När ska man åka till Florida.

7 feb. 2016 17:12
Visningar: 3188
Sitter och ska planera en resa till Florida och undrar när det är bäst att åka.
Av Birgere
7 feb. 2016 17:20
Man kan åka dit året runt så det beror helt på vad ni vill göra där.
Av Hawaii
7 feb. 2016 17:27
Vintern (nov-mars) behagligast. Ofta som perfekt svensk sommar.
7 feb. 2016 18:15
Om man har möjlighet tycker jag maj är förstavalet, därefter okt-halva november. Under dessa tider är det varmt överallt i vatten och riktigt skönt i luften.

Under sommaren jun-okt är det väldigt varmt med hög luftfuktighet och såväl regn som hurricaneseason (även om det bara är tre på hundra år som verkligen utgjort ett hot)

Vintermånaderna är ett jätteskönt avbräck från den svenska kylan men även om de flesta dagar är fantastiska kring 20 grader kan det även droppa till 10 vissa dagar, tom frost på natten och större delen av Florida är direkt kallt i vattnet (16-20 grader) under denna period. Väldigt mkt snowbirds på plats som gör det även trångt på vägarna.

Oavsett när ni åker är Florida fantastiskt och er resa blir garanterat full utav upplevelser som gör att ni vill återvända för att fylla på med ogjorda pärlor...
7 feb. 2016 18:45
Är det priset som styr!?
Då är det sommaren som gäller.
Vi åker gärna då, värme är gööt.
Svensk sommar-värme har man ju hemma. ;)
Av Birgere
7 feb. 2016 19:15
Det bidde visst en väderdiskussion, så långt har alla månader utom April och September nämnts.
April har i mitt tycke bästa vädret och September är fantastiskt om man gillar att ha det riktigt varmt och samtidigt den månad som har minst turister i Florida.

Så vi är tillbaka till att man kan åka när som men att det är vad man vill göra som styr valet när man åker.
7 feb. 2016 19:32 (redigerad)
Citerat från Fidde_73:
Är det priset som styr!?
Då är det sommaren som gäller.
Vi åker gärna då, värme är gööt.
Svensk sommar-värme har man ju hemma. ;)
Sommar (juli) och jul/nyår är de perioder som är dyrast. Möjligtvis kan påskveckan också vara där prismässigt
7 feb. 2016 19:34
Helt rätt !
Menade att flygbiljetter är billiga tidig sommar.
Kanon året om.
Hade jag kunnat skulle jag flytta dit direkt.
Men de som är bra med ett forum är att det finns så många
som har bra svar och olika åsikter.
Av Hawaii
7 feb. 2016 19:40
Jo, vi har väl alla våra favorit-månader! Efter mina sju år i södra Florida (Fort Lauderdale området) ser jag det så här:
Nov-mars,som jag nämnde ovan, normalt (nog 95% av tiden) som perfekt svensk sommar. Runt +25C och relativt låg luftfuktighet. Kruxet på vintern är att det ibland kommer en kanadensisk kallfront. När det inträffar regnar det rejält i 1-2 dagar och sedan blir det riktigt kallt (ofta ner mot fryspunkten) med en stark nordlig isande vind i 1-2 dagar, och sedan typiskt tillbaka till svenskt sommarväder. Och helt riktigt, svenskt sommarväder kan man ju uppleva i Sverige, men vad jag vet är det relativt sällsynt mellan november och mars!
April - mellan-månad mellan vintervädret ovan och sommarvädret nedan,
Maj-September: typiskt +32/33C varje e.m. och ofta med en behaglig sen eftermiddags regnskur och mycket hög luftfuktighet hela tiden. Ute aktiviteter blir jobbiga och svettiga, plus att man får vara mycket försiktig med solen (mycket stark). Aug/sep är också statistiskt sett största riskmånaderna när det gäller orkaner. Och även om risken för en direkt-träff är ganska minimal så kan en orkan som passerar i närheten (Bahamas t.ex.) resultera i MYCKET vått väder i åtskilliga dagar.
Oktober lite övergångsmånad mellan sommar och vinter väder.
Personligen, om jag skulle besöka Florida och kunde välja vilken månad som helst, hade jag definitivt satsat på vintern.
Av Birgere
7 feb. 2016 20:02
Ser man det krasst ekonomiskt och då räknar in flyg, boende och expresspass så är det väl maj, september och jan-feb som är billigast.
I jan/feb får man räkna med några kyliga dagar. Idag etc är det inte mer än runt 15grader och till natten runt 3-8 grader. Förvisso klart under genomsnittet men varje år har några kalla dagar då man får shoppa istället för att bada och åka karusell.
Av Ludvigh
7 feb. 2016 20:11
Jag ska åka dit i december 2016. Just nu ser jag priser på ca 4100 SEK +- nån hundralapp när jag söker på skyscanner. När är det bra tid att beställa biljetter?
Av Birgere
7 feb. 2016 20:49
Citerat från Ludvigh:
Jag ska åka dit i december 2016. Just nu ser jag priser på ca 4100 SEK +- nån hundralapp när jag söker på skyscanner. När är det bra tid att beställa biljetter?
för 4100 så är det bara att beställa om det inte är Norwegian där du får lägga på en tusenlapp för bagaget mm.
7 feb. 2016 21:51
Slutet på april och maj är perfekt, inte tokvarmt, eller jo ibland! Soligt och vattnet är varmt. Och i september det är också fint.
Vi har haft upplåt 30 grader över jul i Tampa ett år, ett annat år var det runt 15-17, men nere runt F.Lauderdale och Miami så var det runt 24-27 när vi var där.

