Mysigt i Göteborg

18 feb. 2015 09:24
Visningar: 2580
Hej, tänkte ta med the Mrs på en weekend till Götet i maj. Letar efter nåt mysigt hotell. Har bl.a tittat på Elisero. Nåt annat tips? Vi gillar att det är lugnt och skönt. Gärna en relaxavdelning. Bra frukostbuffé är plus!
Av Linae
18 feb. 2015 10:52
Hej Peter!
Vad kul och mysigt. Här i Göteborg finns en massa bra och mysiga hotell.
Personligen gillar jag Dorsia Hotell och Hotell Pigalle som båda har en väldigt trevlig atmosfär
och härlig design och inredning. Hotell Vanilj på Kyrkogatan är också ett väldigt trevligt hotell. Lite
mindre, väldigt centralt och alla rum skiljer sig från varandra. Alla de här tre hotellen ligger ju i centrala Göteborg, vilket kan vara en fördel om man vill slippa lägga tid och pengar på transport. Dock så kanske
det inte är så lugnt och skönt som ni önskar. Dessutom har de inte relaxavdelning.

Elisero har jag inte bott på själv, så jag kan inte säga så mycket om det, mer än att det ser hemtrevligt och mysigt ut. Dock så ligger det ju en liten bit utanför stan, men det kanske är det ni föredrar? Det går ganska snabbt och smidigt att ta sig in till Göteborg med buss eller taxi.

Nääs Fabriker, utanför stan (nära Lerum) är också ett hotell jag verkligen gillar. De har ingen direkt relaxavdelning men en bastu vid sjön som alla gäster kan använda.

Arken Hotell och Spa, en bit utanför stan har en väldigt trevlig spaavdelning. Rummen är dock inget speciellt. Jag gillade verkligen deras frukost.

Jag ska fundera lite till ifall jag kan komma på något mer. Har du fler frågor får du gärna höra av dig.

Mvh Lina Eklund
Redaktör Reseguiden
18 feb. 2015 11:04
Citerat från Lina:
Hej Peter!
Vad kul och mysigt. Här i Göteborg finns en massa bra och mysiga hotell.
Personligen gillar jag Dorsia Hotell och Hotell Pigalle som båda har en väldigt trevlig atmosfär
och härlig design och inredning. Hotell Vanilj på Kyrkogatan är också ett väldigt trevligt hotell. Lite
mindre, väldigt centralt och alla rum skiljer sig från varandra. Alla de här tre hotellen ligger ju i centrala Göteborg, vilket kan vara en fördel om man vill slippa lägga tid och pengar på transport. Dock så kanske
det inte är så lugnt och skönt som ni önskar. Dessutom har de inte relaxavdelning.

Elisero har jag inte bott på själv, så jag kan inte säga så mycket om det, mer än att det ser hemtrevligt och mysigt ut. Dock så ligger det ju en liten bit utanför stan, men det kanske är det ni föredrar? Det går ganska snabbt och smidigt att ta sig in till Göteborg med buss eller taxi.

Nääs Fabriker, utanför stan (nära Lerum) är också ett hotell jag verkligen gillar. De har ingen direkt relaxavdelning men en bastu vid sjön som alla gäster kan använda.

Arken Hotell och Spa, en bit utanför stan har en väldigt trevlig spaavdelning. Rummen är dock inget speciellt. Jag gillade verkligen deras frukost.

Jag ska fundera lite till ifall jag kan komma på något mer. Har du fler frågor får du gärna höra av dig.

Mvh Lina Eklund
Redaktör Reseguiden
Tack Lina för ditt svar! Arken har jag också kollat på. Förutom att det är fler som skrivit om små rum så verkar det vara väldigt trevligt där. De andra har jag inte hunnit kolla. Tack!
Av Asok
18 feb. 2015 11:14
Thorskogs Slott - dock är det lite knöligt att ta sig dit om man inte har bil.

St. Jörgen Spa är också väldigt trevligt med stor spa-avdelning och väldigt god mat.
Ligger 15 min med buss från stan (går direkt till Centralen).
Av Annl
18 feb. 2015 11:40
Posthotellet blir mitt inspel.

Eller Avalon (men vet inte om de har SPA).

Dorsia är inte billigt - men en väldigt speciell miljö. Men om man inte bor där så kan man ju gå dit och ta en cocktail eller äta lunch.

Rekommenderar däremot inte deras afternoon tea - väldigt överprissatt och mycket snålt tilltaget. Man blir inte imponerad.
18 feb. 2015 13:06
Dorsia har ljuvliga rum och bra frukost. Och suverän hotellmiljö. Drinkar, middag eller afternoon tea får det lilla extra av miljön enbart :)

Kan delvis hålla med AnnL om överprisad afternoon tea som gjorde även mig lite besviken, men om man inte stirrar blint på priset utan bara på inredning så går det ner :) Jag skulle helt klart göra om det om det behövdes, så dåligt Var det inte :)
18 feb. 2015 13:08
Nya tornet i Gothia (upper house) har hotell, spa och relaxavdelning med pool med glasbotten över gatan på våning 20+ .
Av Linae
18 feb. 2015 13:11
Post och Avalon är precis som Gothia Towers bra och trevliga hotell. Dock så fick jag intrycket att du föredrar lite mindre hotell?

Oavsett vilket av alternativen du väljer så är det bra hotell med god frukost.

Lycka till!

