Mitt första intryck av Thailand.

Av Zappe50
1 aug. 2016 13:43
Visningar: 293
Efter många års tvekan har jag nu gjort min första resa till Thailand och nu vill jag delge er mina intryck. Varför jag har tvekat att resa till Thailand beror på att jag inte har haft någon lust att resa till detta land på grund av den s.k. "sexturismen" som är så utbredd där. Men nu blev det av i alla fall beroende på att jag blev bjuden på resan av en mycket god vän som bor i Thailand. Så resan dit blev mest för att besöka honom och samtidigt för att på plats bilda mig en egen uppfattning om landet.

Först vill jag framhålla de positiva saker som jag upplevde.
Rasande god mat som dessutom är mycket billig.
Skönt klimat.
Bra utbud i affärer och det mesta till mycket låga priser.
Ganska trevliga människor. Men det där med "LOS" köper jag inte då många bara fabricerade ett leende för att kunna få kunden att köpa varan samt att betala mer för den.
Snabbtågs-systemet som fungerar perfekt och som dessutom är billigt och med väldigt rena och bekväma vagnar.
Hotellpriserna är mycket låga.
Flygplatsen vid avresan. Fungerade optimalt och utan några som helst problem. Mycket välorganiserat, till skillnad mot min upplevelse av samma flygplats vid ankomsten. Men det tar jag upp här nedanför om det negativa.

Så till de negativa.
Först vill jag framhålla diskrimineringen av utlänningar som får betala dubbla inträdet mot vad thailändarna betalar! Och ibland så går thailändarna in gratis och utlänningarna får betala skyhögt inträde. Ett exempel är inträdet till thaiboxning! Vilken otrolig diskriminering av utlänningar!
Bangkok flygplats som är en katastrof för de som anländer. Ingen som helst information ges, vilket upplevs mycket jobbigt efter en så lång flygresa.
Restaurangen i ankomsthallen där man först måste stå i kö för att köpa matkuponger för att sedan stå i kö för att få maten och betala med dessa kuponger. Man måste alltså FÖRST bestämma sig för vad man vill ha och räkna ihop vad detta kostar för att sedan gå och köpa de behövliga kupongerna! Otroligt komplicerat och mycket osmart!
Trafiken som är totalt kaotisk, och dessutom så är det vänstertrafik. Skulle verkligen inte rekommendera någon att hyra bil i detta land.
Thailändsk öl som verkar vara kopior av Budweiser som ju mest kan liknas vid änglapiss.
Och så till sist det där med sexhandeln. Det går helt enkelt inte att promenera utan att bli "antastad" med "erbjudande". Otroligt jobbigt. Och tyvärr så bekräftades mina förutfattade förväntningar med råge.

Slutligen så vill jag påpeka att jag bara var i landet i två veckor och tyvärr inte hann besöka så många platser. Så mina intryck bör ses enbart som mina "första intryck" och inget annat. Självklart finns det många platser i detta land som antagligen är helt annorlunda och mycket vackra där mina intryck troligtvis kommer på "skam". Men till detta får jag i så fall återkomma om det blir så att jag reser till Thailand fler gånger.

Men tyvärr så måste jag säga att mitt första intryck till största delen blev ett negativt sådant.

Slutligen vill jag säga att vi alla är olika och vi uppfattar saker olika. Så det blir upp till var och en att själv bilda sig en egen uppfattning.

Ha det!
/zappe50
1 aug. 2016 13:55
Vilken ort eller orter besökte du?
Av Mipec
1 aug. 2016 14:00
Citerat från M_olsson:
Vilken ort eller orter besökte du?
Jag skulle fråga detsamma, trots nära 10 besök i Thailand har jag knappt stött på prostitutionen, men då vet jag vilka ställen jag ska undvika.
Av Zappe50
1 aug. 2016 14:43
Ok.
Jag kom till Bangkok och höll mig mellan Bangkok och Pattaya.
Jag vet att just Pattaya har detta skamfilade rykte, men det är ju som jag skrev "mitt första intryck".
Under 8 år bodde jag i Brasilien och upplevde aldrig samma "prostitution" där. Trots flera besök i bl.a. Ponta Negra.
/Zappe50
1 aug. 2016 17:47
Det går ju faktiskt att besöka Pattaya utan att för den skull bli "antastad". Bara man vet vilka områden som man bör undvika, det är inte alls så svårt. Har själv varit där 4 ggr med familjen på mindre än 2 år.
Av Zappe50
1 aug. 2016 17:53
Visst. Det tror jag säkert. Men det är väl f-n om man skall behöva ta reda på vart man skall kunna gå INNAN, eller hur? Dessutom så gick jag aldrig in på den s.k. "bilfria gatan" heller.
Av Hille2
1 aug. 2016 22:36
...och vad beträffar "matkupongerna" så köper man dem för en summa som man väljer själv och får tillbaks det som blir över i kassan när man ätit färdigt. Så man behöver inte alls gå runt och titta innan man betalar. Ganska vanligt på större köpcentrum i Bangkok också.

