Nån som varit på Kos?

4 maj 2010 12:53
Visningar: 13570
Hej Hej

Vi är två stycken tjejer på 22 år som ska åka till Kos i slutet på maj. Jag tänkte bara höra om någon har varit
där och kan ge tips på bra restauranger och pubar/diskotek? Vi bokade hotell Oscar, någon som har bott där kanske?

Finns det några fina stränder man kan åka till och hur är stranden som ligger i Kos stad?

Tacksam för alla svar :)

// Lina
4 maj 2010 16:27
Vi har bott på Oskars systerhotell för några år sen. Systerhotellet är viss nerlagt, men vi hade tillgång till Oscars Pool. Det är hyfsat stor.

Men nackdelen är att det är rätt lång väg därifrån till badstranden. För jag gissar att ni hamnar antingen hos Tarzan Beach, eller på Grabbarna Grus, som är de stärsta ungdomsbaden i Kos stad.

Men på kvällen är det inte så förtvivlat långt till den stora Bargatan som går från Frihetstorget. Jag har gjort ett album med adressen http://www.reseguiden.se/forum/resor/kosresan-september-2009-3095.

Vi är alltså 70+, så vi brukar inte gå på de ställena, som ni troligtvis kommer att göra. Men det skadar kanske inte att ni får se lite av det vi brukar hitta på. Det blir mera en kulturgrej för oss.

Så kan ni ju göra en utflykt med en "piratbåt" till Pserimos och Kalymnos. Det brukar vara mycket trevligt. Se även http://www.reseguiden.se/forum/resor/utflykt-fran-kos-till-kalymnos-och-tillbaka-135. Det handlar om en sån utflykt.

Så rekommenderar jag www.kalimera.se. Det är en sajt för enbart Grekland och grekiska öarna. Man kan gå in och välja längst uppe till höger vilken ö man vill läsa om. Det står snabbval resmål. Klicka där och välj Kos.

Hoppas att ni får lite hjälp av detta. Så önskar jag er en trevlig resa till vår favoritö Kos.

Gilla
Av Homeros
8 maj 2010 07:52
Hej!
Jag kan nog Kos som min egen ficka efter alla år där..Älskar ön och allt runtomkring..Har bott på Oscar ett antal gånger och trivs väldigt bra där. Det är stort och har en härlig pool. Börjar dock bli lite slitet men det är ändå något mysigt med stället. Två goa bartenders, Andreas och Anthony som är grymma på goda drinkar vid poolen till bra priser..De kan uppfattas som lite "sliskiga" men deras stil är skön..

Nära till både stranden och gamla stan. Bargatan ligger 10 minuter från hotellet om man genar via gamla stan istället för att gå rundan genom hamnen..Tar inte så värst lång tid då heller och det är en mysig promenad både under dagen och kvällen..
Club Upstairs har haft sin premiär och tror nog ni kommer att fastna där vissa kvällar..Även West bar och Cactus kan vara bra.

Stränderna i Kos stad är okej men de finaste hittar ni utanför stan..Cykel till Tigaki funkar..Det tar sin tid men det tänker man knappt på om man cyklar kustvägen dit som är väldigt vacker..Men inne i stan är det oftast bra drag på stränderna med musik och folk som serverar er där ni ligger på solstolarna..Sol y mar är en strand med mycket yngre människor..Även grabbarna har yngre gäster..Tarzan är blandat men helt klart den stranden där jag trivs bäst då folket som jobbar där är underbara och atmosfären är väldigt mysig och fin..Och god mat har de..Tarzan själv springer runt på stranden iförd höftskynke, kniv och ja, det som tillhör originalTarzan.. Han kör även en show då och då som är uppskattad..
Stranden är väl 2 km lång och det kryllar av beachbarer med sina små strandplättar och alla vill att ni ska ligga på just deras strand såklart..:)

Nu vet jag inte hur allt är så tidigt på säsongen..Skulle valt att åka lite senare, runt midsommar och framåt..Ska själv dit i 3,5 vecka..Åker 17:e Juni och det ska bli så
jävla skönt!!

Det finns en Taverna som heter Zorbas och det är lite svårt för mig att förklara vägen dit så ni får nog fråga efter vägen på plats..Väldigt god mat!! Wolves nest är en annan taverna nere vid området runt delfinrondellen som också är väldigt bra.. Mittemot lilla hamnen ligger ett minitorg med en del uteserveringar, creperie och spritaffär..Står man med ryggen mot vattnet och ser uppåt höger så går det en liten vitkalkad trappa upp mot en taverna som heter fish house..Där bör ni äta..Jättefin miljö och underbar mat!!

Bara hör av dig om vad du vill så ska jag göra mitt bästa för att ge dig svar..Det finns så mycket att se och göra i både stan och utanför så jag hade fått sitta här hela dagen och skriva....:)

Ha en bra helg och en grym semester på Kos!!!
8 maj 2010 11:06
Zorbas ligger vid ett torg längst uppe från Gamla Stan räknat.

Gilla
10 maj 2010 13:34
Hej! tack så jättemycket för era svar. Det kommer vara till stor hjälp :) Ja jag håller med om att man kanske skulle ha åkt lite senare
men det var så himla billigt att åka då, så då blev det så :) Sen ska jag jobba hela sommaren så bäst att passa på nu :)
Ska ta och anteckna alltihopa som ni har skrivit så kommer nog det här bli perfekt!

Återigen, tack så mycket för era kommentarer!