Mexico, Tulum, Isla Mujeres erfarenheter?

18 aug. 2013 23:13
Visningar: 9965
Hej!

Planerar att åka till Mexico under 2014, som det ser ut just nu är det under påsklovet (9-20 april) som det gäller. Något bra/dåligt med detta? Någon som varit där under denna tid?

Vi är en familj på 4 personer varav barnen är i övre tonåren. Tänkte först mellanlanda och ta 2 nätter i Miami innan vi åker över till Cancun. Därifrån tänkte vi ta oss till antingen Tulum eller Isla Mujeres. Eller har ni några andra förslag på ställen mellan Tulum och Cancun som är finare? Helst inte jätteturistist men ändå så där är så man kan strosa runt lite och välja mellan några restauranger.

Jag är också lite fundersam om man ska ta och dela av semestern, det blir totalt 9 nätter i Mexico så man kanske ska ta 4 dagar på ett ställe och 5 på ett annat. Om man ser på familjens krav så är 9 dagar enbart på stranden inte något för oss utan vi vill också upptäcka och göra saker.

Så det jag tycker verkar rimligast just nu är att först ta 5 nätter på Isla Mujeres där vi varvar ner, kanske åker och badar med delfiner samt snorklar. Därefter kan man ta sig ner till Tulum för 4 nätter där man kollar in ruinerna, simmar i Cenotes etc. Hur tycker ni det låter? Vilka stränder vid respektive ställe ska man i så fall bo på?

Är det värt att ta en tur till Chitzen Itza? Kanske i så fall på vägen ner till Tulum?

Hur är det med kriminaliteten? Vi tänkte som sagt boka vår resa på egen hand utan researrangör, fungerar detta?

Övriga i familjen är inte så intresserade i att lägga ner tid och läsa på om resan så det är jag som får ta det stora jobbet, skulle därför vara skönt att ha er att diskutera med och få andras syn på det hela.

Tack på förhand!
Av Pefra
19 aug. 2013 08:14
Hej.

April är säkert bra, har dock inte varit där då, om man tänker på vädret, vet inte när jänkarna har sitt spring break men vad jag hört så invaderas Cancun och playa del carmen av alla ungdomar som har lov, om det nu är vid den tiden, kolla upp det.
Vi har varit i Playa del carmen två ggr. och åker igen i november, tog även en tur till Isla Mujeres och jag tyckte det räckte med en dag där, väldigt liten ö som du kan köra runt med golfbil på 1 timme.
Du behöver inta vara orolig för att bara ligga på stranden, vill ni så kan ni vara aktiva alla nio dagarna, finns jättemycket och häftiga utflykter att göra.
Chichen Izta är en heldagsutflykt,jag tyckte det var värt det, finns andra ruiner som är närmre om man inte vill lägga en heldag, i Tulum t.ex.
Vi märkte inte av någon kriminalitet och det är ett underbart folk som alltid har ett smile på läpparna.
Hoppas detta hjälpte lite i alla fall.
Av Tittin
19 aug. 2013 21:05
jag skulle föreslå isla holbox ligger några timmar med buss från cancun sen en liten tur med färja....jätte fin ö inga bilar ......sen några nätter i playa del carmen därifrån kan du ta daxturer till tulun en av världens finaste stränder;)
20 aug. 2013 00:33
Isla Mujeres är en liten mysig ö men några dagar där räcker enligt mig. Visst kan man göra utflykter till fastlandet därifrån men då måste man ta båt fram o tillbaka. Slappa några dagar där (bästa stranden är på norra delen) och bo sedan i Tulum, Akumal eller Playa del Carmen. Därifrån kan ni göra många utflykter på egen hand eller i grupp. Under springbreak hade jag undvikit Cancun.
Stranden utanför Tulum är fin, Akumal bay är mindre vik där man kan simma/ snorkla med havssköldpaddor. Stränder i PDC är olika. Vid mamitas beach club är stranden bra men kan vara mycket folk. Norrut blir strandremsan smalare vad jag kan minnas vid promenade dit. Söder om centrumet är stranden bred. Det är där de stora hotellen med All Incl ligger.
Om ni besöker maya ruiner, åk dit tidigt på morgonen. Vi kom alldeles för sent på dagen till Tulum och då var det fullt med folk där. Till Chichen Itza kom vi när de öppnade och det var helt annan upplevelse .
Det skall finnas äventyrs parker med zipline och annat kul för barnen i närheten, men vi har inte varit där, så jag kan inte uttala mig om det är värt de ganska dyra inträden dit.
Våra barn 13 och 17 gillade snorklingen i Yal-ku lagoonen nära Akumal, simma i cenote, klättra up i Coba ruinen. Den ligger på lagom avstånd från Tulum.
Vår erfarenhet av mexikanare är att de är väldigt glada och hjälpsamma och gillar turister från Skandinavien. Men man får ta det lugnt och inte stressa dem - saker kan ta tid.
20 aug. 2013 09:18
Först och främst, tack för alla era svar!