Men varför äta på flygplatsen när man kommer?

Sen finns det ju som någon tidigare nämnt väldigt många trevliga platser i Thailand där man inte alls störs av någon sexhandel...därför konstaterar jag att du borde läst på bättre innan du bokade din resa. Bättre lycka nästa gång :)
Av Moth63
2 aug. 2016 10:13
Om man läser på innan vet man vilka ställen man skall undvika, jag har varit där kanske 12 - 14 gångar och har inga problem, bara positivt när man vet villkoren och har respekt för deras livnadsvillkor
Av Zappe50
2 aug. 2016 10:33
Citerat från Hille2:
...och vad beträffar "matkupongerna" så köper man dem för en summa som man väljer själv och får tillbaks det som blir över i kassan när man ätit färdigt. Så man behöver inte alls gå runt och titta innan man betalar. Ganska vanligt på större köpcentrum i Bangkok också.

Men varför äta på flygplatsen när man kommer?

Sen finns det ju som någon tidigare nämnt väldigt många trevliga platser i Thailand där man inte alls störs av någon sexhandel...därför konstaterar jag att du borde läst på bättre innan du bokade din resa. Bättre lycka nästa gång :)
Orsaken till att jag blev "tvungen" att äta på flygplatsen var den att jag var tvungen att vänta i över en timma på bussen till Pattaya vilken senare visade sig behöva hela två timmar för resan till Pattaya.
Och så måste jag säga att "läsa på" har aldrig varit ett alternativ för mig innan alla mina tidigare resor. Tycker verkligen inte att detta skall behövas då jag alltid har rest med öppna nyfikna ögon. Och jag har alltid bildat mig en egen uppfattning om alla resmål.
Av Zappe50
2 aug. 2016 10:35
Citerat från Moth63:
Om man läser på innan vet man vilka ställen man skall undvika, jag har varit där kanske 12 - 14 gångar och har inga problem, bara positivt när man vet villkoren och har respekt för deras livnadsvillkor
Självklart har jag respekt för andras levnadsvillkor! Men betyder detta även att man skall respektera dessa erbjudanden om sex? Tycker inte det.
Av Zxcvbn
2 aug. 2016 11:05
Jag har aldrig stött på samma problem som dig med sexhandeln eller liknande.

Matkupongerna på flygplatsen är inte heller något Jag märkt av då Jag åt på Burger King sist och betalade kontant.
Att bli förvånad att man måste vänta på bussen en timma och att själva resan tar 2 timmar är ju saker man kan ta reda på hemma innan avfärd för att slippa bli förvånad av det.
Av Mipec
2 aug. 2016 11:06
Citerat från Zappe50:
Citerat från Moth63:

Om man läser på innan vet man vilka ställen man skall undvika, jag har varit där kanske 12 - 14 gångar och har inga problem, bara positivt när man vet villkoren och har respekt för deras livnadsvillkor

Självklart har jag respekt för andras levnadsvillkor! Men betyder detta även att man skall respektera dessa erbjudanden om sex? Tycker inte det.
Jag tycker inte heller man ska behöva bli ständigt påhoppad med sexerbjudanden. Eftersom vi som turister inte kan påverka Thailändsk lagstiftning kan vi fortfarande påverka situationen genom att semestra i Thailand och avstå från sexköp och istället lägga pengar på sånt som vi tycker är OK. Tex hotell, restauranger och andra tjänster och varor som ger inkomster utanför sexindustrin.

