Hej!
Hawaii har ju redan täckt det mesta du ville veta.
Men jag tänkte bara tillägga ett par saker :)
I Miami är det orkansäsong fr o m aug till okt så då kanske det är dumt att åka dit. Jag har oxå förstått att maj är en bra månad. Både för Miami o NYC gäller att det kan vara olidlig hetta mitt i sommaren - aldrig skönt i en stad.
Tänk på att de långa avstånden inte bara gör att det tar tid att resa utan att det oxå tär lite på kroppen och att ni tappar tid. D v s tänker ni vara borta exakt 4 veckor så lägg 1-2 dagar mellan varje resmål (spec till och från CA) då ni befinner er på flygplatsen eller är allmänt trötta. Det är lätt att tro att eftersom jag landar kl 14 så kommer jag ha halva dagen kvar framme på resmålet. Räkna med minst 2 timmar att ta sig igenom tull och passkontroll när ni anländer USA och ytterligare en timme eller så innan ni är på hotellet.
Som Hawaii skriver så kan ni lätt spendera en vecka i NYC - men ni kommer vara helt slut av alla intryck! ;) Kanske ni bara ska "mellanlanda" där ett par dagar för att insupa atmosfären men undvika alla turistattraktioner (som bara kommer sluka er korta tid) som Frihetsgudinnan och Empire State t ex. (p g a timslånga köer).
Fy vad avundsjuk jag blir!
:)