Mormor och farmor besöker New York för första gången

Av Malmbo
15 sep. 2013 15:33
Visningar: 591
Hej!

Vi - mormor och farmor - planerar att tillsammans - utan barnbarn - besöka New York till våren. Vill gärna delta i en organiserad resa med guider eftersom det är vårt första besök i staden. Vi är därför tacksamma för dina tips på bra resor och researrangörer. Även tacksamma för alla goda råd av värde för att resan ska bli så givande som möjligt.

Hälsar mormor och farmor
Av Peter_o
15 sep. 2013 18:56
Fast lusläser man vad de skriver så får jag det till att, förutom transfer, så är det en dag (fredag) som de har guide. Samma sak om man tar ett veckopaket. Tanken är att man under fredagen ska få en överblick så man vet vad man ska göra resten av tiden.

Jag var själv farfar då jag åkte till New York första gången, så jag vill nog påstå att man inte måste ha guide där. Men det är ju mer än bra om man är så pass rörlig att man kan gå ett par timmar i sträck, för promenader blir det, garanterat.

Eftersom planeringen är halva nöjet med resan så ser inte jag någon nackdel med att sitta framför datorn och kolla in google gatuvy och söka på olika turistatraktioner. Bl a för att pricka av dem på kartan.

/PeterO
Av Malmbo
15 sep. 2013 20:04
Citerat från Peter_o:
Fast lusläser man vad de skriver så får jag det till att, förutom transfer, så är det en dag (fredag) som de har guide. Samma sak om man tar ett veckopaket. Tanken är att man under fredagen ska få en överblick så man vet vad man ska göra resten av tiden.

Jag var själv farfar då jag åkte till New York första gången, så jag vill nog påstå att man inte måste ha guide där. Men det är ju mer än bra om man är så pass rörlig att man kan gå ett par timmar i sträck, för promenader blir det, garanterat.

Eftersom planeringen är halva nöjet med resan så ser inte jag någon nackdel med att sitta framför datorn och kolla in google gatuvy och söka på olika turistatraktioner. Bl a för att pricka av dem på kartan.

/PeterO
Hej Peter!
Stort tack för dina kloka råd!
Hälsar mormor och farmor
15 sep. 2013 20:19
Vi stötte på Christers Resor på resemässan i MAlmö för några år sedan. De gav ett seriöst intryck, har dock inte rest med dem. Vet inte riktigt om det är nytt de bytt namn eller hur det ligger till men de heter numera Atlantresor Christers Resor eller bara Atlantresor.... Kanske kan vara värt en titt http://www.atlantresor.se/trips.asp?tripid=86
Har även för mig att Temaresor.se har guidade resor till NYC.
Av Peter_o
15 sep. 2013 21:12
Citerat från Floridasidan:
Vi stötte på Christers Resor på resemässan i MAlmö för några år sedan. De gav ett seriöst intryck, har dock inte rest med dem. Vet inte riktigt om det är nytt de bytt namn eller hur det ligger till men de heter numera Atlantresor Christers Resor eller bara Atlantresor.... Kanske kan vara värt en titt http://www.atlantresor.se/trips.asp?tripid=86
Har även för mig att Temaresor.se har guidade resor till NYC.
Ja, båda har guidade resor till New York. Temaresor verkar på gränsen till utsålt, eller så anger de 2 platser kvar för att verka intressanta.

Men som sagt, med en bärbar guidebok som man har med sig och har läst på innan, ett Metrocard och bra skor så kommer man långt på Manhattan.

/PeterO