Mvh Lina Eklund
Redaktör Reseguiden
Av Annl
18 feb. 2015 13:28
Håller inte med om att göra om afternoon tea bara för miljön - men då jämför jag å andra sidan med Browns Hotel i London.... -och den jämförelsen blir rejält tuff
Citerat från Nisse2ears:
Dorsia har ljuvliga rum och bra frukost. Och suverän hotellmiljö. Drinkar, middag eller afternoon tea får det lilla extra av miljön enbart :)

Kan delvis hålla med AnnL om överprisad afternoon tea som gjorde även mig lite besviken, men om man inte stirrar blint på priset utan bara på inredning så går det ner :) Jag skulle helt klart göra om det om det behövdes, så dåligt Var det inte :)
Av Lora
18 feb. 2015 15:35
Hej Peter!

Mitt tips blir IQ Suites - mysigt, lugnt och skönt boende med egen privat relaxavdelning med bastu.
Av Linae
18 feb. 2015 16:01
IQ Suites ser jättemysigt ut och har ju ett perfekt läge, men jag blev lite fundersam när det står minimum 1 month stay....är det ett lägenhetshotell som bara hyr ut under längre perioder?

Mvh Lina
18 feb. 2015 16:36
Citerat från Peter_parker:
Citerat från Lina:
Hej Peter!
Vad kul och mysigt. Här i Göteborg finns en massa bra och mysiga hotell.
Personligen gillar jag Dorsia Hotell och Hotell Pigalle som båda har en väldigt trevlig atmosfär
och härlig design och inredning. Hotell Vanilj på Kyrkogatan är också ett väldigt trevligt hotell. Lite
mindre, väldigt centralt och alla rum skiljer sig från varandra. Alla de här tre hotellen ligger ju i centrala Göteborg, vilket kan vara en fördel om man vill slippa lägga tid och pengar på transport. Dock så kanske
det inte är så lugnt och skönt som ni önskar. Dessutom har de inte relaxavdelning.

Elisero har jag inte bott på själv, så jag kan inte säga så mycket om det, mer än att det ser hemtrevligt och mysigt ut. Dock så ligger det ju en liten bit utanför stan, men det kanske är det ni föredrar? Det går ganska snabbt och smidigt att ta sig in till Göteborg med buss eller taxi.

Nääs Fabriker, utanför stan (nära Lerum) är också ett hotell jag verkligen gillar. De har ingen direkt relaxavdelning men en bastu vid sjön som alla gäster kan använda.

Arken Hotell och Spa, en bit utanför stan har en väldigt trevlig spaavdelning. Rummen är dock inget speciellt. Jag gillade verkligen deras frukost.

Jag ska fundera lite till ifall jag kan komma på något mer. Har du fler frågor får du gärna höra av dig.

Mvh Lina Eklund
Redaktör Reseguiden
Tack Lina för ditt svar! Arken har jag också kollat på. Förutom att det är fler som skrivit om små rum så verkar det vara väldigt trevligt där. De andra har jag inte hunnit kolla. Tack!
Arken Spa är jättebra.
Som redan nämnts, rummen är kanske i minsta laget men spa-avdelningen och maten, både middag och frukost är riktigt bra.
Att ta sig till stan därifrån är relativt smidigt också. Kör man inte bil så finns följande alternativ:
Enklast men dyrast är taxi, annars är det buss 32 mot Eketrägatan. Ifrån Eketrägatan är buss 16 bästa alternativet.
Känner man sig mer äventyrlig kan man kliva av buss 32 vid Ivarsbergsmotet och ta buss 99 till Kungsten och byta till spårvagn 9 till exempel.
Av Lora
18 feb. 2015 16:47
Citerat från Lina:
IQ Suites ser jättemysigt ut och har ju ett perfekt läge, men jag blev lite fundersam när det står minimum 1 month stay....är det ett lägenhetshotell som bara hyr ut under längre perioder?

Mvh Lina
Hej Lina,

Inte bara ett lägenhetshotell för kortare/längre perioder… Deras sviter med spa erbjuds bland annat för en mysig romantisk dag/weekend.

Hälsningar,
Lora
Av Chris52
18 feb. 2015 17:12
Hotell Lorensberg ligger centralt men lugnt område. Hästens sängar i rummen. Charmigt och bra pris på rummen.
Av Babbo
18 feb. 2015 20:51
Ska man bo i Göteborg så ska man känna den salta västkustluften och se havet....eller i alla fall älven ;).
Mina förslag blir Hotell 11 eller Hotell Villan på Eriksberg.
Ifrån Eriksberg kan ni ta Älvsnabben in till centrum eller promenera längs kajerna på Eriksberg.

Arken SPA och Thoreskog Slott känns väldigt off om du frågar mig.....
19 feb. 2015 01:10
Citerat från Brian123:
Lugnt på kvällstid hittar du på Lindholmen, nya Radisson Blu Riverside Hotel
16-bussen tar er till och från centrum under tio minuter och stannar i stort sett utanför hotellet.

http://www.radissonblu.se/riversidehotel-gothenburg
Personligen gillade jag Riverside (kanske lite små badrum i std-rummen) som har schysst topp-spa och trevlig bar. Sen gillar jag färjetrippen över... Frun gillar det lite mer centralt men är mer inne på tidseffektivitet.

Sedan (lätt OT) måste jag säga att Sjömagasinet är en av mina största kulinariska besvikelser någonsin. Kanske hade jag för höga förväntningar.
19 maj 2015 10:53
Tips på mysiga, trevliga aktiviteter i Göteborg?
19 maj 2015 11:22
Beroende på vädret..

Picknick i Slottsskogen, eller bara besök i Slottsskogen.
Kvällspromenad på Kajpromenaden i Eriksberg, avslutas med middag på River Side Café kanske? :)

Allt beror ju på vad du/ni gillar att göra.
Av Lora
21 maj 2015 14:25
Solnedgången sett från Heaven 23 – en minnesvärd upplevelse...