Diskussioner: Tips & råd om Mexiko
Här kan du ställa frågor inför resan, diskutera och utbyta erfarenheter med andra resenärer.
Pass
Mexiko
Phini,
13 aug. 2024
Senaste svar av Phini
för 1 år sedan
Hej!
Jag och min blivande fru planerar en resa till Playa Del Carmen via Tui från England. Dock så går mitt pass ut 5 månader efter resan och det står lite dubbla svar angående detta.
Kan jag ändå komma in i Mexiko, njuta av semestern, fast att mitt pass går ut innan 6 månader? Står att så ...
Undvika mellanlandning i USA?
Mexiko
Resigatina,
5 apr. 2024
Senaste svar av Birgere
för 2 år sedan
Vi överväger en resa till Mexiko och kikar på reguljärflyg. På resebyrån avrådde säljaren från att mellanlanda i USA, dels för att vi behöver betala för ett intyg och dels för att köerna och kontrollerna kan vara vedervärdigt långa (så pass att man riskerar missa sitt nästa flyg).
Någon med ...
Resa till Mexiko all inc eller ej?
Mexiko
Wilmaadel,
29 nov. 2023
Senaste svar av M4sta86
för 2 år sedan
Jag vill så gärna åka till Mexiko (Playa del Carmen)nästa år men har lite funderingar. Delvis är det värt med all inclusive eller inte? Blir ju betydligt högre pris då jag funderar att boka en charter resa. Har rest en del i Thailand och där skulle jag aldrig boka all inclusive då jag tycker ...
Ta med eget snorklingsset eller köpa alt. hyra på plats?
Mexiko
Mystiqus,
29 dec. 2023
Senaste svar av M4sta86
för 2 år sedan
Är det överpriser på snorklingsset på Yucatanhalvön så man ska köpa hemma i Sverige och ta med?
Eller är det mer bekvämt att hyra på plats?
Snus
Mexiko
Grondahlliam,
24 aug. 2022
Senaste svar av M4sta86
för 3 år sedan
Hej har en uppkommande resa i November till Mexiko har någon erfarenhet av hur mycket snus man får ha med sig in till landet då de flesta sajter säger mellan 200-250g, är det själva prillorna i sig eller även dosans vikt?
Hur gör jag min Mexico-resa optimal?
Mexiko
Paulineb9,
6 feb. 2022
Senaste svar av M4sta86
för 4 år sedan
Hej! Jag och min sambo planerar att åka till Mexico i sommar, äntligen lite sol! :)
Vi har funderat på att bo på playa del Carmen men det finns ju en del saker man inte vill missa.
Jag har varit på Cozumel innan så det är inte prio 1 denna resan.
Jag vill inte missa Chickén Itza, Tulum, Akumal, ...
Hur är vädret i Mexiko i juli?
Mexiko
Yaccee7,
8 feb. 2022
Senaste svar av M4sta86
för 4 år sedan
Hej! Jag planerar på att åka till playa del Carmen i juli och undrar hur det ser ut med vädret under den tiden? Har förstått att det kan regna en del, men ungefär hur mycket och är det ändå värt att åka dit om man vill njuta av sol och bad?
Holbox Island, Tulum och Mujeres Island, resa runt, fickpengar, etc.
Mexiko
Joanlund,
26 feb. 2019
Senaste svar av Ales
för 6 år sedan
Hej,
Tänkte boka en reguljär resa till Mexiko kring jul och/eller nyår med sambo samt barn (11 år vid tillfället för resan).
Vill absolut inte befinna mig mitt i hetsig kommers, eller kring alltför mycket turistinriktat. Håller oss gärna till lugna områden med mindre hotell. Vad är era ...
MEXIKO -> KUBA
Mexiko
Beatricehannula,
3 mars 2019
Senaste svar av Ales
för 6 år sedan
Hej alla!
Jag och min sambo tänkte åka till Mexico nu i slutet av mars. Där tänkte vi vara i 2v sedan åka vidare för en till vecka i Cuba.
Har hittat två flygbolag som verkar vara de enda som flyger med direktflyg från Mexico till Cuba; http://www.cubana.cu/ samt www.interjet.com Någon som ...
Mexico 2020, vart ska man åka?
Mexiko
Elllensvensson,
6 mars 2019
Senaste svar av Henkebengtsson
för 6 år sedan
Hej!
Jag och min sambo är lite sugna på att åka till Mexico vintern 2020 Januari/Februari. Vi har tänkt vara borta i 2 veckor. Vi känner att vi vill ha avkoppling främst, nära till fina, ej för smockade stränder. Är även intresserade av djur och natur och vill gärna åka iväg på lite utflykter. ...