Man kan också enkelt hålla sig borta från dom områden där sexindustrin är mest påtaglig. Det är några mindre områden i ett fåtal orter. Vad jag inte förstår är hur du kom att bli kvar i samma område i Pattaya trots att du hade en kompis som bodde där. Han måste rimligtvis ha vetat hur det förhåller sig? Talade du aldrig om för honom hur illa du tyckte om detta?
Av Zappe50
2 aug. 2016 11:22
Nej du har helt rätt när du säger att man inte kan påverka Thailändsk lagstiftning. Självklart inte! Och det har jag heller aldrig haft för avsikt att göra. Men, rätta mig om jag har fel, är det inte olagligt att sälja sex i Thailand???
Och så vill jag också säga att jag INTE var kvar i Pattaya då min kompis har en villa en halvtimmas bilresa norr om staden. Men eftersom Pattaya var den närmaste staden så blev det av naturliga skäl en hel del besök i staden.
Vad min kompis har för åsikt om sexhandeln hör inte hit över huvudtaget då jag enbart tog upp mina personliga erfarenheter och intryck av denna min första vistelse i landet.

För övrigt tycker jag det är mycket märkligt att ingen (hittills) har reagerat på det faktum att vi utlänningar får betala för inträde till thaiboxning och till övriga arrangemang så fick jag betala "fullt" pris när thailändarna betalade 1/2 priset! Diskriminering av högsta grad! Hur kan detta vara lagligt i något land? Ett bra exempel är akvariet i Pattaya.
Av Hille2
2 aug. 2016 11:25
Citerat från Zappe50:
Citerat från Hille2:

...och vad beträffar "matkupongerna" så köper man dem för en summa som man väljer själv och får tillbaks det som blir över i kassan när man ätit färdigt. Så man behöver inte alls gå runt och titta innan man betalar. Ganska vanligt på större köpcentrum i Bangkok också.

Men varför äta på flygplatsen när man kommer?

Sen finns det ju som någon tidigare nämnt väldigt många trevliga platser i Thailand där man inte alls störs av någon sexhandel...därför konstaterar jag att du borde läst på bättre innan du bokade din resa. Bättre lycka nästa gång :)

Visa mer
Orsaken till att jag blev "tvungen" att äta på flygplatsen var den att jag var tvungen att vänta i över en timma på bussen till Pattaya vilken senare visade sig behöva hela två timmar för resan till Pattaya.
Och så måste jag säga att "läsa på" har aldrig varit ett alternativ för mig innan alla mina tidigare resor. Tycker verkligen inte att detta skall behövas då jag alltid har rest med öppna nyfikna ögon. Och jag har alltid bildat mig en egen uppfattning om alla resmål.
Ja det är ju upp till var och en hur man värderar sin semester. Att vara bara en aning påläst kan ju för det mesta öka trivseln, t.ex. genom att man slipper hamna på platser där man inte trivs, riskerar att bli antastad, dåligt väder, uselt käk, höga priser, bli rånad osv....
Av Zappe50
2 aug. 2016 11:26
Citerat från Zxcvbn:
Jag har aldrig stött på samma problem som dig med sexhandeln eller liknande.

Matkupongerna på flygplatsen är inte heller något Jag märkt av då Jag åt på Burger King sist och betalade kontant.
Att bli förvånad att man måste vänta på bussen en timma och att själva resan tar 2 timmar är ju saker man kan ta reda på hemma innan avfärd för att slippa bli förvånad av det.
Och hur tycker du att man skulle ha gått tillväga för att få reda busstider från flygplatsen??? När man inte ens vet vilka bussbolag det finns! Lite väl magstarkt tycker jag.
Men att jag påpekade att jag blev tvungen att vänta 1 timma på bussen, berodde enbart på att jag var hungrig och då fick jag ju tid att äta på flygplatsen. Detta med 1 timmas väntetid var inget klagomål, alltså!

Tilläggas bör att det ju var mina PERSONLIGA erfarenheter av första besöket.