Vi åker sista veckan i april i år och hoppas såklart att det ska ha hunnit blt riktigt varmt då och ännu varmare när vi kommer in i maj.

Vi åker tillbaka till jul och har hittat ok priser med SAS, drygt 11000 för två, inkl allt.Bra restider och lagom korta mellanlandningar, Vi hittade också billigare biljetter men ville inte ha fler (3) byten varav den ena var 7 timmar i London.
8 feb. 2016 10:34
Tack för alla tipsen
Värmen är inget hinder för vår familj, utan ledigheten från skolan. Nu är vi nere på tre olika datum vad tycker ni om dessa.

Mitten på juni
slutet på oktober
jul och nyår.
8 feb. 2016 11:25
Citerat från Kalinka79:
Tack för alla tipsen
Värmen är inget hinder för vår familj, utan ledigheten från skolan. Nu är vi nere på tre olika datum vad tycker ni om dessa.

Mitten på juni
slutet på oktober
jul och nyår.
Vilka kriterier har ni för vad som är bäst?

Själv gillar vi Mars April bäst i Sydöstra Florida, för västra och norra kan det gärna gå in i Maj.

Av dina alternativ hade jag valt Oktober men vill man fira Jul och Nyår där så finns bara ett alternativ.
Se bara till så ni har så lång tid som möjligt också det kan ju vara en parameter att ta med i beräkningen.
En annan som berörts är så klart priserna, de varierar kraftigt över året och t.o.m. dag för dag så det kan löna sig att titta på priserna på olika ställen olika dagar när man planerar hur man ska lägga upp resan om man tänker bo på flera ställen.
8 feb. 2016 15:40
Har varit där 6 ggr - februari, mars, april, maj och juni!

Rekar april! Bästa månaden om man vill ha störst chans för varmt och "bra väder".
I februari finns det chans för kallfronter norrifrån, ska tex bli minusgrader på morgonen i norra Florida i natt. Ev ner mot Orlando!

Längre fram i maj/juni börjar det bli klibbigt och eftermiddags-åskskurarna poppar upp allt fler!

