Mindre och mysigt i Sardinien eller Sicilien?

10 juni 2014 21:15
Visningar: 1830
Hej, jag och min pojkvän funderar på att resa ner till Italien i sommar (augusti). Har då fastnat lite för Sardinien eller Sicilien (men även öppen för andra förslag).

Det vi är ute efter är en mindre stad/by som har den Italienska charmen, god mat, nära till härlig natur och även bra bad med fina stränder (men inte för mycket folk!).

Vad har ni för erfarenheter och tips om detta? Tacksam för allt vi kan få =)
Av Susita
22 juni 2014 18:27
Hej!
Sicilien blir ordentligt varmt i augusti, det hoppas jag att ni tagit med i beräkningen. Själv är jag hemskt förtjust i sydöstra hörnet av Sicilien och det är ett område som passar perfekt in på det du beskriver. Det finns gott om småstäder (så gott som samtliga med på Unescos världsarvslista); Ragusa, Modica, Scicli... Badstränder finns det gott om också. Området är också perfekt för naturälskaren, andra tider på året erbjduer Monti Iblei massor av möjligheter till härliga vandringar, i augusti kan det dock vara lite väl varmt. Ett tips can ju vara att testa canyoning (vad tusan heter det på svenska???), alltså vandring i forsar och vattendrag. så mitt tips till er är sydöstra Sicilien, ni kommer inte att bli besvikna!
(Jag skulle gärna ge dig lite kontaktinfo också men jag är rädd att det räknas som otillåten reklam. Kontakta mig privat om du är intresserad av lite tips!)
Av Desires
23 juni 2014 13:52
På Sicilien vill jag rekommendera Cefalu, en mycket charmig medeltidsstad på Sicilien! Vi bodde fint i en lägenhet mitt inne i denna pittoreska gamla stad. Underbart att bo mitt i staden och få känna av det italienska vardagslivet. (Och även om det lät mycket... var det mysigt att höra frukt- och grönsaksförsäljarna som kom på morgonen och skrek ut vad de hade för produkter.) När vi var där gick det inga charterresor dit, vilket jag sett att det gör numera. Stranden intill staden var redan då överbefolkad i juli, tror att det tyvärr är lika mycket folk där i augusti (eller mer....) Det sicilianska köket imponerade här i Cefalu, vi hittade många små mysiga restauranger med supergod mat! Foton härifrån http://www.desires.se/#post90

På Sardinien var det inte alls lika mycket folk, här var det lugnare att köra, och mycket mindre folk på de fina stränderna, men bil är bäst om man ska se de bästa platserna där, ön är så stor! Undvik Alghero i augusti, där är det förmodligen alldeles för mycket folk den tiden, det var det redan i juli där i den mest turisttäta staden (förmodligen för att det är billigt att åka dit med Ryan Air t ex...) Men tar ni er upp till nordvästra delen kan ni bo i den söta lilla byn Santa Teresa, en av de mysigaste småbyarna där, det finns även en fin strand där, eller så kan ni ta färjan över därifrån till den häftiga staden Bonifacio som ligger på ön Korsika sydspets. Staden ligger som på en klipphylla - en vy som från en sagobok! Färjan från Sardinien t Bonifacio tar nog bara 1 timme, men stanna gärna en natt i läckra Bonifacio, vår favoritstad på ön Korsika! Foton http://www.desires.se/#post36