Det finns så klart de som haft enbart positiva erfarenheter. Bara att gratulera er!
Av Hille2
2 aug. 2016 11:29
Citerat från Zappe50:
Nej du har helt rätt när du säger att man inte kan påverka Thailändsk lagstiftning. Självklart inte! Och det har jag heller aldrig haft för avsikt att göra. Men, rätta mig om jag har fel, är det inte olagligt att sälja sex i Thailand???
Och så vill jag också säga att jag INTE var kvar i Pattaya då min kompis har en villa en halvtimmas bilresa norr om staden. Men eftersom Pattaya var den närmaste staden så blev det av naturliga skäl en hel del besök i staden.
Vad min kompis har för åsikt om sexhandeln hör inte hit över huvudtaget då jag enbart tog upp mina personliga erfarenheter och intryck av denna min första vistelse i landet.

För övrigt tycker jag det är mycket märkligt att ingen (hittills) har reagerat på det faktum att vi utlänningar får betala för inträde till thaiboxning och till övriga arrangemang så fick jag betala "fullt" pris när thailändarna betalade 1/2 priset! Diskriminering av högsta grad! Hur kan detta vara lagligt i något land? Ett bra exempel är akvariet i Pattaya.
Ja, håller med om att det är irriterande att utlänningar får betala mer på vissa ställen. Själv struntar jag oftast i såna aktiviteter, förutom att jag besöker nån nationalpark nån enstaka gång ibland. Så länge som vi fortsätter att betala mer så kommer de såklart att fortsätta ta mer betalt...
Av Moth63
2 aug. 2016 11:37 (redigerad)
Citerat från Mipec:
Citerat från Zappe50:

Citerat från Moth63: Jag är emot allt vad sexhandel och tycker så klart det är fruktansvärt, tar man sig till de ställen du varit så är det antagligen de värsta ställen vad det beträffar och ger inte en rättvis bild av Thailand även om det förkommer över allt mer eller mindre. Samtidigt är det viktigt att vara påläst om deras levnadsvillkor och därmed planera sin resa utifrån det

Om man läser på innan vet man vilka ställen man skall undvika, jag har varit där kanske 12 - 14 gångar och har inga problem, bara positivt när man vet villkoren och har respekt för deras livnadsvillkor

Självklart har jag respekt för andras levnadsvillkor! Men betyder detta även att man skall respektera dessa erbjudanden om sex? Tycker inte det.

Visa mer
Jag tycker inte heller man ska behöva bli ständigt påhoppad med sexerbjudanden. Eftersom vi som turister inte kan påverka Thailändsk lagstiftning kan vi fortfarande påverka situationen genom att semestra i Thailand och avstå från sexköp och istället lägga pengar på sånt som vi tycker är OK. Tex hotell, restauranger och andra tjänster och varor som ger inkomster utanför sexindustrin.

Man kan också enkelt hålla sig borta från dom områden där sexindustrin är mest påtaglig. Det är några mindre områden i ett fåtal orter. Vad jag inte förstår är hur du kom att bli kvar i samma område i Pattaya trots att du hade en kompis som bodde där. Han måste rimligtvis ha vetat hur det förhåller sig? Talade du aldrig om för honom hur illa du tyckte om detta?
Som du säkert förstår så är jag emot all sexhandel och tycker det är fruktansvärt. När man förstår deras levnadsvillkor förstår man också varför detta pågår och kan ta avstånd till allt detta och därmed förhålla sig till det Thailand man själv vill uppleva
Av Sq7700
2 aug. 2016 11:50
Prisdiskriminering förekommer i många länder för att kunna möjliggöra konsumtion för olika grupper utifrån deras reservationspris. I Sverige är det inte ovanligt att t.ex. pensionärer och studenter får rabatter som följd av lägre reservationspriser.

I långinkomstländer är det inte ovanligt att medborgare får rabatter (eller att utlänningar får betala mer, beroende på hur man ser på det). Jag har varit med om att betala tio gånger eller mer för vissa inträden i både Bangladesh och i Burma, dock inte i Thailand (vad jag vet). För mig kändes det helt OK. BNP per capita är omkring 40 gånger högre i Sverige än i de här länderna. Svensk BNP per capita ligger omkring tio gånger högre än den thailändska. Prisdiskriminering till trots betalar man som utlänning i detta fall ett lägre relativpris!
Av Hille2
2 aug. 2016 11:58
Citerat från Sq7700:
Prisdiskriminering förekommer i många länder för att kunna möjliggöra konsumtion för olika grupper utifrån deras reservationspris. I Sverige är det inte ovanligt att t.ex. pensionärer och studenter får rabatter som följd av lägre reservationspriser.