Ska för övrigt dit igen,15 dagar, i april! Västkusten! Bästa stället enligt mig.
9 feb. 2016 09:55
Citerat från Kalinka79:
Tack för alla tipsen
Värmen är inget hinder för vår familj, utan ledigheten från skolan. Nu är vi nere på tre olika datum vad tycker ni om dessa.

Mitten på juni
slutet på oktober
jul och nyår.
Om det är låga kostnader för boende samt färre människor hade jag valt oktober alla dagar i veckan.
Av Ami1
29 feb. 2016 17:56
Slutet på oktober skulle vara mitt val!

Om ni kan, ta ledigt veckan efter höstlovet också, då brukar flygbiljettspriserna dala. Nästan hela Europa har höstlov någon gång i oktober, men ingen i november - vad jag vet.

Fortfarande varmt och skönt i vattnet, lågpris på boende och ni behöver inte trängas om ni tar en tur på nöjesfält etc.
2 mars 2016 00:29
Oj, oj, många goda råd. Jag skall inte lägga mig i alla dessa olika uppfattningar men kanske jag får peta in en sak som har lite med vädret att göra.

Om ni hyr hus i centrala Florida (Tampa, Orlando, Daytona) under vintertid och det finns pool så kolla om den går att värma upp. Inte alla har poolvärmare men det har blivit mer vanligt de senaste åren. En pool kyls snabbt ned under kalla nätter men det tar betydligt längre tid att värma upp den med solvärme och pool temperaturerna sjunker stadigt under vinterhalvåret (om den saknar värmare).

Men, kom ihåg att det är inte gratis, de flesta husägare tar extra betalt för hålla poolen uppvärmd. En vanlig summa tycksa var runt $20-$25/dag. Fråga också då vilken temperature de sätter termostaten på. Givetvis vill de hålla temperature nere men att fråga efter 80 – 82 F grader är rimligt, det morsvarar c:a 26 – 28 C.

Simma lugn…..

Gunnar
St. Augustine, FL
Av Birgere
2 mars 2016 08:46
Citerat från Floridanu:
Oj, oj, många goda råd. Jag skall inte lägga mig i alla dessa olika uppfattningar men kanske jag får peta in en sak som har lite med vädret att göra.

Om ni hyr hus i centrala Florida (Tampa, Orlando, Daytona) under vintertid och det finns pool så kolla om den går att värma upp. Inte alla har poolvärmare men det har blivit mer vanligt de senaste åren. En pool kyls snabbt ned under kalla nätter men det tar betydligt längre tid att värma upp den med solvärme och pool temperaturerna sjunker stadigt under vinterhalvåret (om den saknar värmare).

Men, kom ihåg att det är inte gratis, de flesta husägare tar extra betalt för hålla poolen uppvärmd. En vanlig summa tycksa var runt $20-$25/dag. Fråga också då vilken temperature de sätter termostaten på. Givetvis vill de hålla temperature nere men att fråga efter 80 – 82 F grader är rimligt, det morsvarar c:a 26 – 28 C.

Simma lugn…..

Gunnar
St. Augustine, FL
Bra att du tar upp detta, villaägarna brukar ju vara lite "fula" med detta och inte ta upp frågan förrän man är överens med själva hyreskostnaderna. Påslaget för poolvärme kommer ganska surt i efterhand.
Själv vill jag helst ha 27-29 grader i poolen.
Poolvärme behövs ju även i södra Florida på vintern och inte bara i centrala delen.
Man bör även se upp med billigare hotell och kolla så att dom har uppvärmda pooler.

På sommaren kan man få lite tvärt om effekt speciellt om man har en pool mot söder, den kan bli så varm (31-34gr) att det känns ofräscht att bada i den. Det finns ju lite skilda tekniker för att kyla vattnet men jag har aldrig sett något uthyrningshus som har detta.
Ovanstående är en av anledningarna till att vi föredrar lägenhet framför hus numera.
2 mars 2016 10:02
Citerat från Floridanu:
Oj, oj, många goda råd. Jag skall inte lägga mig i alla dessa olika uppfattningar men kanske jag får peta in en sak som har lite med vädret att göra.

