Moskva - Vad bör man inte missa?

16 juni 2012 11:36
Visningar: 14871
Hej,

Planerar eventuellt att åka till Moskva i aug och stanna 3 dagar.
Jag har tänkt att boka hotell genom Iventustravel för att komma lättare undan med visumet. Det enda tråkiga är att man får betala överpris för hotell och går miste om många erbjudande som man hade fått om man bokat själv.
Känner mig inte intresserad av att riskera att inte få ett visum när resan väl är bokad så det är därför jag går genom ett etablerat bolat. Er åsikt?

Om det blir genom Iventus så kommer vi förmodligen boka ett hotell som heter Maxima Panorama. Ska tydligen ligga ca 4 km från centrum, men precis i anslutning till Metro. Någon som känner till detta?

För det andra så undrar jag vad man inte bör missa under 3 dagar (sön-ons)

Tackar på förhand

Mvh

Peter
Av Annl
16 juni 2012 12:39
Hej,

Vi var i Moskva förra påsklovet (2011) och det är en väldigt spännande stad. Säkert har det hänt massor sen vi var där.

Ett bra tips är att ladda ner Aftonbladets resguide om Moskva - den är superbra.

Vill du ordna med visum själv så kan du göra det på ambassaden i Stockholm eller konsulatet i Göteborg. När vi reste till Moskva förra året "köpte vi oss fria" och lät ett svenskt bolag hjälpa till med att fixa visum. Smidigt men dyrt. Det kostade 1 400 kr per person. När vi var i Sankt Petersburg nu i maj ordnade jag visumen på egen hand på konsulatet. Kostade bara 350 kr per person men det gäller att ha ordning på alla pappren - och pappren måste stå i givakt; annars får du påbackning och får gå hem och göra om.

Eftersom du bara ska vara i Moskva i tre dagar behöver du inte anmäla dig hos polisen som man måste göra vid längre vistelser på över fyra dagar (hotellet kan hjälpa till med detta men det är viktigt att det inte glöms bort).

Däremot måste du tänka på att alltid ha med dig passet så att du vid uppmaning från polisen kan legitimera dig.

Jag har inte bott på det hotellet som du kollat på men jag avråder från att bo så långt från city - av flera skäl, givet att du inte kan ryska (för då faller ett argument bort).

Visst är det helt rätt tänkt att det är bra att bo nära metron men då gäller det att du kan ryska.

Alla skyltar i metron är på kyrilliska och det finns inte en människa som kan hjälpa dig eftersom ingen pratar engelska. Vi hade ett h-e när vi skulle åka tunnelbana, trots att vi är vana resenärer och är mycket vana med att resa till storstäder. Vi åkte fel ett antal gånger och det hela kokade ned i att maken varje morgon satt och skrev namnen på den stationer där vi skulle hoppa på och där vi skulle hoppa av med (ett försök till) kyrilliska bokstäver på post it lappar som vi sen hade med oss och jämförde med skyltarna. För man måste verkligen åka tunnelbana - det är en sevärdhet i sig - även om man åker fel. Stationerna är otroligt vackert utsmyckade med guld, marmor, mosaik, kristallkronor m.m.

Ett annat skäl till att jag avråder från ett boende så långt från city är att Moskva är enormt - och då menar jag verkligen enormt - stort. Trafiken är dessutom en helt egen historia - de kör som idioter i över 100 km/h även mitt inne i stan. När man flanerar runt så blev det rätt tröttsamt med den trafiken.

Du bör också veta att det inte finns något organiserat taxiväsende i Moskva. Det finns ett litet bolag men de har så få bilar att de inte går att få tag på och att beställa låter sig inte heller göras eftersom de inte kan engelska. Detta medför att det är smart att be hotellet ordna med transport till och från flygplatsen.

Och vad gäller substitut till "vanlig" taxi så är det Ladataxi som gäller. Du ställer dig helt enkelt och vinkar vid gatukanten och en privatperson som kan tänka sig att köra dig stannar. Kändes galet unsafe men det är så det fungerar så det är bara att tugga i sig. Viktigt att göra upp om priset i förväg.

