört mot att åka Speedboat? Våra kompisar var med om en skricköverfart med speedboat tidigare i år, så lite skraj är jag allt.

Ha det bra!
L8
1 sep. 2014 11:49
Skräcköverfart ska det stå :).

En sak till som jag märkte precis. Ska man boka färja på Telaga harbour eller på Telaga terminal?

L8
Av Sierra
1 sep. 2014 14:57
Både Langkawi och Singapore är trevligt att vara på men eftersom ni skall flyga hemåt från Singapore är det ju ingen nackdel att vara på plats före den långa flighten.

Ni hinner med flighten från Langkawi 15:45 då färjan som avgår Lipe 10:30 ankommer Telaga 13:00. Det tar ca 10 min till flygplatsen med taxi och ni får vänta ca 30 min på att återfå passen när ni kommer till Telaga.

Om ni stannar i Singapore är det nice att besöka Clark Quay och alla restauranger på kvällen.
http://www.reseguiden.se/forum/bilder/jambo-seafood-riverside-singapore-477569

Det tar ca 30 min med taxi från Changi Airport in till downtown.

På Langkawi kan ni inte lämna bagaget på flygplatsen.

Ang båt mellan Langkawi och Lipe så är det från senare delen av mars 2014 färja som gäller. Ej speedboat!

Telaga Harbour resp Terminal är samma sak.
http://telaga-terminal.com/langkawi-lipe-return-trip.html
2 sep. 2014 08:15
Tack så mycket! Höll tummarna för att du skulle svara :)

L8