Mest kontanter eller kort och lite prisexempel?

Av La_a
7 okt. 2015 12:50
Visningar: 749
Någon som varit i Makarska i år och kan ge mig lite tips om vilket som är vanligaste betalningsmedlet så jag får ett hum om hur mycket kontanter som behövs på 1 veckas semester.

Är medveten om att det säkert skiljer åt beroende på vad som handlas och mellan olika affärer och naturligtvis hur spendersam man är :). Men tänkte att kanske är kontanter vanligt i tex livsmedelsaffärer, bagerier och vid utflykter etc medan kort går bra på t ex restauranger och caféer. Eller?

Hört att i dagsläget kostar det mesta livsmedel och restaurangbesök ungefär lika mycket som här hemma. Någon som vet?
Om ni inte håller med tar jag tacksamt mot lite prisexempel på t ex bröd, smör, juice, frukt, youghurt från livsmedelsaffärer och lunchpriser, dvs 1-rätts.

Första resan till Kroatien!
Av Paul_g
18 okt. 2015 10:20
Hej!

Vad roligt att du ska åka till Kroatien.

Kontanter är vanligaste, men kort fungerar i princip i alla butiker.

Makarska är generellt en dyr turistort jämfört med andra turistorter i Kroatien. Det är i sig inget konstigt med tanke på att Makarska är bland de mest populära orterna. Nu har jag själv inte semestrat i Makarska. De cirkapriser jag angiver nedan avser en vanligt semesterort i en lokal supermarket, t.ex Trogir, Omis mm.

En limpa vitt bröd, 6 kuna
En limpa mört bröd, 9 kuna
Jos: 8 kuna
Ost, vanligtvis Gouda (Kroatien är inget ostland): 40 kuna/kg
Skinka, 10 kuna/hekto
t.ex. Bröd, ost och skinka är utan konserveringsmedel, så det håller bara några enstaka dagar.

Frukt: Äpplen och päron som hemma. Banan: 12 kuna/kg, Vattenmelon: 5 kuna/kg,
Tomter, gurka är billigare än hemma, ca 10/kuna kg.

Generellt är godis, pinn-glass, chips, choklad, småkakor mm. billigare i Sverige.

Och lite priser på cafeer restauranger (skiljer mycket från ort och läge på restaurang)

Kaffe: 10 kuna
Cappucino: 12 kuna

Öl: 20 kuna (finns allt från 15 - 30)
Glas husets vin: 25 kuna (finns från 20 - 30)

Pizza: 60-70 kuna
Pastarätter: 60-80 kuna
Kötträtter: 90-120 kuna
Fiskrätter: 110 - 140 kuna

Om man är priskänslig rekommenderar jag bar-restauranger ( dvs utan vita dukar och finklädda servitörer).
Du kan oftast inte betala med kort.
Lokala kötträtter, som cevapcicci, pljeskavica, kycklingfilér, 35 - 50 kuna ( du blir mätt)
Öl och vin på dessa ställen, ca 20 kuna
Kulglass: 8 kuna/kula
Perfekt lunchställe!

Min erfarenhet är alltså att maten är billigare än hemma och att öl och vin är mycket billigare!
När vår familj äter ute (två vuxna och två tonåringar) går det max 500 kuna och då inkl. vin/öl samt läsk till barnen.

Ha det så bra!