Tanken med Isla Mujeres var dels att vi där skulle ta det lugnt i några dagar, således behöver där inte vara överdrivet mycket att göra. Dessutom landar vi 20.45 i Cancun och jag tänker därför att det vore bra att välja en första destination som ligger nära Cancun (därav räkna jag bort Isla Holbox). Men 4 nätter på Isla kanske räcker då.

Finns där bara en strand i Tulum eller vilken av dem är det som är finast?
Läste också att det var lätt att ta sig med buss till de olika aktiviteterna relativt billigt, stämmer detta?

I så fall är ju en resa till Akumal och simma med dessa havssköldpaddor ett måste. Men hur är det på Isla och Tulum, finns där rev även här där man kan snorkla och se fiskar?

När jag kollat på kartor över Tulum ser jag att en del hotell ligger längs med stranden och en del i det som ser ut som staden. Finns där restauranger på båda ställena?

Än en gång, ett stort tack för alla era svar!
20 aug. 2013 19:56
Hej!

Vi bodde på NaBalam på Isla Mujeres vid norra stranden. Om man gick runt hotellets restaurang Zazil-Ha till bron som ledde över till ett större hotel så kunde man snorkla där . Sen fanns det ett rev längre ut nära det hotellet. Vi var där I December och första två dagar blåste det mycket så jag vet inte hur snorklingen är där. Åker ni I april borde vattnet vara lugnt. Det fanns många restauranger på Isla Mujeres, nära norra stranden. Landar ni sent I Cancun kolla upp när sista båten till IslaM går - tror de gick länge. Vi gillade IslaMujeres. Vilka solnedgångar.
Vi har inte bott I Tulum men efter att ha besökt Tulum ruinerna tog vi en promenad ner till den närmaste stranden för ett bad. Det var nog den norra delen av den första största stranden. Stranden längre ner söderut där vägen från Tulum stad ansluter skall vara jättefin. tror det hette Ziggy beach men jag kan ha fel. Bättre fråga ngn som bott där nere.
Tulum stad ligger lite inåt landet. Dit åkte vi från Akumal för att handla mat I en stor mataffär. Där fanns restauranger, bank, bensintank etc.
Du kan söka info om stränderna på tripadvisor forum. Eftersom många amerikanare och kanadensare semestrar nere på Yucatan halvön så finns det väldigt många trådar där om Mexico. Här är ett ex.
http://www.tripadvisor.com/ShowTopic-g150813-i155-k6752839-Please_explain_the_differences_in_the_Tulum_beaches-Tulum_Yucatan_Peninsula.html

Angående bussar. Längs hela sträckan mellan Cancun och Tulum går vita minibussar, s k collectivos. De är väldigt billiga. Taxi finns också. Gör bara priset upp I förväg och pruta. Inne I Playa del Carmen var det fasta taxi priser -väldigt billigt. I Akumal bay såg vi också en lista med priser. Sen finns det stora bussar ADO som skall vara bra men eftersom vi hade hyrbil så testade vi dem aldrig. Det skall finnas en sida med tidtabell och priser.

