När bör jag åka till Peking?

Av Gw51
29 sep. 2011 22:12
Visningar: 5724
Vi är ett gäng som planerar en resa till Peking och den kinesiska muren. När på året är det lämpligast?
Tips på bra arrangörer tas jag gärna emot

/Gunilla
30 sep. 2011 07:16
Mitt på vintern (december - januari) kan det vara riktigt bitande kallt och rejält blåsigt - särskilt uppe i bergen där muren finns.
Mitt på sommaren (juni, juli och augusti) kan det vara extremt varmt.
Jag anser att det optimala är att åka i april, maj eller september.

Jag har skrivit en artikel om när det är lämpligast att åka till Peking som kanske kan vara passande:
http://kristeribeijing.blogspot.com/2010/11/nar-ska-man-aka-till-beijing.html

Eftersom att muren tycks vara ert huvudmål så tror jag även detta intresserar er:
http://kristeribeijing.blogspot.com/2010/06/den-kinesiska-muren.html

Mvh
Av Annl
30 sep. 2011 14:41
Hej,

Vi har kollat lite på Kina och då fått höra av folk som varit där att det är bäst att resa dit på våren eller på hösten.

Kolla Rubinresor -de har fina resor till Kina.
Av Theelf
1 okt. 2011 08:39
Jag åkte själv till Peking förra höstlovet.

För att göra en historia lite kortare: mitt bästa tips till dig är att läsa Kristers webbsida (alltså RG medlemmen Kristerbg som var först att svara på din fråga). Visst köpte jag guideböcker (både Lonely Planet och First Class) men all information av någotsånär unikt värde fann jag hos Krister. Han skriver prestigelöst om allt från kinesiska muren till mat och shopping. Jag skrev ut en hel del och tog med mig. Outstanding.

I normala fall sätter jag alltid ihop mina resor själv. Men när jag räknade på det var det bästa att faktiskt åka med en arrangör. Vi valde Svensk-Kinesiska Resebyrån och jag har bara gott att säga om dem. Guiden Leo (en kinesisk kille som hade pluggat 6 år i Linköping) var helt fantastisk.

I paketresorna ingår ofta ett besök vid muren. Badaling är den vanligaste destinationen och så var det även för oss. Det är mycket folk där, men jag tyckte ändå det var fint. Vi gick 15 min (till vänster) och hade sedan muren för oss själva utan att se en enda människa. Är muren ditt huvudfokus för resan kanske du skall komplettera med ytterligare en dag vid ett annat ställe. Läs Kristers sida så får du en komplett genomgång av olika möjligheter - samt Kristers egna erfarenheter.

Over & Out,

The Elf
2 okt. 2011 06:48
The Elf,

Jag tackar och bugar för de fina orden.

Det är riktigt trevligt att höra att det jag skriver kommer till nytta för någon.

Mvh
Krister
2 okt. 2011 18:09
Jag var där i april och det var runt 20 grader. Det är väldigt vackert på våren när allt blommar. En toppen- arrangör är Monica Travel. Monica åker själv med som guide och du får verkligen uppleva Peking. Riktiga guldkorn har hon hittat. Hennes resor är lite dyrare, men du får vad du betalar för, dvs. bra mat och bra upplevelser. Gå in på www.monicatravel.se och kolla.