Det finns hur mycket som helst att se och göra i Moskva och ni kommer att få fantastiska dagar där. Och den ryska maten är otroligt god (om än kanske lite mesigt kryddad). Ät björn, borstij och glöm för all del inte biff stroganoff. Underbart!

Och att göra och se finns det som sagt hur mycket som helst av. Kulturskatterna i Moskva är helt enorma.

Röda torget är ett måste liksom Lenin masoleumet (om det är öppet och tänk då på att komma i extremt god tid och hänga på låset). Kreml är också ett måste och det är oerhört tjusigt och jag har aldrig sett så mycket guld. Rustkammaren i Kreml missade vi men den ska vara något alldeles otroligt.

Vi gjorde en del utflykter till ställen utanför Moskva men det skulle jag inte rekommendera eftersom ni har så kort om tid. Annars finns det en rolig marknad dit man kan åka tunnelbana och äta fantastiska grillspett med en öl i solen (namnet på denna marknad finns i Resguiden som Aftonbladet ger ut).

Skybaren på Hotel Ritz Carlton har en fantastisk utsikt över stan och de har även en riktigt schysst uteservering under de tider på året då det funkar. När vi var där hade de inte öppnat takterassen men man kunde gå ut och kolla. Att sitta i de loungegrupperna och sippa på en drink i solnedgången och kolla ut över Moskva måste vara helt rätt. Men de är inte billiga skybaren - enligt Aftonbladet är det dyraste drinkarna i stan. Jag betalade 250 kr för en cocktail som de döpt till Röda Torget. Riktigt god var den.

Stadsdelen Arbatskja är annorlunda eftersom det inte finns några bilar där så där kan man flanera runt i de mysiga kvarteren.

En båttur på Moskva-floden hade vi gärna velat göra men de hade inte öppnat vid den tiden. Rekommenderas eftersom det är ett bra sätt att se stan.

De stora varuhusen GUM och Tsum är också sevärda även om det är svindyrt att handla där.

Och alla alldeles fantastiska kyrkor och katedraler får du förstås inte missa; Vasilijkatedralen, alla kyrkorna inne i Kreml och den helt fantastiska Kristus förlossarens katedral som Stalin förstörde men som man under 1990-talet byggde upp igen helt i enlighet med originalet. Orsakade massor av protester eftersom det kostade galet mycket pengar men borgmästaren i Moskva gav sig inte.

Och Stalinarkitekturen - som t.ex. Utrikesministetriet - är ju kul att kolla på. Påminner en del om bebyggelsen på lower Manhattan tycker jag.

Kvarteren i området Tverskaja är spännande också och där hittar du bl.a. paradgatan Tverskaja ulitsa och Bolsojteatern m.m.

Trevlig resa!

Trevlig resa!
17 juni 2012 10:35
Hej! Man kan mycket väl ordna visum själv för att spara pengar. Vi bokade lägenhet genom http://www.moscowsuites.ru som är #1 på tripadvisor.com De ordnar visum sponsring om du bokar lägenhet. De skickar intyget med e-mail som man tar med till ambassaden. Som Anni säger gäller det att ha alla papper i ordning men på Ryska ambassadens hemsida http://www.ryssland.se står allting och de är också vänliga och svarar snabbt på e-mail. Men börja i tid dvs snarast att ordna allt. Förutom de givna sevärdheterna som redan nämnts kan jag rekommendera http://bunker42.com om man gillar kalla kriget-saker. En tidigare hemlig bunker långt under marken inne i Moskva.
17 juni 2012 16:20
Tack för alla tips! Har redan skrivit ut aftonbladets guide och bokade flyget idag. Jag har inte riktigt bestämt mig, men det lutar ändå åt Maxima Panorama. Det är rankat 27 på Tripadvisor och verkar vara prisvärt.

Jag har studerat tunnelbanelinjerna och ser att hållplatsen "bara" är 3 stationer från röda torget, det kan vara nog så svårt, men jag chansar på att hitta översättningar innan jag är på plats.
Jag bor tyvärr långt ifrån Stockholm och Göteborg, men skulle möjligtvis kunna ordna det i Köpenhamn, men det kostar både tid och pengar det också.
Tror möjligtvis jag hade tjänat 150 kr förutsatt att alla papper var i ordning och ingenting hade behövt kompletteras, men där fegar jag denna gången.