Kom på en annan sida som jag kollade innan resan.
http://www.locogringo.com/tulum/
Hoppas du hittar svaren.
Mitt råd är att innan resan kolla upp ungefärliga priser på transport etc så att man vet vad det kostar och inte blir lurad. .

Av Tipp1
20 aug. 2013 20:30
Citerat från Lett_o_resglad:
Hej!

Vi bodde på NaBalam på Isla Mujeres vid norra stranden. Om man gick runt hotellets restaurang Zazil-Ha till bron som ledde över till ett större hotel så kunde man snorkla där . Sen fanns det ett rev längre ut nära det hotellet. Vi var där I December och första två dagar blåste det mycket så jag vet inte hur snorklingen är där. Åker ni I april borde vattnet vara lugnt. Det fanns många restauranger på Isla Mujeres, nära norra stranden. Landar ni sent I Cancun kolla upp när sista båten till IslaM går - tror de gick länge. Vi gillade IslaMujeres. Vilka solnedgångar.
Vi har inte bott I Tulum men efter att ha besökt Tulum ruinerna tog vi en promenad ner till den närmaste stranden för ett bad. Det var nog den norra delen av den första största stranden. Stranden längre ner söderut där vägen från Tulum stad ansluter skall vara jättefin. tror det hette Ziggy beach men jag kan ha fel. Bättre fråga ngn som bott där nere.
Tulum stad ligger lite inåt landet. Dit åkte vi från Akumal för att handla mat I en stor mataffär. Där fanns restauranger, bank, bensintank etc.
Du kan söka info om stränderna på tripadvisor forum. Eftersom många amerikanare och kanadensare semestrar nere på Yucatan halvön så finns det väldigt många trådar där om Mexico. Här är ett ex.
http://www.tripadvisor.com/ShowTopic-g150813-i155-k6752839-Please_explain_the_differences_in_the_Tulum_beaches-Tulum_Yucatan_Peninsula.html

Angående bussar. Längs hela sträckan mellan Cancun och Tulum går vita minibussar, s k collectivos. De är väldigt billiga. Taxi finns också. Gör bara priset upp I förväg och pruta. Inne I Playa del Carmen var det fasta taxi priser -väldigt billigt. I Akumal bay såg vi också en lista med priser. Sen finns det stora bussar ADO som skall vara bra men eftersom vi hade hyrbil så testade vi dem aldrig. Det skall finnas en sida med tidtabell och priser.

Kom på en annan sida som jag kollade innan resan.
http://www.locogringo.com/tulum/
Hoppas du hittar svaren.
Mitt råd är att innan resan kolla upp ungefärliga priser på transport etc så att man vet vad det kostar och inte blir lurad. .

Hej:) Vi åker till Akumal i feb :) har något tips på vad vi inte får ´missa :) mvh Tina
Av Maka67
7 sep. 2013 17:14
Vi (ett par 45-50-årsåldern) ska på konferens i Cancun första veckan i mars 2014. Vi tänkte stanna kvar ytterligare en vecka. Under den veckan anordnas utflykter mm från Cancun av konferensarrangören men vi funderar på att byta hotell och även ort. Aktuella orter är Playa del Carmen, Tulum och Isla de Majures. Vi är inte intresserade av golf, paraflying eller andra aktiviteter. Det enda vi vill är att ta det lugnt, vara på stranden, ligga i en hängmatta och titta på kokosnötterna.

- Hur lång tid tar det att åka med allmänna kommunikationsmedel (båt, taxi eller de ovan nämnda vita bussarna "collectivos") mellan 1) Cancun och Playa del Carmen 2) Cancun och Tulum 3) Cancun och Isla de Majures?

- Vi vill bo på lite finare hotell, 3 - 5 stjärnor, helst utan små barn och gärna med all inclusive. Kan du rekommendera något?

- Tycker du att vi ska stanna kvar i Cancun? Kan du rekommendera något hotell i så fall?