I långinkomstländer är det inte ovanligt att medborgare får rabatter (eller att utlänningar får betala mer, beroende på hur man ser på det). Jag har varit med om att betala tio gånger eller mer för vissa inträden i både Bangladesh och i Burma, dock inte i Thailand (vad jag vet). För mig kändes det helt OK. BNP per capita är omkring 40 gånger högre i Sverige än i de här länderna. Svensk BNP per capita ligger omkring tio gånger högre än den thailändska. Prisdiskriminering till trots betalar man som utlänning i detta fall ett lägre relativpris!
Så sant...det fantastiska är väl egentligen att vi har möjligheten att äta på lokala restauranger, handla på marknader och i affärer för samma pris som thai betalar och för oss en struntsumma
Av Zappe50
2 aug. 2016 12:58
Citerat från Sq7700:
Prisdiskriminering förekommer i många länder för att kunna möjliggöra konsumtion för olika grupper utifrån deras reservationspris. I Sverige är det inte ovanligt att t.ex. pensionärer och studenter får rabatter som följd av lägre reservationspriser.

I långinkomstländer är det inte ovanligt att medborgare får rabatter (eller att utlänningar får betala mer, beroende på hur man ser på det). Jag har varit med om att betala tio gånger eller mer för vissa inträden i både Bangladesh och i Burma, dock inte i Thailand (vad jag vet). För mig kändes det helt OK. BNP per capita är omkring 40 gånger högre i Sverige än i de här länderna. Svensk BNP per capita ligger omkring tio gånger högre än den thailändska. Prisdiskriminering till trots betalar man som utlänning i detta fall ett lägre relativpris!
Så sant så sant. Men detta betyder väl inte att det ärOK? I Brasilien som jag har erfarenhet av förekommer inte detta. Däremot så försöker dom ibland att få ut ett högre pris av utlänningar. Me på det sätt som i Thailand där det öppet skrivs ut att utlänningar betalar dubbelt har jag aldrig stött på tidigare. Och att säga att det är OK då vi utlänningar har högre levnadsstandard, och därför skall acceptera att betala mer, är inte heller OK enligt mitt sätt att se på jämlikhet. Att det finns olika rabatter för pensionärer etc i andra länder är ju en helt annan historia! I Brasilien får t.ex. personer över 60 år förtur överallt. Förtur i bankköer, på flygplatser, i mataffärer och t.o.m. när man lämnar in bilen på service! Detta är en förmån som Lula införde för att visa uppskattning åt "åldringar" som har arbetat ett helt liv. Att få lite bonus på ålderdomen på detta sätt. Om detta tycker jag att det är konstigt att det skall behövas lagstiftas om detta som ju egentligen borde vara självklart.
Men var och en har ju rätt till en egen åsikt, eller hur?
Tilläggas bör att det inte blev något besök på thai-boxningen för mig efter att jag fick veta att inträdesavgiften bara gällde utlänningar.
2 aug. 2016 14:08
Citerat från Zappe50:
Citerat från Zxcvbn:

Jag har aldrig stött på samma problem som dig med sexhandeln eller liknande.

Matkupongerna på flygplatsen är inte heller något Jag märkt av då Jag åt på Burger King sist och betalade kontant.
Att bli förvånad att man måste vänta på bussen en timma och att själva resan tar 2 timmar är ju saker man kan ta reda på hemma innan avfärd för att slippa bli förvånad av det.

Visa mer
Och hur tycker du att man skulle ha gått tillväga för att få reda busstider från flygplatsen??? När man inte ens vet vilka bussbolag det finns! Lite väl magstarkt tycker jag.
Men att jag påpekade att jag blev tvungen att vänta 1 timma på bussen, berodde enbart på att jag var hungrig och då fick jag ju tid att äta på flygplatsen. Detta med 1 timmas väntetid var inget klagomål, alltså!

Tilläggas bör att det ju var mina PERSONLIGA erfarenheter av första besöket.

