Mycket på 2 veckor

5 feb. 2016 17:43
Visningar: 350
Hej.

Sitter och planerar våran resa till Sri lanka som börjar om en vecka (ute i god tid som vanligt)…

Vi har ett tänkt på en rutt men är svårt att veta om den fungerar innan vi kommer ner, då jag får många olika intryck när jag läser på olika forum. Men kanske kan någon vänlig själ ge några bra råd till oss.

Planen är följande;
landar tidigt på morgonen och tar den dagen+natt i Colombo.
Tidig resa upp mot Dambulla/sigiriya sedan ner till Kandy för att övernatta.
Kandy över dagen sedan åka till Nuwara Elya, stanna där 1-2 nätter för att exploatera området lite. sedan tåget till Ella för att stanna där 2 dagar. där efter safari i yala nationalpark 1 eller 2 nätter.
efter dessa dagarna så är tanken att ta oss ner till kusten och besöka Tangalle, Mirissa, Galle, Hikkaduwa. här vet vi inte riktigt vart vi skall övernatta än, men det tänker jag att det löser sig när vi är där. (brukar alltid möta massor med folk under resan som bott på härliga ställen som de vill rekommendera). Om det inte är så att någon som läser detta vet om något ställe som man absolut inte får missa.

min största fundering är kanske transporten fram till Nuwara Elya, vad tror ni är bäst; en taxi resa överdagen (colombo-dambulla-kandy) sedan hej då till den taxin och leta efter en ny för att åka till Nuwara dagen efter eller ska vi behålla samma chaufför fram till Nuwara?
Sedan så tänker jag att vi tar en ny taxi allt eftersom vi förflyttar oss längst kusten.

En annan fundering, Colombo. Är vi dumma att inte ge staden mer tid? vi har trotts allt bara 2 veckor på oss och vill få in så mycket som möjligt.

Och är det någon som har något bra tips om ett bra ställe att dyka på längs vägen så tar jag gärna emot det också.

Tacksam för alla svar som kan dyka upp.
Av Airam68
6 feb. 2016 11:09
Det låter mycket för två veckor...men det beror ju på vilken sorts resa man vill göra. En del vill åka runt och se allt. Själv vill jag njuta lite mer av godbitarna, ta dagarna som de kommer och uppleva sånt som man inte ser om man åker runt i en taxi i två veckor. Var själv inte i Colombo, kan säkert vara spännande men den staden kräver nog några dagar. Om ni ska direkt norrut är det smidigare att övernatta i Negombo, bara knappt en halvtimme med taxi frånflygplatsen. Kandy över dagen låter lite. Vi var där två nätter, vilket blev en kväll och en dag, men hade gärna stannat nån natt till. Transport längs med kusten kan man åka buss. Bussen kör samma hastighet som taxi, så,det tar inte så mycket längre tid, men man upplever så mycket mer! Då allt fler lankeser skaffar bil, och alla turister vill åka taxi (eftersom det är så billigt) så blir trafiksituationen på de gamla vägarna ohållbar. Som turist kan man ju också påverka. Bussen kostar dessutom nästan ingenting! Vi åkte buss över dagen från Mirissa till Galle, sedan buss från Mirissa till Tangalle och buss Tangalle till Tissa (för safari i Yala). Det här är bara mina tankar, vi var iväg i tre veckor och jag hade velat se mycket mer av landet. Men, det får bli nästa gång! Trevlig resa!
Av My53
6 feb. 2016 15:24
Transport kusten hade jag rekommenderat tåget. Intressant o kul sätt att se lite av folkliv. Kandy hade nog jag kanske skippat till förmån för mer tid i bergen ( eller ev. Pollonaruwa om ni är historiskt intresserade) . Vi åkte både taxi, bil m. Chaufför, buss och tåg. Buss är också en upplevelse och svinbilligt. Lite vanligt hög fart ibland men det drabbar ju framförallt övriga trafikanter eftersom bussen är störst. Kanske att ni ska koncentrera er på en eller två platser på kusten. Ha en bra resa!