Mina tips rörande Florida!

Av Valle74
12 jan. 2015 13:22
Visningar: 1444
Hej, vår familj har nästan precis kommit hem från en drygt två veckor lång resa runt om i Florida.
Då jag är en person som planerar allt i minsta detalj, men också vill hålla mig inom budget, så är där många timmar research bakom vår drömresa, här kommer mina tips, hoppas ni får nytta av dessa!

Boka flyg:
Det finns en uppsjö olika sajter med prisjämförelse, den ena säger att den är billigare än den andra. Jag reser väldigt mycket i tjänsten och använder dessa när jag ska hitta det billigaste flyget. MEN bokningen sker ALLTID på flygbolagets hemsida. Det kan skilja lite, jovisst, men oftast inte så mycket.
Anledningen till att jag bokar direkt på flygbolagets hemsida är:

- Du bokar direkt, det blir mindre strul om det skulle vara något problem. Du ringer direkt flygbolaget och dom får lösa detta. För vår del var det tur, Lufthansa hade strejk och vårat flyg från Köpenhamn till Frankfurt blev inställt… Men Lufthansa i detta fallet fixade en nytt flyg med SAS. Detta skedda två dagar innan.

Det KAN finnas fördelar att boka via resebyrå, har hört att om man flyger Norwegian så kan en resebyrå ”bjuda” på ett extra bagage. Så dubbekolla gärna innan ni bestämmer.
För vår del så blev det inte det billigaste alt. Då jag vill åka med jätten Airbus A380. Då var Lufthansa det bästa valet.

Hotell:
Oj oj oj, den eviga frågan, vart, ska man bo, vilket hotell?
Då jag är känd som en ”hotelljägare” så kommer några bra tips.

Jag använde tjänsten http://www.backbid.com/ , det innebär att du lägger in vart och hur många stjärnor du vill bo, med eller utan befintlig reservation.

Sen är det upp till hotellen och jaga dig, dom kommer att bjuda under
varandra. När det är gjort så är det upp till dig att välja och vraka bland erbjudanden.
En annan tjänst jag använde var www.tingo.com , boka ditt hotell, Tingo kommer HELA tiden varje dag söka av om just ditt hotell har blivit billigare, om det blivit det, så bokas det om automatiskt till det billigare priset.

Ett tips till är som jag använde med god framgång är att boka ett hotell som du tycker om MEN välj det lite dyrare återbetalningsbara priset, hotellrum skiftar i pris och blir billigare ju närmare det kommer i tid. Håll själv koll på priset och när det går ner, avboka och boka till det nya priset. Använde detta på AVANTI RESORT i Orlando. 1 vecka innan så hade dom ett -40% erbjudande. Bara mailade dem och bad dom ändra priset! Här är du själv Tingo!

Hyrbil:
En annan het potatis…Även här BOKAR jag alltid direkt med hyrbilsföretaget. I vårt fall blev det AVIS, dom var faktiskt billigaste. Jag gjorde detta på http://www.avis.se/partners/flygbolag/sas Då måste man vara SAS Eurobonus kund, vilket inte kostar något, och andra sidan så kollade aldrig AVIS i Miami på mitt kort. Tror dom struntar i det.

När jag bokade där fick jag ALLA försäkringar, vilket är en djungel. Sådan djungel att efter jag bokat så ringde jag AVIS i sverige och bad dom ta en titt på reservationen. Jag frågade helt enkelt –Är detta inklusive ALLT, vill inte bli pålurad massa onödiga försäkringar. Damen var mycket hjälpsam och satt det var med själriskeliminering.
MEN så klart när jag skulle hämta ut bilen så fanns där en som inte ingick som är fullständigt frivillig, det är bärgningshjälp. Om man skulle få motorstopp så kommer AVIS med en ny bil och man kan förtsätta sin resa. Den köpte jag till, det rörde som om några få dollar om dagen. Vill inte blir strandad med två barn i Everglades…
Använde en sida: http://www.autoslash.com/ Som funkar som Backbid ovan, två dagar innan så kom ett riktigt bra erbjudande. Men hoppade det då AVIS sverige hade givit så bra service.

Storlek på bil var något som jag bävade för, är den stor nog till två vuxna, 6 åring och en 10 månaders baby? Vi valde en Fort Escape, men dom bytte till en Chevrolet Captiva. Samma storlek och det räckte faktiskt mer än väl!

