Någon som ska till egypten?

11 jan. 2012 12:14
Visningar: 430
ska till egypten den 26/1- 2/2. någon mer som ska dit? vi ska bo i sharam. någon som varit där, som kan ge tips på vad man kan göra?
Av Annl
14 jan. 2012 08:39
Sharm el Sheijk är som ett cirkustält tycker jag men det är bara att förhålla sig till det och man skall inte tro att man kommer till det riktiga Egypten för då blir man besviken.

Men det är trevligt i Sharm och du har fantastiskt bad och snorkling.

Att åka på ökensafari till Sinaiöknen och Katatrinaklostret är väldigt spännande och kan rekommenderas.

Vi funderade på att flyga till Petra över dagen - det hade varit häftigt - men det stupade dessvärre på att det var för dyrt.

Och missa inte alla trevliga restauranger längs huvudgatan. Det finns en indisk restaurang som ligger på samma sida som Mc Donalds och inne i ett hotell - där kan du få fantastisk indisk mat.
Av Hathor
14 jan. 2012 11:51
det finns hur mkt som helst skrivit om denna plats om detta land,om du söker på egypten uppe i sökrutan i högra hörnet av av denna sida...
lycka till
Av Krezz
15 jan. 2012 13:57 (redigerad)
Det sägs ofta att man inte får se det riktiga Egypten om man åker till Sharm men frågan är vad är det riktiga Egypten? Jag ser inte så stor skillnad på t.ex. Hurghada och Sharm när det gäller vad som är riktigt eller "fake".

Jag har varit ett antal gånger i både Sharm och Hurghada och jag tycker personligen inte att jag får varken mer eller mindre av Egypten i den ena eller andra. Det finns delar i båda städerna som kan få oss att tro att vi får se nåt som är genuint egyptiskt, eller vill man se det "riktiga" Egypten anno 2012, typ då eller nu?

Världen utvecklas så även Egypten och dess innevånare så det riktiga Egypten skulle väl då vara hur man lever i nutid för inte förväntar man sig väl att åka till sverige och hitta svenskar som lever på samma sätt idag som för 100 år sedan?

Men frågan om det riktiga Egypten existerar och isåfall vart kvarstår så har nån svaret på det så delge mig gärna den informationen så kanske jag får revidera min åsikt =)
Av Annl
15 jan. 2012 14:09
Hej,

Jag uttryckte mig kanske lite oklart om vad jag menade och med "riktiga Egypten" menade jag Kairo och orterna kring Asswan och Luxor och däromkring och med pyramiderna i Giza och Konungarnas Dal m.m. I stället för det riktiga Egypten hade det kanske varit bättre att kalla det för det historiska Egypten.
Citerat från krezz:
Det sägs ofta att man inte får se det riktiga Egypten om man åker till Sharm men frågan är vad är det riktiga Egypten? Jag personligen ser inte så stor skillnad på t.ex. Hurghada och Sharm när det gäller vad som är riktigt eller "fake".

Jag har varit ett antal gånger i både Sharm och Hurghada och jag tycker personligen inte att jag får varken mer eller mindre av Egypten i den ena eller andra. Det finns delar i båda städerna som kan få oss att tro att vi får se nåt som är genuint egyptiskt, eller vill man se det "riktiga" Egypten anno 2012, typ då eller nu?

Världen utvecklas så även Egypten och dess innevånare så det riktiga Egypten skulle väl då vara hur man lever i nutid för inte förväntar man sig väl att åka till sverige och hitta svenskar som lever på samma sätt idag som för 100 år sedan?