Hur dyrt är det maten på Holbox?
Mexiko
Perherbert,
3 sep. 2019
Senaste svar av Johanna74
för 6 år sedan
Hej,
Jag och min sambo åker till Holbox i december. Jag vill gärna veta:
Vad kostar en normal måltid på Holbox i mexikanska pesos?
Finns det mycket myggor?
Vilka restauranger är bra utan att vara så dyrt?
Tack på förhand,
Per
Tips runt Playa del carmen
Mexiko
Idabloom,
17 juli 2019
Senaste svar av Valpolicella
för 6 år sedan
Hej på er! Jag och en kompis ska till Mexico i slutet av okt och landar då i Cancun. Vi hade väldigt gärna velat ha tips på bra hotell som inte är för dyra och som ligger nära stranden. Om man bor på Conzumel, hur är det då att ta sig över till Playa del carmen? Vad kostar det ungefär? Även om man ...
Playa del Carmen utflykter!
Mexiko
Klas1979,
11 feb. 2019
Senaste svar av 1bjornis
för 6 år sedan
Hejsan!
Jag ska åka med familj(fru och två grabbar på 10 och 11 år) till Pdc 15/2 -19.
Vi har mest tänkta att lata oss på stranden och vid hotellet, men även tänkt åka på några utflykter:
Tulum med ruiner och playa paraíso, Akumal för att snorkla med sköldpaddor. Ev. Isla mujeres då jag älskar ...
Vad ska vi mer se på yucatanhalvön?
Mexiko
Lotta29,
25 jan. 2019
Senaste svar av Berntm
för 6 år sedan
Har precis kommit hem från Mexico och har förälskat mig, vi var i Playa del Carmen som kanske var lite turistig men ändå hade sin charm, sen var vi på Isla Mujeres, finns det någon vackrare ö 😍😍. Nu vill vi till Mexico igen och funderar på Holbox och Isla men har någon något annat förslag på fina ...
Tips på allt om Cancun, Mexico
Mexiko
Moizen,
20 feb. 2019
Senaste svar av Louiseeeee
för 7 år sedan
Hej! Åker till Cancun i mars. Vill ha tips och råd om allt från sevärdheter, mat, stränder och allt däremellan :)
Bacalar
Mexiko
Mirjawa,
16 okt. 2018
Senaste svar av Mirjawa
för 7 år sedan
Hej!
Håller på och planerar vinterns resa till Mexiko.
Finns det några som varit i Bacalar? Tacksam för tips och idéer och tankar på vad ni tyckte om det stället!
MirjaWA
Hyra bil Yucatanhalvön
Mexiko
Mariat,
24 okt. 2017
Senaste svar av Valis
för 7 år sedan
Hej,
Är det förnuftigt eller vansinne att hyra bil på Yucatanhalvön? Reser i januari med en 2-åring och då är det så mycket enklare att styra sina utflykter själv än att va beroende av en busstur. Men hur är trafiken? Har kört i många delar av världen men också varit på ställen som jag aldrig ...
Hur tar jag mig lättast från Playa del Carmen till Isla Mujeres?
Mexiko
Lotta29,
21 dec. 2018
Senaste svar av Louiseeeee
för 7 år sedan
Är det ADO-bussarna som gäller om man ska ta sig mellan Playa och båten till Isla? Eller finns det privata bussar man kan boka? Jag hittar bara privata bolag som kör från flygplatsen till hotellet.
Betala för bagage!
Mexiko
Cissan79,
28 aug. 2018
Senaste svar av Lotta29
för 7 år sedan
Hej!
Jag skall boka flygstol till Mexico i februari för mig och min son och söker via flygresor. Det jag reagerat på är att när man skall boka kan man välja till försäkringar mm och där måste man lägga till bagage som kostar 1198:-/person och resväg.
Ganska saftigt tycker jag.
Idag sökte ...
Vilken cenote i Mexiko?
Mexiko
Gunillad,
3 dec. 2017
Senaste svar av Tinagust
för 7 år sedan
Vi åker till Mexiko i början av januari.
Tänkte besöka en stycken cenote från Tulum, eller möjligen på väg mellan Chichen Itza och Tumum.
Vi vill förstås att den ska var spektakulär och vacker, men inte så mycket folk att upplevelsen förstörs. :-)
Vi har tillgång till hyrbil.
Vilken cenote bör ...