GPS/navigation – Det anser jag är mycket viktigt att ha. Det är inte alltid så lätt att hitta som man kan tro. MEN hyr inte från hyrbilsbolaget. Jag la in USA-kartor i min navigation jag använder hemma. Även om det visade sig att när vi fick bilen så fanns där en fin GPS inbyggd. Damen försökte sälja på mig en några minuter före.. Om ni inte är så händiga så att lägga in andra kartor, så var mitt mål att köra till WALMART och köpa en billig GPS. Kostar runt 700kr och du kan lätt sälja den när du kommer hem en ressugen familj som planerar sin USA-tripp.

Vår tripp såg ut som följer:
Fort Lauderdale – 3 nätter (Aqua hotel)
Sanibel Island
– 1 natt (Holiday inn)
Clearwater Beach
-1 natt (Holiday Inn)
Orlando
- 6 nätter (Avanti beach resort)
Cocoa Beach – 1 natt (låg bra till Kennedy space center) (Sheraton)
Fort lauderdale – 4 nätter. (Westin Fort lauderdale Beach)

Nöjesparker Orlando:
Då köer inte är det roligaste så planerade vi våra besök med hjälp av https://www.undercovertourist.com/orlando/crowd-calendar/ En mycket bra tjänst att använda för hur belamrat där är just den dagen. Använde också deras smartphone app inne på nöjersparkerna för att se kötid. Disney har detta också nu i deras app.
Priser, då vi planerade att bara vara en dag per nöjespark, vilket faktiskt funkade då köerna var så korta
Inga specialpriser att snacka om. Kan bli en/två dollar om man bokar på hotellet, via conciergen. Men sen ska han ha dricks för detta, så det jämnar ut sig.
Finna deals att hitta på ovan sidan om man ska ha större paket.
Vi beställde direkt på Disney hemsida, glöm inte i god tid att skapa konto och logga in på Disneys portal för att boka restauranger och FASTPASS+ (Går före i kön, detta ingår alltid på 3 attraktioner). Använde https://www.undercovertourist.com/blog/disney-world-fastpass-plus-tips/ för att se vart det brukar vara längts kö, och satte upp dessa på våran fastpass+ lista.

Kommer inte uttala mig om hur bra dessa parker är, tror det är en smaksak, men vi hade mindre barn och då passade Disney bättre.

Men kan säga att vi besökte:
Disney Magic Kingdom, Hollywood studios, Seaworld och delfinsim på Discovery Cove.

TIPS för föräldrar med småbarn!
Disney och Seaworld har något som kallas ”Child Swap” eller ”Rider Swap”, i vårt fall innebär det att den ena föräldern inte behöver köa, när jag hade stått 30 minuter i kö och hade åkt berg och dalbanan så fick jag ett speciellt kort där den andra föräldern kunde använda för att gå före i kön. Perfekt om barnen man har med sig inte har längden eller för små för att åka just den attraktionen.

Försäkringar
Detta borde vara självklart, men slår ett slag för detta i alla fall. Dubbelkolla er hemförsäkring rörande sjukvård utomlands. Vi hade oturen att våran 10 månaders åkte på RS virus på vägen över och blev mycket dålig. Ringde till SOS international och dom löste detta bra (skriver bra nu, men skandal i början). Fick ett sms med ärendenummer och adress på sjukhus. (vi kom först till ett där dom inte tog emot barn, detta kommer inte hända er om ni blir sjuka i Fort Lauderdale, SOS fick en ordentlig utskällning av mig…)

Annars var sjukvården mycket bra, inte konstigt då på vårt ärende nummer så kan man läsa ”Dollar limit = None. Så dom gjorde nog allt och lite till för att våran son skulle bli bra, och det blev han efter två dygn på sjukhus. Fick också ersättning för detta av Trygg Hansa som har skött detta MYCKET bra.

Vad vi skulle gjort annorlunda?
Well, hade varit roligt att spara lite extra och bo några nätter på Disney-hotellen, komma in tidigare på området. Tåg rakt in, och lite andra fördelar. Men som sagt, smakar det så kostar det.

Höll på att leta hotell länge i Orlando, men vet nu i efterhand att man kör överallt i alla fall, det mesta ligger inom en halvtimme. Så nästa gång blir det nog lite lyxigare än AVANTI och kanske lite längre ifrån.

