Mina tips i Thailand

Av Emlanm
6 apr. 2014 14:33
Visningar: 681
Precis hemkommen från 3 veckor i Thailand. Tänkte dela med mig av lite info.
Vi landade i Phuket och tog oss till Koh Bulon. Speedboat via Koh Lanta. På Lanta bytar man till Bundhaya Speedboat, som var riktigt bra enligt oss. Resan tog ca 4 timmar.

Koh Bulon var pardiset om man vill ha lugn och ro. Vi bodde på Pansand Resort. Bodde i en front row bungalow, för 1500 baht/natten inkl frukost. Härligt ställe. Den finaste stranden ligger precis intill hotellet, tar 2 min att gå dit. Stranden precis utanför stugorna är jättefin, tills det blir lågvatten. Vill man ha en mysigt och skön bar på Bulon, ska man gå upp förbi Marina resort så kommer man till Coconut Bar. Ta lite god dricka och häng i hängmattan. Här stannade vi i 3 dagar, vilket räckte för oss.

Vidare till Koh Lipe, med Bundhaya Speedboat. Här bestämde vi oss för att stanna på Blue tribes resort. Bundhaya Speedboat ligger till bredvid hotellet. Enkelt och perfekt läge på Pattaya stranden, intill Walking Street. Här bodde vi för 1600 baht/natten ungefär, ingen frukost. Här stannade vi i 6 nätter. Pattaya stranden är väldigt fin och har underbar vit mjölig sand. Det enda negativa är alla båtarna. Vi älskade Koh Lipe, det blev vår favorit ö. Ett paradis som Koh Bulon men det finns mer att göra. Vi var mest på Sunrise beach. Bara några meter ut kan man göra härlig snorkling, se bland annat nemo fiskar. Om ni går mot Serendipity resort, ligger där en gömd strand och restaurangen ovanför stranden serverar riktigt god mat och har underbar utsikt.
En dag åkte vi över till Koh Adang för att gå upp till Viewpoint. Riktigt jobbigt men SÅ VÄRT DET. Så det kan jag rekommendera, men ta med er mycket vatten och bra skor.
The BOX har jätte god mat. Ligger på Walking Street. Nära The Box finns ett litet stånd som säljer billiga och goda fruktshakes och pannkakor. Ni känner igen ståndet, genom att det står en söt liten dam som gör roliga ljud ifrån sig.

Från Koh Lipe till Koh Lanta, med Bundhaya Speedboat. Vi hade bokat Lanta Pura Beach Resort via Agoda, 4 nätter. Här bodde vi för 160 kr natten inkl frukost (god och mycket att välja mellan) Riktigt fräsha rum och stor mysig balkong ut mot poolen. Detta hotellet är mer charter. Hotellet ligger perfekt, går raka vägen ut till all shopping och restauranger. Hotellet erbjuder billig taxi service till de fina stränderna, annars kan man hyra moppe och ta sig runt och upptäcka ön själv. De har även en utflyktsdisk med de bästa utflykterna från Koh Lanta. Vi tog en till Koh Rok. Det var en bra dag. Riktigt härlig snorkling, och vattnet och stranden var magisk. Vi åt mycket på Coco, en restaurang med svensk ägare. Serverar riktigt god mat. Lite dyrare, men det var det värt.

Efter Koh Lanta åkte vi vidare till 4 nätter på Phi Phi, denna gången med en liten större båt. Härligt att sitta ute och sola på däck, resan tog ca 1 tim. På Phi Phi bodde vi på Phi Phi Inn, som har ett riktigt bra läge. 1600 baht. Man får det billigare om man bokar på plats. De säger 1600 men börja då gå därifrån så skriker de efter dig, vad vill ni ha för pris? Nära piren (slipper man bära sina väskor så långt), sen nära till allt annat så som strand, shopping, restraunger, nattliv. Phi Phi Inn är väldigt enkelt men bra guesthouse. De har ingen frukost att erbjuda men då det finns kylskåp köpte billig frukost på 7 eleven, så som bröd, ost, yoghurt, juice. Reser man med barn kan jag dock rekommendera att ta ett hotell med pool, då det blir lågvatten ganska tidigt. Bredvid vårt hotell låg Phi Phi Hotel, som hade pool och såg fräsht ut och till hyfsat bra pris. Vi åkte till Phi Phi för att göra utflykter, åkte till bamboo island för att tälta där och runt på olika ställen vid Phi Phi Leh. Det kan jag verkligen rekommendera, utforska Phi Phi och det som finns runt omkring med longtail båt.
Papaya har riktigt god thailändsk mat för en bra peng. Kan rekommendera att ta take away och sätta sig och kolla på solnedgången vid stranden.

Sen var det dags att ta sig tillbaks till Phuket i 3 nätter för att sedan åka tillbaks till Sverige. Vi tog oss hit med lite större båt som tog ca 2 timmar. Vid piren frågade företaget vi skulle åka med, om vi hade skjuts från piren till vårt hotell. Det hade vi inte tänk på än. Men de hade bra mini bussar, för 100 baht/person. Så när man kom till piren i Phuket, blev man hänvisad till vår minibuss. SMIDIGT. Här bodde vi på Centara Karon resort. Dyrt hotell, 260 kr per person/natten inkl frukost (lyxfrukost), men WOW vilken service och grymt hotell. Passar alla åldrar. Så det var det värt. Vi bokade bara det hotellet för att vår transfer med fritidsresor gick härifrån, men det blev en fullträff. Ligger nära till allt i Karon, strand, shopping, restauranger och barer. Two Chefs har riktigt god mat, det är dyrt, men det ville vi unna oss de sista dagarna. Mysigt live underhållning efter kl 20 på kvällarna!

För oss var detta en perfekt resa. Ingen stress överhuvud taget. Tiden vi hade på öarna räckte långt och väl!

Har ni frågor om öarna eller något annat ni tänker på, så fråga gärna! Delar gärna med mig mer :D
10 apr. 2014 21:09
Jag undrar lite var man kan hitta träning/yoga/hälsoställen i Thailand? Vill åka på en sån resa själv i höst. Tänkte om du hade några tips! :)
Av Emlanm
10 apr. 2014 21:53
Citerat från Emiliekrantz:
Jag undrar lite var man kan hitta träning/yoga/hälsoställen i Thailand? Vill åka på en sån resa själv i höst. Tänkte om du hade några tips! :)
Hej Emilie! Vi var tyvärr dåliga på att hålla igång under resan. Blev ovanligt mycket gott istället. Så just på den fronten har jag tyvärr inga bra tips :( Vi tog dock många massager, finns gott om bra och billiga ställen! Gör det. Det är så grymt härligt! Vi beger oss nog iväg på en längre resa till vintern igen. Skriv gärna om det är något annat du undrar över :)