Det finns så klart de som haft enbart positiva erfarenheter. Bara att gratulera er!
http://lmgtfy.com/?q=bus+suvarnabhumi+pattaya

sedan finns även youtube som kan hjälpa väldigt mycket:

https://www.youtube.com/watch?v=Ka5sCmYcvFE
Av Bibby
2 aug. 2016 17:50
Åk till Japan nästa gång då, om nu dubbel prissättning som inte är i din favör är ett sånt stort problem. Där får ibland utlänningar lägre pris än lokalbefolkningen på vissa turistattraktionen.
Av Zappe50
2 aug. 2016 18:36
Tack för tipset Bibby! Men nej tack. Asien utgör inte den minsta lockelse för mig. Jag kan inte komma på ett enda land i Asien som jag skulle kunna tänka mig att besöka! Det finns så många platser som jag fortfarande inte har besökt så som Australien och Nya Zealand. Dessutom så tillåter inte min ekonomi mig att resa som jag gjorde förr då jag numera enbart erhåller svensk pension. Får nog i stället sikta in mig på länderna runt medelhavet samt Azorerna som jag ju kan resa inrikes till. Dessutom har jag mycket kvar att uppleva i mitt nya hemland Portugal.
Av Zxcvbn
3 aug. 2016 08:58
Prisdiskrimeringen är något som är lite trisst och det märkte jag av. Synd. Vore det likadant i Sverige skulle det blivit väldigt livat
Av Zappe50
3 aug. 2016 09:10
Visst är det så. Man får liksom en fadd smak i munnen av sådan särbehandling. I Sverige så skulle det nog till och med vara olagligt. Pensionärsrabatt, studeranderabatt och rabatt för barn är en sak. Men att genomgående kräva dubbel betalning av utlänningar. Eller som att enbart kräva betalning (som vid thaiboxningen) av utlänningar är liksom bara för mycket för att accepteras.
Vi utlänningar har ju dessutom lagt ner mycket pengar för att kunna köpa en resa till ett semestermål och att sedan bli särbehandlad på det här viset. Vi hjälper ju upp landets ekonomi genom att vi spenderar mycket pengar genom alla inköp av varor och tjänster. Och sedan skall dom dessutom kräva extra betalning på det här sättet. Jag kommer i alla fall aldrig acceptera en sådan särbehandling mer.
Av Birgere
3 aug. 2016 09:50
Är glaset halvfullt eller halvtomt?
Man ser det man vill se, vissa letar efter problem och tar bara intryck av detta medan andra letar efter det positiva och blundar för problemen.
Av Zappe50
3 aug. 2016 12:03
Som du ser så har jag tagit upp både de negativa intrycken liksom ÄVEN de positiva!
Så du tycker alltså att man bara skall se positivt på allt? Åtminstone så är det så jag uppfattar din kommentar.

Jag har för vana att ofta tänka lite längre än de flesta. Detta har ibland legat mig i fatet, men det är mitt sätt att se på saker och ting.

Alltså så kan jag inte sluta att förvånas över denna särbehandling av utlänningar! Tänk bara hur det skulle bli om detta bara är en början. Nästa steg kan ju bli så att utlänningar får menyer med helt andra priser på restaurangerna, andra priser på transporter m.m. då vi ju inte protesterar över denna särbehandling, så varför inte pungslå utlänningarna ännu mer då dom är så dumma att dom inte protesterar.

Och tänk bara om det i Sverige skulle införas dubbla avgifter för turister som besöker landet! Eller kanske t.o.m. så att invandrare skulle få betala extra/dubbelt bara för att dom inte är svenskar! Vad tror du dom skulle säga i Geneve när det gäller dom mänskliga rättigheterna?

Självklart måste man reagera och inte bara acceptera missförhållanden och särbehandling vilket du Birgere (och många andra) tydligen inte har några problem med att acceptera.
3 aug. 2016 12:27
Vet inte hur du läser Birgeres inlägg och jag vet inte säkert vad han menar men jag tolkar det helt annorlunda.

