Mekongdeltat

Av Piam
21 sep. 2015 09:58
Visningar: 706
Hej!
Vi vill åka från Saigon (Hochiming) till Mekongdeltat med 1 övernattning, då vi inte har mer tid.
Hur går vi tillväga bäst?
Bokar allt med en resebyrå när vi kommer till Saigon och åker nästkommande morgon med buss dit?
Vi hinner tyvärr bara en övernattning, då vi sedan måste tillbaka till Saigon för att ta ett flyg till Phu Quoc.

Planerna var så här:

Landar i Saigon
En övernattning.
Buss till Mekongdeltat tidigt på morgonen.
En övernattning
Buss tillbaka till Saigon
En övernattning
Flyg till Phu Quoc

Orkar man det eller är bussresan för lång??

Ska vi planera om och inte ta Mekongdeltat ifall det är en för lång resa för barn på 12 & 10 år?
Av Daquiri
21 sep. 2015 10:46
Det räcker med en natt vid Mekongdeltat. Bussen tar i och för en stund men man kan ju slumra en stund.
Vi beställde utflykten på hotellet som hade en turistdisk.
Synd att ni har så bråttom i Saigon som är en väldigt trevlig stad.
Av Hille2
21 sep. 2015 14:21
Det går att flyga från Can Tho i Mekongdeltat till Phu Quoc. Det tar mindre än en timme.
Att besöka Mekongdeltat med bara en övernattning är enligt min åsikt mer resa än upplevelse. Och det tar dessutom lång tid.
Av Piam
21 sep. 2015 15:08
Hej!
Är det så att vi kanske skall hoppa Mekong deltat och istället ta något som är närmare för barnens skull? Kanske man skall upptäcka Saigon istället dessa dagar?

Hälsningar
/Pia
Av Hille2
21 sep. 2015 18:44
I och för sig så hinner ni ju lite mera om ni slipper åka tillbaks till Ho Chi Minh. Men själv skulle jag nog välja att stanna några dagar i HCM, det finns mycket att se och era barn är ju så stora att även de skulle ha glädje av det.
Av Hilmis
5 okt. 2015 10:29
Hej!
Ursäkta att jag hoppar in i tråden, men vill gärna ha mera tips. Min tanke är nu att flyga från Phu Quoc till Can Tho, stanna där 1 (eller 2 ?) nätter. Sedan ta sig vidare till Saigon. Frågan är nu, är det bäst att flyga till Saigon eller är bussresan värt besväret? Hur lång är bussresan, hur är vägarna? Har en nioåring som har ett visst anlag för åksjuka.

Finns det ordnade turer/guider att anlita i Can Tho, behöver dom bokas på förhand? Engelskakunskaper? Har någon tips?
Av Hille2
5 okt. 2015 10:39
Både hotellen och folk på gatan säljer turer, utflykter och erbjuder homestay. Guiderna talar engelska. Det gäller att kolla upp noga vad de erbjuder och tänka efter före vad man egentligen vill ha ut av resan. Själv tycker jag nog att en övernattning är alldeles för lite.
Vietnam airlines flyger inte mellan Can Tho och Ho Chi Minh men det kan hända att något annat bolag gör det. Bussresan är ok om man tar de dyrare bussarna och vägarna är bra.
Av Hilmis
5 okt. 2015 14:04
Tack Hille2. Vet du hur lång bussresan är från Can Tho till Saigon?

Är det någon som varit på utflykt i Mekongdeltat som kan dela med sig i vad som absolut måste ses och vad man helst kan hoppa över?
Av Hille2
5 okt. 2015 14:39
Bussen tar 3,5-5 timmar beroende på vilken typ av buss och trafikläget i HCM när man kommer