Mexico, vilka ställen får vi inte missa?

Av Tuvan16
23 sep. 2014 16:35
Visningar: 1230
Hej!
Jag och min sambo åker i november till mexico för en 2 ½ veckors semester!
Vi landar i cancun vid 16 lokal tid, har läst mycket negativt om canun, är det bäst att direkt försöka ta sig vidare eller ska man chilla där i några dagar? Om inte, vart bör vårt första stopp vara?!
Vår plan är att åka kusten ner för att ta båten över till Belize och san pedro (tack vare tips ifrån någon på detta forum!)
Vill gärna ha tips på var vi ska göra våra stopp längs vägen?
Finns där någon bra indiankultur som man kan nå utan allt för lång resväg?
Tacksam för tips!!
Sara
23 sep. 2014 19:45
Jag har bott i Belize City i 9 månader så ni får gärna fråga, så kan jag försöka svara :) Ett tips är att ta er ner med buss i Mexiko till Chetumal som är en gränsstad mellan Mexiko och Belize, men på den mexikanska gränsen. Väldigt billig shopping! Därifrån går båttaxi direkt till San pedro.
Av Tuvan16
23 sep. 2014 20:46
Tack för svar!
Var i Belize bodde du? Är san pedro ett bra alternativ o kan man ta båten dit ifrån chetumal? Vi gillar o dyka o tänkte testa blue hole, kan du rekommendera något dykcenter?
Vi tänkte ta ett par stopp längs Mexikokusten, någon pärla vi inte får missa? Har funderat på Tulum o ev, att åka ut till en av öarna nära cancun.
Tack!
23 sep. 2014 20:57
Jag bodde i största staden, som heter Belize City, som är staden man åker vattentaxi till om man åker till fastlandet. även där internationella flygplatsen ligger. En ganska nedgången stad, och finns inte så jättemycket att se om man inte gillar att se kontraster till vår svenska kultur dvs :) Men San Pedro är helt klart värt många besök, speciellt för er om ni gillar att dyka. Jag snirklade bara, men det är ju galet fint bara det. Kompisar till mig testa Blue Hole, och de var verkligen nöjda med det! Verkar vara en sjukt häftig grej, så gör det! På San Pedro finns det dykcenter på varje gata som erbjuder dyk, så ni kan bara gå runt och hitta det som passar er bäst i tider och pris. Försök alltid att pruta! Jag har själv inte varit mer i mexiko än i Chetumal, så har inga pärlor att rekommendera, men båttaxi från chetumal till san pedro går, hemsida här: http://www.belizewatertaxi.com Ett tips är att bo några nätter på grannön, Caye Caulker. Mindre än San pedro, och veeeerkligen en paradisö!
16 okt. 2014 15:54
En fantastisk aktivitet är ATM Cave i Belize. För att komma till grottan går man i djungel och korsar en flod. Man simmar in i grottan och får ta del av mayahistoria.