Några dagar i Skottland i april

Av Juliat
5 juli 2016 14:41
Visningar: 1825
Hej!

I april nästa år har jag tänkt överraska min sambo med en resa till Skottland, vi båda har fastnat för den fantastiska naturen å tänker att det kan vara en perfekt 25-års present till honom :) Vi kan inte vara iväg i en vecka, utan i 4-5 dagar.

Finns det några tips på vad vi bör upptäcka dessa dagar? Var ska vi bo? Vi älskar vackra landskap och mysiga små byar:)

Vi har inte hyrt bil på tidigare resemål, men i april är vi båda 25 år å vi kan då hyra bil lite billigare jämfört med när vi var under 25, så vad brukar det kosta med bil i några dagar? Brukar det funka smidigt?

Tack på förhand!!
7 juli 2016 11:35
Pitlochry och Oban är båda trevliga som bas. Området kring Fort WIlliam är storslaget men dit kan ni göra dagsturer för det är ganska turistigt på sina ställen också även om juli-september är de stora turistmånaderna. I april är det snarast nästan snö på vissa toppar.

Det går långsamt på de krokiga landsbygdsvägarna så planera inte in för mycket är mitt råd. Satsar ni på Pitlochry så kör runt i Grampians med sina vackra berg, Braemar, Balmoral osv. och satsar ni på Oban så tar ni Glenfinnan/Fort William och kanske en avstickare till ön Mull...lite så tänker jag. På västkusten är byn Plockton väldigt mysig också.
Av Stefu
16 aug. 2016 09:47
Håller med om att Oban kan vara en bra bas. Vi hade Achnacarry (nära Spean Bridge norr om Fort William) som bas. Därifrån var det nära till Ben Nevis, Loch Shiel (& Glenfinnanviadukten), Eilean donan och Loch Ness. Själva naturen och platsen i sig var en sevärdhet i sig. Achnacarry låg vid ändan av Loch Arkaig och klanen Camerons slott låg på samma marker. Godsets gamla stallbyggnad hade byggts om till Self Catering apartments och var i mycket gott skick. "Stallet" låg granne med det lokala jaktsällskapets slakthus - där skulle man ha fått guidad rundtur i 8-hjuling på jaktmarkerna om man velat (vilket jag inte visste när vi var där).

Vi tog flyget till (och från) Edinburg och åkte med hyrbil till Fort William - via Stirling & Glencoe - på ca 6 timmar (lunchade och hade några fotopauser längs vägen). Tillbaka körde vi via Blair Athol & Perth på ca 3 timmar (bättre, men "fulare" väg och vanare att köra).

http://kronkvists-2009.blogspot.fi/2015/10/skottland-2015.html

Så till själva bilhyrandet:
Hyrde bil i förväg via någon websida, var tvungen att låta uthyraren låsa 1000 £ på visa (tydligen vanligt i Storbritannien) så jag fick höja min kreditgräns före resan. En vecka kostade ca 200 £ (Vauxhall/Opel Astra). Jag hade betalt för någon typ av extra försäkring i förväg via webben, men väl framme på ort och ställe hamnade jag ändå att betala för en likadan till (skulle enl uppgift gå att få tillbaka den jag betalt först, men det lyckades aldrig). Hade dessutom hyrt med obegränsade kilometrar via webben, men i praktiken fanns en gräns på 100 miles / dag (sammanlagt 700 miles). Den gränsen kom höll vi oss under fast vi körde ganska mycket. Krångligt system som jag inte riktigt fick någon rätsida på. Skulle kanske rekommendera att a) hyra via något kändare bolag (Avis/hertz/europcar) direkt och inte via någon 3.e part. Dessutom kan man hyra med de förmånligaste kriterierna på webben och sedat ta eventuella tilläggsförsäkringar på ort och ställe. Jag dammsög och dammtorkade bilen invändigt före jag lämnade tillbaka den, men damen på Eurpocar tyckte ändå att bakbänken såg lite smutsig ut och varnade att de ev fakturerar £20 i efterskott för extratvätt (reste med 3 barn så någon liten smutsfläck hade uppenbarat sig på baksätet - måste klä över med handuk nästa gång).

Att köra på vänster sida är både lätt och svårt. När man väl kör på vägen är det hur lätt som helst. Det som var lite krångligt i början var vartåt man skulle titta när man kör upp på en väg (satt så i ryggraden) samt exakt hur man skulle köra i rondeller. På de en-filiga vägarna uppe i högländerna tog det också en tid före jag lärde mig väja till vänster samt att inte tvärbromsa varje gång jag såg en bil komma emot :)

Vägarna är dessutom smala - du har ena hjulet på mittlinjen och andra på dikeskanten och hastigheten är 60 mph (ca 100 km/h). Vägrenarna var sällan röjda som här hemma utan träd och buskar växte ända fram till asfaltkanten. Tar man det lugnt är det dock ingen fara.