Mellanlandning London på väg till Los Angeles, räcker 60 minuter?

Av Sofie_h
16 apr. 2013 12:20
Visningar: 1257
Vi håller på och ska boka en resa till Los Angeles i juni i år. Vi har hittat biljetter via British Airways. Det kommer att bli en mellanlandning på Heathrow samt JKF i New York. Vi flyger från Köpenhamn och landar på terminal 5 på Heathrow och sedan har vi 60 minuter till nästa flyg som tar oss till JFK från samma terminal. Frågan är om 60 minuter räcker? Jag ringde British Airways och de tyckte att tiden var nog. Sedan har vi 3 h och 10 minuter på JFK innan vi flyger till LAX. Det borde räcka även om vi blir försenade. Enligt bokningen är det American Airlines som flyger mellan JFK och LAX med nr BA4338. Borde det inte stå AA och nr om det är American Airlines? Jag har inte åkt till USA sedan 2002 och känner mig lite orolig. Kommer vi att behöva checka ut bagaget i JFK inför nästa flyg eller sköts allt automatiskt? Några tips och råd som kan behövas när vi landar på JFK eller som rör något annat?
Av Mdivall
16 apr. 2013 13:27
En timme skall fungera på Heathrow. Det brukar ta cirka 30 minuter mellan gaterna där och då är det utan att behöva gå via priority quee.

Om Ert flyg blir försenat så kommer de stå utanför planen och ge Er en lapp som ni skall vifta med hela vägen genom säkerhetskontrollen m.m. för att det skall gå snabbt, då slipper ni en del köer. Är det riktig kris kan de även springa med er. Så länge ert flyg inte blir för mycket försenat på väg till Heathrow så skall det inte vara några problem. Dock är terminal uppdelat i A, B och C, där det går ett tåg emellan. Anländer Ni i C, så skall Ni ta tåget till säkerhetskontrollen i A, för att sedan åka iväg från A, B eller C. Men tåget går hela tiden och det är inte långt emellan.
Vill ni vara lite extra säkra, så försök ordna så ni sitter så långt fram i planet som möjligt så ni kommer av så tidigt ni kan, så sparar ni säkert 5 minuter bara där....

På JFK får ni ut bagaget, går igenom immigrations sedan lämnar ni in väskorna igen och är inne i USA, dock kvar inne på flygplatsen men inne på inrikesflygsidan. Där går Ni på flyget till LAX och väl framme i LAX så slipper ni stå i kö för immigration, utan bara väntar på era väskor innan ni drar in till LA.
Det är rätt bekvämt att göra ett byte i USA, så man är klar och där har ni verkligen god tid.

Slutligen, Ni har köpt resan som en British Airways resa, då är det deras flygkod på flyget, men det finns även en AA-kod på samma flyg. De samarbetar och jag är alltid observant på vem som flyger de olika sträckorna och kikar lite extra på flyget även om det t.ex. står British Airways. Det har egentligen ingen betydelse, men jag vill t.ex. inte flyga med Delta, som jag inte har så bra erfarenhet av.
Av Sofie_h
17 apr. 2013 07:05
Midivall tack för ditt svar! Blev mycket klarare!

Tyvärr hann biljetterna försvinna innan vi bokade! Nu är det 2 timmar mellan bytet i Heathrow samt ett terminalbyte, från 5 till 3. Tycker inte att det känns lika bra. Det innebär även att American Airlines tar över redan där. Detta gör även att vi bara har 1 h och 55 minuter på JFK och frågan är om det verkligen räcker för att hinna få ut väskorna och ta sig till inrikesdelen?
Av Mdivall
17 apr. 2013 09:05
Det blir lite mer stressigt på JFK, men de säljer bara resor där de känner att det skall fungera.
Jag har en kollega som hade en mellanlandning på JFK på 1 timme och 10 minuter, och det fungerade. Det var dock stressigt sade han, men de styrde in dem på ett "fast track" så det skulle gå snabbare. Se till så att Ni fyllt i Immigrationspapperna på flyget (de delar ut dem där), så slipper Ni ställa er och göra det på marken, när ni känner stress.

Försök logga in på flygbolagets hemsida och välj platser så långt fram som möjligt. På BA kan man göra det i god tid innan, vissa bolag tillåter en bara att göra det ett dygn innan avgång. Man kan faktiskt testa att ringa eller maila bolaget och se om man kan få boka platserna på flyget trots att det inte går än på hemsidan, det kan faktiskt gå om man har tur....
17 apr. 2013 16:14
En vän till mig hade bara en timme på sig på JFK och klarade det utan fast track men det blev riktigt stressigt sa hon!

American Airlines är för övrigt ett bra flygbolag, har bara bra erfarenheter med dem!