Nåja, jag håller med dig om det mesta du skrivit, det känns inte så kul när det finns priser för "lokalbefolkningen" (i Thailand vad vi såg ofta angivna i Thai medan "turistpriserna" anges på engelska, så man reagerar inte alltid på det) och sen ett högre pris för "övriga", vi har sett detta på fler ställen, bl.a. Argentina men även andra ställen som jag inte kan placera. Inget jätteproblem, ett sätt att stödja näringen i landet, vi kan välja om vi inte vill betala, händer ibland att vi vänder i dörren om vi anser priserna oskäligt höga på t.ex. ett museum oavsett om det är "samma för alla".

Att alla negativa saker ska viftas bort med att man borde läsa på innan man reser, man måste haft otur, "du var väl full" o.s.v. tycker jag inte är riktigt rättvist. Vill man se och uppleva ett land så ingår allt, både negativt och positivt, varför blunda för det negativa, det försvinner inte för det, bättre att åskådliggöra det tycker jag.

Om ingen tar upp det negativa, var ska då andra läsa om det så de kan undvika det kan man ju undra.......

Citerat från Zappe50:
Som du ser så har jag tagit upp både de negativa intrycken liksom ÄVEN de positiva!
Så du tycker alltså att man bara skall se positivt på allt? Åtminstone så är det så jag uppfattar din kommentar.

Jag har för vana att ofta tänka lite längre än de flesta. Detta har ibland legat mig i fatet, men det är mitt sätt att se på saker och ting.

Alltså så kan jag inte sluta att förvånas över denna särbehandling av utlänningar! Tänk bara hur det skulle bli om detta bara är en början. Nästa steg kan ju bli så att utlänningar får menyer med helt andra priser på restaurangerna, andra priser på transporter m.m. då vi ju inte protesterar över denna särbehandling, så varför inte pungslå utlänningarna ännu mer då dom är så dumma att dom inte protesterar.

Och tänk bara om det i Sverige skulle införas dubbla avgifter för turister som besöker landet! Eller kanske t.o.m. så att invandrare skulle få betala extra/dubbelt bara för att dom inte är svenskar! Vad tror du dom skulle säga i Geneve när det gäller dom mänskliga rättigheterna?

Självklart måste man reagera och inte bara acceptera missförhållanden och särbehandling vilket du Birgere (och många andra) tydligen inte har några problem med att acceptera.
Av Zappe50
3 aug. 2016 12:37
Tack för din kommentar och ditt "medhåll"!

Det behövs både medhåll och mothåll i en diskussion då man liksom tappar lusten att berätta om negativa saker om man bara blir påhoppad av dom som inte håller med.
Och du har helt rätt när du säger att man skall ta upp alla intryck man har fått. Alltså både de negativa liksom de positiva.

Tack än en gång!
Av Birgere
3 aug. 2016 13:01
Lugna ner dig lite nu Zappe50. För det första var mitt inlägg riktat både till dom som hetsar upp sig över småsaker likväl dom som inte "ser" prostitutionen.
Vi lever ju i en marknadsekonomi och så länge turisterna är villiga att betala premium så funkar det. Stiger priserna för mycket så försvinner turisterna.
Ang din Thaiboxning är det upp till dig om du vill o har råd att gå o titta, för många i lokalbefolkningen så vill dom men skulle inte ha råd och då skulle hela tävlingsformen kollapsa.
Sedan finns det ju dom som flyttar till Portugal på ålderns höst och tar tillvara på allt som portugisiska skattebetalare har byggt upp under sina livstider 😜.

Men jag förstår din reaktion, det var inte så länge sidan vi hade differentierad prissättning även i Europa men den försvann iom EU och jag brukade reta upp mig väldigt mycket på detta.
Av Zappe50
3 aug. 2016 13:17
Tack Birgere för ditt svar.

Jag är lugn. Men det kan ju vara lätt att "missförstå" när någon skriver lite "kryptiskt", eller hur?

Att jag flyttade till Portugal på ålderns höst beror faktiskt FRÄMST på att min brasilianska fru endast pratar portugisiska. Och då vi båda, efter mina 8 år i Brasilien, tyckte att det blev nog med problem som bara blev värre och fler för var dag som gick, så fanns det ju knappast några andra alternativ för oss än att flytta till just Portugal.

Att det dessutom har kommit till en överenskommelse mellan den portugisiska och den svenska regeringen när det gäller skattefriheten, gör ju inte saken sämre.