Om ni hyr hus i centrala Florida (Tampa, Orlando, Daytona) under vintertid och det finns pool så kolla om den går att värma upp. Inte alla har poolvärmare men det har blivit mer vanligt de senaste åren. En pool kyls snabbt ned under kalla nätter men det tar betydligt längre tid att värma upp den med solvärme och pool temperaturerna sjunker stadigt under vinterhalvåret (om den saknar värmare).

Men, kom ihåg att det är inte gratis, de flesta husägare tar extra betalt för hålla poolen uppvärmd. En vanlig summa tycksa var runt $20-$25/dag. Fråga också då vilken temperature de sätter termostaten på. Givetvis vill de hålla temperature nere men att fråga efter 80 – 82 F grader är rimligt, det morsvarar c:a 26 – 28 C.

Simma lugn…..

Gunnar
St. Augustine, FL
Det där med 20-25 usd verkar vara en godtycklig siffra som inte överensstämmer med verkligheten, utan blir ett sätt att tjäna pengar på hyresgästerna. Vår pool kostar mellan 4-12 usd per dygn att värma (beroende på yttre förutsättningar) och då till 82F. Om poolen är extremt stor kan det skjuta till yttrerligare ngn dollar men 25 är hutlöst.

Kanske kan vara föremål för förhandling med hyresvärden.
Av Birgere
2 mars 2016 20:59
Citerat från Marcus_p:
Det där med 20-25 usd verkar vara en godtycklig siffra som inte överensstämmer med verkligheten, utan blir ett sätt att tjäna pengar på hyresgästerna. Vår pool kostar mellan 4-12 usd per dygn att värma (beroende på yttre förutsättningar) och då till 82F. Om poolen är extremt stor kan det skjuta till yttrerligare ngn dollar men 25 är hutlöst.

Kanske kan vara föremål för förhandling med hyresvärden.
Haha, nu har du ställt till det för alla hyresvärdar som hyr ut sina hus och tar hutlöst betalt. $20-25 stämmer ju om man läser annonserna.
Kanske lite svarta pengar som trillar in här. :-D
Men visst har du rätt, inte ens i Sverige med mycket större pooler kommer man i närheten av dom siffrorna.
Men här bryr man sig lite och kör med värmepumpar och solfolie för att minimera kostnaderna.
2 mars 2016 22:01
Allt är förhandlingsbart, allt beroende på hur slug kunden är, hur bra han/hon kan förhandla. Men, kom ihåg att så fort kontraktet är underskrivet så är det försent att förhandla priset på poolvärmaren. Då är loppet kört.

Skriva in minimum pool temperature i kontraktet. Ange graderna i Farenheit, inte Celsius. Använder ni Celsius så kan hyresvärden missförstå det och ni kan få en kall pool trots allt. Nu säger jag inte att alla hyresvärdar är svåra att förhandla med men det finns de som utnyttjar situationen med turister.
Av Ami1
4 mars 2016 17:28
Nu ska man ju också vara medveten om att de faktiska priserna för att värma en pool varierar mycket.
Om det blir för kallt och blåsigt så kanske t.o.m. värmepumpen måste stängas av, annars står den bara och eldar dygnet runt, utan att vattnet blir badbart.
Tyvärr finns det nästan inga pooler som har skydd för att spara värmen.

Den mest eleganta lösningen jag sett är ett hus som "bjuder" på de första $100 i uppvärmning, sen betalar man faktiskt kostnad för överskjutande belopp och det finns ett skydd som man kan dra på för att spara värmen.

Då bor ägarna i närheten och sköter allt det praktiska själva med check-out, läsa av elen etc.

Jag har aldrig sett en uthyrningsfirma som gett den här möjligheten, de tar den enklaste vägen och saltar lite.