Det var en lite update från mig, hoppas det kan hjälpa några därute att planera sin tripp.
Kommer jag på något så uppdetarar jag posten!
Res lugnt!

Valle

21 jan. 2015 21:46
Bra tips!!
Detta har nog många nytta av!
23 jan. 2015 14:09
Tack så väldigt mycket för bra information!
Suveränt för oss. Min man, jag och vår son,6år, kommer resa runt i Florida April-Maj 2015.

TokMajsan
Av Zinkan
18 mars 2015 15:29
UNDERBART!! Tack för infon!!
Bokade Discovery Cove häromdagen... kan man få en liiiten hint bara, om det var värt pengarna?? :)
Av Younso
19 mars 2015 10:59
Det här var riktigt bra. En följd fråga.
Vilket Holiday Inn bodde du på i Clearwater och Sanibel?
Av Valle74
23 mars 2015 16:31
Citerat från Zinkan:
UNDERBART!! Tack för infon!!
Bokade Discovery Cove häromdagen... kan man få en liiiten hint bara, om det var värt pengarna?? :)
Det kostar ju som sagt en hel del, men vi tyckte det var värt det! Då hade vi ändå sämst väder och var lite kyligt..
Köööör på säger jag, vi kommer att göra det igen, men då utan delfinsim.
Av Valle74
23 mars 2015 16:41
Citerat från Younso:
Det här var riktigt bra. En följd fråga.
Vilket Holiday Inn bodde du på i Clearwater och Sanibel?
På Sanibel bodde vi här:
http://www.ihg.com/holidayinn/hotels/us/en/sanibel/snbfl/hoteldetail

Clearwater:
http://www.ihg.com/holidayinn/hotels/us/en/clearwater-beach/clwgv/hoteldetail

Kan säga något om hotellen då, Sanibel var typ 2-3 stjärnigt i mina ögon, men det räckte för oss, vi brukar vilja bo ganska fint då det är viktigt för oss, men tyckte detta låg bra till. A/C lät en del, så den stängde vi av.

Clearwater var en annan femma, mycket finare rum, mer Holiday inn aktigt MEN, vi hade faktiskt kackerlackor på rummet när vi vaknade, sprang på väggen. Trodde först vi hade tagit med dom från Sanibel, men vi såg dom aldrig mer så att dom var nog från Clearwater.
Ska man bli rädd då? Låter befängt, men faktiskt inte, det andra vägde upp bra, bra restaurang med "hålligång", ok mat. Spelrum till barnen. Tror det måste varit en engångsföretelse. Klagade i receptionen och dom bjöd på parkeringen och lite extra poäng på Holiday inn kontot.

Valle
Av Valle74
23 mars 2015 16:45
Citerat från Valle74:
Citerat från Zinkan:
UNDERBART!! Tack för infon!!
Bokade Discovery Cove häromdagen... kan man få en liiiten hint bara, om det var värt pengarna?? :)
Det kostar ju som sagt en hel del, men vi tyckte det var värt det! Då hade vi ändå sämst väder och var lite kyligt..
Köööör på säger jag, vi kommer att göra det igen, men då utan delfinsim.
Vill också påpeka att anledningen att det inte blir delfinsim nästa gång är att vi redan har gjort, men har man inte gjort det innan så rekommenderar jag det väldigt mycket!!

Hela stället är ju som en All inclusive strand, allt ingår, gräns för max antal gäster, så det blir inte trångt. Bara att gå till baren och hämta öl/drinkar och läsk, sen glida tillbaka till stranden.

Något mer ni undrar om detta stället så är det bara att hojta till!

Valle
26 maj 2016 20:28
Tack för alla tips! Ska ta och kika på det då vi åker dit över jul och nyår.
Hur gjorde ni med bilbarnstolar? Vi har en 2- och 7-åring?
27 maj 2016 12:31
Vi tog med vår egna barnstol. Det var kostnadsfritt med det bolaget vi flög med, British Airways.
Väldigt smidigt eftersom vi hade samma bil under hela vistelsen. :)
30 maj 2016 08:17
Vi tog också med oss (bara) kuddar hemifrån.
Vi hade de i resväskorna.
De var ju nästan tomma dit ändå för att få plats med alla nya kläder som skulle shoppas.
Stolarna lämnade vi kvar i bilen när vi lämnade tillbaka den.
Billigare faktiskt.
Så gör vi nästa gång med nästa sommar.