Men frågan om det riktiga Egypten existerar och isåfall vart kvarstår så har nån svaret på det så delge mig gärna den informationen så kanske jag får revidera min åsikt =)
Av Krezz
15 jan. 2012 14:31
Citerat från annl:

Hej,

Jag uttryckte mig kanske lite oklart om vad jag menade och med "riktiga Egypten" menade jag Kairo och orterna kring Asswan och Luxor och däromkring och med pyramiderna i Giza och Konungarnas Dal m.m. I stället för det riktiga Egypten hade det kanske varit bättre att kalla det för det historiska Egypten.
Där håller jag med dig till 100% det finns mängder med historiska platser som man givetvis kan kalla det "Riktiga Egypten". Min tolkning av ditt uttalande var att du som så många andra såg en stor skillnad mellan Hurghada och Sharm, när det gäller det genuina, en åsikt som du givetvis får ha men det visade sig ju att jag misstolkade dig =)

Jag gillar Egypten skarpt men jag är också medveten om att det även i denna del av världen är pengar som styr vilket innebär att även det genuina vet sitt pris och därmed kanske blir lite tillrättalagt för att passa oss "kunder". Det jag vill komma till med mitt resonemang är att jag inte tycker att man skall välja det ena eller det andra alternativet utifrån vart man hoppas hitta "Det riktiga Egypten".

Det finns säkert därnere men man springer inte på det på gatan och det är ytterst tveksamt om ens de resor som arrangeras tar oss dit heller MEN det finns mycket intressant att se och göra så åk för guds skull till Egypten. Titta på vad varje ort har att erbjuda i form av aktiviteter och gör ert val utifrån det ni värderar mest för det egyptiska (riktiga eller oriktiga) får ni på köpet oavsett var ni hamnar.
Av Annl
15 jan. 2012 15:55
Håller helt med dig och jag bara hoppas att det skall lugna sig där så att man kan åka tillbaka - jag saknar verkligen Egypten och vill gärna komma tillbaka till Kairo samt även åka till Abu Simbel och Alexandria som vi inte hann med på vår resa. Men enligt min uppfattning känns det lite för osäkert att återvända dit just nu när det är val och liknande på gång. Måtte det lugna sig snart....
Citerat från krezz:
Citerat från annl:

Hej,

Jag uttryckte mig kanske lite oklart om vad jag menade och med "riktiga Egypten" menade jag Kairo och orterna kring Asswan och Luxor och däromkring och med pyramiderna i Giza och Konungarnas Dal m.m. I stället för det riktiga Egypten hade det kanske varit bättre att kalla det för det historiska Egypten.
Där håller jag med dig till 100% det finns mängder med historiska platser som man givetvis kan kalla det "Riktiga Egypten". Min tolkning av ditt uttalande var att du som så många andra såg en stor skillnad mellan Hurghada och Sharm, när det gäller det genuina, en åsikt som du givetvis får ha men det visade sig ju att jag misstolkade dig =)

Jag gillar Egypten skarpt men jag är också medveten om att det även i denna del av världen är pengar som styr vilket innebär att även det genuina vet sitt pris och därmed kanske blir lite tillrättalagt för att passa oss "kunder". Det jag vill komma till med mitt resonemang är att jag inte tycker att man skall välja det ena eller det andra alternativet utifrån vart man hoppas hitta "Det riktiga Egypten".

Det finns säkert därnere men man springer inte på det på gatan och det är ytterst tveksamt om ens de resor som arrangeras tar oss dit heller MEN det finns mycket intressant att se och göra så åk för guds skull till Egypten. Titta på vad varje ort har att erbjuda i form av aktiviteter och gör ert val utifrån det ni värderar mest för det egyptiska (riktiga eller oriktiga) får ni på köpet oavsett var ni hamnar.
Av Hathor
15 jan. 2012 16:08
det finns massor av guidböcker ,så ni kan läsa på innan ni åker,där står allt ni behöver veta..
Det finns massor av kultur i området,o givetvis allt som har med röda havet att göra,dvs dyk o annat...
Det är ju en turistort,o den fungerar som alla andra turistorter...
de finns en del att tänka på innan ni åker.tex att vaccinera er,skaffa ett grundskydd...
men allt sådant finn redan att läsa här på denna sidan...
men framför allt läs på....Har ni aldrig varit i ett muslimskt land tidigare? för de är annorlunda,,klädkoder o annat som bör respekteras..
m