Det blev nu 4 dagar i den ryska huvudstaden, och jag ser väl fram emot det.
Tack än en gång för alla tips!

Mvh

Peter
Av Dirgis
23 juni 2012 21:35
Hej!
Jag har rest flera gånger i Ryssland och nu sist försökte jag ansöka om visum för att bo bland lokalbefolkningen. I Moskva finns en resebyrå som hjälper till med att ordna visum. Skriv bara
vilka du ska besöka och var de bor.
Peace Travel Service www.go-russia.com
Jag kontaktade medlemmar ur www.hospitalityclub.org och jag bodde hos medlemmar i Moskva , Novosibirsk och Kyzyl.
Att bo bland lokalbefolkningen är en ovärderlig erfarenhet. Istället för att betala till internationella hotellkedjor
kan man hjälpa lokalbefolkningen på olika sätt. Vi köpte bland annat ett dataprogram för en dotter i familjen som skulle bli journalist och vi handlade hem mat till hela familjen dagligen.

I Moskva får du inte missa konserter.
9 aug. 2012 20:09
Hej,

Nyligen hemkommen från Moskva, har lagt upp en del bilder och kommer att lägga upp fler. Jag tackar för alla tips jag fick tidigare.

Jag tyckte Moskva var en mycket spännande stad precis som jag hade förväntat mig och rekommenderar den som en outsider till lite mer givna destinationer. Tunnelbanan är väldigt smidig och går snabbt! Vi bodde ca 10 km från röda torget, men var där på ca 10 min ändå, tack vare bra förbindelser.

Jag lärde mig det kyrilliska (ryska) alfabetet innan resan, vilket jag verkligen kan rekommendera för er som ska resa till Ryssland. Väldigt (läs enormt väldigt) få personer talar engelska, och det tyckte jag gällde alla åldersgrupper, vilket jag faktiskt inte hade förväntat mig, i alla fall av unga ryska människor.

Jag måste också säga att vi ofta blev väldigt dåligt bemötta av de flesta. Kan bero på att jag och min sambo är väldigt tatuerade, men jag blev ändå besviken. Rekommenderar ändå Moskva som stad. Exotisk och intressant!
Av Annl
11 aug. 2012 10:49
Trist att ni blev dåligt bemötta men ryssar är ju i allmänhet inte kända för att vara några muntergökar. Vi har beskt både Moskva och Sankt Petersburg och det var skillnad i bemötandet och helt annorlunda och inte alls så sura människor som i Moskva.

Och vad gäller Moskva och de bristande engelskakunskaperna så hade vi samma intryck som du; man hade inte väntat sig så låg nivå för alla åldrar.

Men stan är ju som sagt oerhört spännande och helt klart bör man åka dit - och detsamma gäller förstås Sankt Petersburg.
Citerat från schlyter:
Hej,

Nyligen hemkommen från Moskva, har lagt upp en del bilder och kommer att lägga upp fler. Jag tackar för alla tips jag fick tidigare.

Jag tyckte Moskva var en mycket spännande stad precis som jag hade förväntat mig och rekommenderar den som en outsider till lite mer givna destinationer. Tunnelbanan är väldigt smidig och går snabbt! Vi bodde ca 10 km från röda torget, men var där på ca 10 min ändå, tack vare bra förbindelser.

Jag lärde mig det kyrilliska (ryska) alfabetet innan resan, vilket jag verkligen kan rekommendera för er som ska resa till Ryssland. Väldigt (läs enormt väldigt) få personer talar engelska, och det tyckte jag gällde alla åldersgrupper, vilket jag faktiskt inte hade förväntat mig, i alla fall av unga ryska människor.

Jag måste också säga att vi ofta blev väldigt dåligt bemötta av de flesta. Kan bero på att jag och min sambo är väldigt tatuerade, men jag blev ändå besviken. Rekommenderar ändå Moskva som stad. Exotisk och intressant!