Vi utlänningar hjälper ju upp landets ekonomi genom att vi tillför kapital till landet. Och det är just det som är tanken med skattefriheten.

När man åker till Thailand så är det ju precis tvärt om. Där "bestraffas" man istället för att man tillför kapital till landet!
I stället kunde det ju vara så att man i stället uppskattas som varande turister och inte att man i stället skall få ut mer pengar från oss.
3 aug. 2016 15:12
Hej Zappe

Håller helt med det är lätt att bli besviken som första besök

varit nere par ggr och ska ner en 3gång i2017 men första gången och då var jag rätt upplyst men blev iaf en smärre kulturkrock :)

Sexturismen i thailand är väldigt utbredd och öppen i dom stora turistorterna ah phuket,bangkong, det bisarra är det är olagligt, fast man gör inget åt det till stor del för att det drar in del pengar på det samt att thailändare själv männen dvs även uttnytjar prostutionen.

Bara varit i patong för att just se vad alla pratade om och det är smått bisart men vänligt leende och ett nej tack när dom frågade om div saker så fick man bara ett leende tillbaka och kunde gå vidare.

Och ja det finns en dubbelmoral där finns visserligen i dom flesta länder inkl japan, som turist kan du påverka vissa saker genom att pruta, och ex undvika turistrestauranger som har ockerpriser jämfört med dom lite midnre ställena som liger oftas en liten bit ifrån..

men samtidgt finns det så mycket vackert och mysigt med landet, man får helt enkelt plocka ut ställen där man vet det är mer genuint fast det är turister där.

Sen har alla olika föreställningar och upplever saker från sin egen synvinkels så finns inga rätt eller fel..

Jag hoppas du gör ett nytt försök, det finns pärlot och ställen som verkligen inte har någon sexturism alls i thailand men då behöver man tyvärr leta efter den infon.
Av Zappe50
3 aug. 2016 15:39
Tack "Mindmeld" för ditt svar!

Det är nog så som du säger, att det finns många pärlor som man bör upptäcka. Men tyvärr så kan jag inte göra annat än att jämföra med Brasilien där jag ju bodde i 8 år. Under dessa år så blev jag aldrig besviken på samma sätt som i Thailand!
Visst finns det dåliga saker i Brasilien, liksom även bra saker. Men diskriminering finns det inte. Åtminstone inte vad jag upptäckte.
Från första stund, då jag flyttade dit hösten 2006, så gillade jag landet och dess underbara befolkning.

Så jämfört med Brasilien så faller tyvärr Thailand platt till marken.

Man skall inte behöva leta efter det som är bra (platser, restauranger, aktiviteter m.m.) utan dessa skall/bör finnas utan att man skall behöva leta efter dessa.

Tyvärr så känner jag nog så att Thailand och må hända Asien i största allmänhet inte är något för mig. Dessa första intryck räckte.

Vill jag resa till något tropiskt land i framtiden så blir det med största säkerhet Brasilien i första hand och sedan kanske Dominikanska, Belize, Equador, Surinam eller någon av öarna i Karibien.

Alltså inget mer Thailand.
3 aug. 2016 15:56
Förstår vad du menar men du har nog lite för höga förväntningar eller bara jag som ta saker o ting lite med en klackspark :)

baserat på vad du säger dock så kan jag inte rekommendera dominikanska, deras mt är inte mycket att hurra för,vacker natur dock
Av Zappe50
3 aug. 2016 18:16
Hej "Mindmeld".

När det gäller Dominikanska så firade jag min 50:årsdag där. Vi bodde på ett All-Inclusive under 14 dagar och åt nästan all mat inom området. Vi hade flera olika restauranger att välja på så att vi kunde variera maten varje dag. Så det blev aldrig tråkigt. När vi gjorde utflykter så blev det så klart lite hipp som happ med maten. Men maten är ju bara en del av upplevelsen när man besöker ett land. Och när det gäller Brasilien så kan jag nog säga att maten där är bland det sämsta med landet. Men det går i alla fall att hitta god mat även i Brasilien. På Dominikanska bodde vi på "Bahia Principe" i San Juan. Det var några år sedan då vi var där år 2000, så det har nog ändrat sig rätt mycket där också. Kanske dags för ett nytt besök?